ברלין – תחבורה בעיר ודרכי הגעה
מאת: משה ריינפלד


התחבורה אל ברלין וממנה מגוונת ונוחה ביותר. הנסיעה בתוך ברלין במכונית שכורה או פרטית היא מעשה לא חכם ומיותר, לא רק בגלל הפקקים, מחסומי הדרכים ובעיות החניה, אלא גם משום שהתחבורה הציבורית בברלין היא אחת המסודרות והנוחות בעולם. 


רכבת על גשר אוברבאום, ברלין
הרכבת התחתית הצהובה חוצה את נהר שפרה על גשר אוברבאום (צילום: JM_Image_Factory)


מפת ברלין עם שדות התעופה תחנות הרכבת החשובות בעיר וסביבתה

בתי מלון מומלצים בנמל התעופה ברלין ברנדנבורג: מלון שטייגנברגר איירפורט  |  מלון אינטרסיטי ברלין איירפורט
בתי מלון מומלצים במרכז העיר: מלון גראנד הייאט ברלין  |  מלון קלאסיק אלכסנדר פלאזה
 

בלטיות



טיסה לברלין

נמל התעופה הבין-לאומי ברלין ברנדנבורג (Berlin Brandenburg - BER) ממוקם בשנפלד (Schönefeld), כ-30 ק"מ דרום-מזרחית לברליןנמל זה החליף את שלושת שדות התעופה שקדמו לו בברלין – טגל, טמפלהוף ושנפלד. בהגיעכם לשדה, מומלץ לגשת לדוכן BVG (חברת התחבורה הציבורית) ולבקש את תרשים קווי התחבורה הציבורית. 

תחנת האוטובוס נמצאת במפלס T1, ומשרתת את המגיעים לטרמינלים 1 ו-2. קו אוטובוס אקספרס X7 יוצא לכיוון תחנת U-Rudow כל 20 דקות. משם, קו המטרו U7 ייקח אתכם לתחנת U-Hermannplatz, ומשם קו U8 לאלכסנדרפלאץ. קו נוסף היוצא משדה התעופה הוא X71, המגיע עד תחנת U Alt-Mariendorf. אם הגעתם בלילה, קו N7 יביא אתכם ל-U-Hermannplatz בתדירות של כל 30 דקות.

תחנת הרכבת נמצאת במפלס U2, מתחת לבניין טרמינל 1. רכבת האקספרס FEX יוצאת כל חצי שעה ותביא אתכם לתחנה המרכזית של ברלין (Hauptbahnhof) תוך 30 דקות. הרכבות האזוריות RE7 ו-RB14 יוצאות גם כן למרכז ברלין, אך בתכיפות של פעם בשעה. כמו כן, רכבת S-Bahn S9 מגיעה ל-Hauptbahnhof תוך 50 דקות, ויוצאת כל 20 דקות.

מחיר כרטיס יחיד (אוטובוס או רכבת) מנמל התעופה ברנדנבורג למרכז העיר ברלין עולה 3.80 אירו למבוגרים ו-2.70 לילדים (בגיל 6-14), מכיוון ששדה התעופה BER נמצא באזור C ברלין, יש לרכוש כרטיס ABC.
בתי מלון במרכז העיר ברלין

נמל התעופה ברנדנבורג ברלין
מנמל התעופה ברלין ברנדנבורג תוכלו לקחת אוטובוס או רכבת למרכז העיר (צילום: CC Arne Müseler)


מלונות מומלצים בשדה התעופה של ברלין

לממריאים בשעות הבוקר המוקדמות ולנוחתים מאוחר בלילה, נביא כאן שני מלונות מומלצים וסמוכים אחד לשני, בנמל התעופה ברלין ברנדנבורג: מלון שטייגנברגר איירפורט (Steigenberger Airport Hotel) ומלון אינטרסיטי ברלין איירפורט (IntercityHotel Berlin Airport BER Terminal 1 & 2). שני המלונות מציעים חדרים נוחים, ממוזגים ומבודדי רעשים עם אמצעים להכנת קפה/תה, דלפק קבלה הפועל 24/7, מזנון ארוחת בוקר, חדר כושר ועוד.

מלון שטייגנברגר איירפורט, נמל התעופה ברנדנבורג ברלין
מלון אינטרסיטי ברלין איירפורט, נמל התעופה ברנדנבורג ברלין
מלונות מומלצים בנמל התעופה ברלין ברנדנבורג: מלון שטייגנברגר איירפורט (למעלה) ומלון אינטרסיטי ברלין איירפורט


רכבות לברלין

אפשר להגיע לברלין גם ברכבת, מעיר אחרת באירופה או בגרמניה עצמה, מכל הכיוונים. מדי שעה יוצאות רכבות מהירות (ICE ו-IC) מרחבי אירופה אל תחנת הרכבת המרכזית (Berlin Hauptbahnhof), ואל תחנות גדולות נוספות: Bahnhof ZooBerlin-SpandauOstbahnhof.

רכבות בברלין

התחנה המרכזית החדשה של ברלין (Berlin Hauptbahnhofפועלת כל ימות השבוע. ניתן להמשיך משם ליעד הרצוי באחד מארבעה קווי רכבת עירונית S5, S7, S75, S9 או באוטובוס בקווים TXL, M41, 120, 123, 147, 240, 245.

רוב הרכבות עוצרות כאמור גם בתחנות גדולות אחרות בברלין. למשל, תחנת מזרח (Ostbahnhof), שהייתה התחנה המרכזית של ברלין עד לבניית התחנה החדשה. תחנה זו נמצאת ברובע פרידיריכסהיין, ואפשר להמשיך ממנה ברכבת העירונית למרכזי תחבורה אחרים: אלכסנדרפלאץ, פרידריכשטראסה, תחנת Zoo (או בשמה המלא Zoologischer Garten). אפשר גם להשתמש באוטובוס בקווים 140, 147, 347.
 
חשוב לדעת על קיומה של טבעת מסילות רכבת עירונית (Ringbahn) סביב מרכזה של ברלין. טבעת זו מקילה על המעבר לרכבת התחתית או לקווי האוטובוס כדי לשנות כיוון. אחת מתחנות הרכבת הגדולות המחוברות לטבעת היא תחנת Gesundbrunnen הנמצאת בצפון ברלין. בדרום העיר פועלת תחנת צומת דרום (Berlin Südkreuz‏), גם היא מקושרת היטב עם מרכז העיר בקווי רכבת עירונית ובקווי אוטובוס.

תחנת הרכבת המרכזית בברלין
רכבת S-Bahn בתחנה המרכזית Hauptbahnhof (צילום: Nikada)
 
 
בנוסף לתחנות המשרתות את הרכבות הרגילות, פועלות תחנות שבהן עוצרות הרכבות הרגיונליות (רכבות המגיעות ממדינות אחרות בגרמניה עצמה). הגדולה שבהן היא ה-Zoo. בתחנה זו פועל מרכז המידע של חברת הרכבות הגרמנית "דוייטשה באן" (Deutsche Bahn), הידועה בראשי התיבות שלה DB.
בתי מלון בקרבת תחנת הרכבת המרכזית של ברלין
 
תחנת הרכבת ואנזה (Bahnhof Berlin-Wannsee) היא תחנה קטנה, אך חשובה לא פחות, המשמשת תחנת מעבר למי שרוצים לעבור לעיר הסמוכה פוטסדאם, או סתם לטייל בקצה הדרום מערבי המרוחק של ברלין.
בתי מלון בעיר פוטסדאם
 
כל תחנות הרכבת האזוריות מקושרות היטב לכל חלקי העיר בקווי רכבת עירונית ואוטובוסים. ניתן להשיג כרטיסי הנחה רבים ליעדים מחוץ לברלין. למשל, כרטיסים קבוצתיים. שימו לב: מבחינת הרכבת, קבוצה היא 5 אנשים או יותר. זה פותח כר נרחב לרכישת כרטיסים במחירים מצחיקים.
 
רכבת בברלין
מערכת הרכבות בברלין אמינה, תכופה ונוחה (צילום: jotily)
 

אוטובוסים לברלין וממנה

עוד דרך להגיע לברלין היא באוטובוס בין-עירוני.
יתרונות: הנסיעה באוטובוס זולה בדרך כלל יותר מאשר ברכבת ואפשר לראות נופים בדרך.
חיסרון: הנסיעה איטית יותר, והנופים באזור הם חד-גוניים.
 

רכב שכור בברלין

אפשר להגיע גם במכונית פרטית או ברכב שכור, אם כי בהחלט לא מומלץ (פקקים, בעיות חניה וכדומה). אם בכל זאת החלטתם לא לוותר על מכונית, ראו הוזהרתם: המשטרה מקפידה על נסיעה במהירות המותרת: 30-50 קמ"ש בכבישים עירוניים, ו-100 קמ"ש בכבישים דו-מסלוליים המכונים Schnellstrecke (כלומר מסלול מהיר). לעומת זאת, אין הגבלת מהירות בכבישים המהירים שמחוץ לעיר, אלא אם כן צוין אחרת. 
 
מצבם של הכבישים המהירים לברלין טוב למדי. בכביש בין ברלין להנובר (A2) יש אפילו 6 נתיבים. אף על פי כן, כדאי לדעת שבכניסות לעיר, בעיקר בטבעת (Stadtring) נוצרים פקקים לעתים תכופות. בתוך העיר, חייבים להביא בחשבון את חסימת הצירים התכופה בגלל עבודות בנייה ושיפוצים. חלק מרחובות ברלין סובלים מהזנחה ויש בהם מהמורות לא מעטות.
 
חשוב: הנתיב הימני בכל רחוב שמור לאוטובוסים, מוניות ואופניים בלבד. בפנייה ימינה חייבים לתת זכות קדימה לכל אחד מכלי הרכב הנ"ל. יש נתיבים השמורים לאוטובוסים בשעות מסוימות, ולשאר כלי הרכב בשעות אחרות. הנהג הברלינאי ידוע בחוסר האדיבות שלו, ראו הוזהרתם. לגבי אופניים: בכל הרחובות יש נתיבי אופניים מסומנים, בדרך כלל בצבע אדום כהה. עליכם להשגיח בשבע עיניים לבל יצוץ פתאום רוכב אופניים כשאתם פונים ימינה.
 
שירותי דרך לרכב: מועדון המכוניות של גרמניה ADAC קשור בהסכם עם ממס"י ישראל, וניתן לרכוש בארץ מנוי לשירותיו. מידע בברלין בטלפון: 0180 510 11 12. בעת תקלה ניתן לטלפן ל- 0180 222 22 22. מועדון נוסף הנותן שירותים כאלה הוא ACE.
 



תחבורה ציבורית בברלין

הנסיעה בתוך ברלין במכונית שכורה או פרטית היא, כאמור, מעשה לא חכם ומיותר, לא רק בגלל הפקקים, מחסומי הדרכים ובעיות החניה, אלא גם משום שהתחבורה הציבורית בברלין היא אחת המסודרות והנוחות בעולם. גם בימי שישי ושבת פועלים כמעט כל קווי הרכבת התחתית 24 שעות ביממה, ובקטעים שהם אינם פועלים בהם בשעות הלילה, יש הסעות באוטובוסים לגישור על פני הקטע.
 
הרכבת העירונית או הרכבת העילית (S-Bahn) פועלת בדרך כלל עד 1 בלילה. מחירי הנסיעות מחושבים על פי אזורי הנסיעה. ברלין מחולקת ל-3 אזורים: A ו-B הכוללים כמעט את כל העיר עצמה, ו-C כולל את השטח שמסביב לעיר, ואת העיר הסמוכה פוטסדם.
 
הרוכש כרטיס יכול לנסוע עד שעתיים מרגע רכישתו בכל אחד מאמצעי התחבורה הציבוריים (שכולם שייכים לרשות התחבורה של ברלין BVG) רכבת תחתית, רכבת עירונית, אוטובוס וחשמלית. (בתוך שעתיים אלה, רשאי הנוסע לעבור מאמצעי תחבורה אחד לאחר בלא הגבלה.) ניתן להוזיל את הנסיעה באמצעות רכישת כרטיס יומי. הכרטיס עולה כמובן יותר, אך מאפשר נסיעה בלא הגבלה באזורים המסומנים בו. יש גם כרטיס לשלושה ימים, וכרטיס שבועי.
 
מפת רכבת תחתית ברלין
מפת קווי הרכבת התחתית של ברלין (להגדלה לחצו על התמונה)
 
 
לתייר המגיע עם בני משפחה, ומתכוון לשהות בברלין 3 ימים או יותר, כדאי להצטייד בכרטיס הקרוי WelcomeCard. כרטיס זה מעניק למבוגר אחד ושלושה ילדים מתחת לגיל 14 אפשרות נסיעה ללא הגבלה בכל ברלין ומדינת ברנדנבורג, המקיפה אותה. את הכרטיס ניתן לרכוש במרכזי המידע לתיירים של ברלין, אצל פקידי הקבלה במלונות, ובדלפקי המכירה של רשות התחבורה הברלינאית BVG.
 
חשוב ביותר! כרטיסי נסיעה קונים באוטומטים המיועדים לכך בכניסה לכל תחנת רכבת, או אצל נהג האוטובוס, או במשרדי חברת התחבורה הציבורית, הפזורים בכל התחנות החשובות. לפני תחילת הנסיעה יש להחתים את הכרטיס באוטומט אחר המיועד לכך (על האוטומט כתוב בגרמניתentwerfen  ובדרך כלל צבעו אדום. יש להעביר את הכרטיס בחריץ כשפניו כלפי מעלה. אוטומט כזה נמצא בתוך כל אוטובוס או חשמלית. ברכבת התחתית או העירונית (עילית) יש לחפש את האוטומט על הרציף (בתוך הקרונות אין אוטומטים כאלה!).
 
ההתמצאות בקווי הרכבות והאוטובוסים קלה ביותר אם מצטיידים בתרשים שלהם. את התרשים אפשר לקבל חינם אין כסף בכל דוכני BVG (חברת התחבורה הציבורית). כל קו של אוטובוס או רכבת מזוהה על פי שם תחנת הקצה שלו (לכל קו יש כמובן שני קצוות). הנתונים שאנו חייבים לדעת כדי להגיע למחוז חפצנו הם: מספר הקו, שם תחנת הקצה, שם תחנת היעד ושם התחנה שבה אנו עומדים.
 
לדוגמה: אם נרצה לנסוע מתחנת הרכבת התחתית ברחוב ברלינר (Berlinerstrasse) לכיכר הרמן (Hermanplatz), עלינו לבחור בקו U7 (ולא ב-U9 העובר אף הוא בתחנת רחוב ברלין). תחנת הקצה היא Rudow ולא Rathaus Spandau. את השם של תחנת הקצה (במקרה שלנו rudow) נזהה: (א) על השלט המואר שבכל רציף; (ב) על השלט המואר על ראש הקרון הראשון של הרכבת המתקרבת; (ג) בקולו של הקריין המודיע ברמקול בתוך הקרון.
 
לאחר שעלינו על הקרון, כיצד נדע היכן לרדת? ראשית, שמה של תחנת היעד (במקרה שלנו ככר הרמן) יופיע על שלט גדול בתחנה עצמה ונוכל לזהותו במבט מהחלון (הרכבת עוצרת בכל תחנה); שנית, בתוך רוב הקרונות, יודיע לנו שלט מואר (ולפעמים גם קריין) את שם התחנה הבאה; שלישית, אפשר לבדוק בתרשים בכמה תחנות תעצור הרכבת עד שנגיע לתחנת היעד (בדוגמה שלנו: 9 תחנות; רביעית, ניתן לשאול את הנוסעים.
 
אופן ההתמצאות בקווי האוטובוס דומה, אם כי השילוט בחוץ פחות ברור. מצד שני, אפשר תמיד לשאול את הנהג (על פי הכללים, יש לשאול אותו רק כשהאוטובוס אינו בנסיעה!).


בתי מלון מומלצים במרכז ברלין

מלון גראנד הייאט ברלין (Grand Hyatt Berlin) הוא מלון 5 כוכבים במיקום מצוין במרכז ברלין, מרחק הליכה קצר ממתחם המוזיאונים של פורום התרבות, מכיכר פוטסדאם ומרכז סוני, ומפארק טירגארטן. החדרים והסוויטות מעוצבים בסגנון אלגנטי וכוללים בין היתר חדר רחצה משיש וטלוויזיה בגודל 55 אינץ'. לאורחי המלון גישה חופשית למועדון Olympus Spa & Fitness, המשקיף על גגות העיר. המתקנים כוללים בריכת שחייה, בריכת ספא, מיטות שיזוף סאונות ​​וחדר כושר. במלון פועלת מסעדת גורמה (Vox) עם ארוחות בוקר וערב, לצד בר מסוגנן (Vox Bar) המגיש משקאות עד שעות הלילה המאוחרות ולאונג' (Tizian Lounge) הפתוח מבוקר עד ערב ומציע מגוון מנות לאורך כל היום.

מלון גראנד הייאט ברלין
מלון גראנד הייאט ברלין  5 כוכבים במרחק הליכה קצר מכיכר פוטסדאם ומפארק טירגארטן


מלון קלאסיק אלכסנדר פלאזה (Classik Hotel Alexander Plaza) הוא מלון בוטיק ברמת 4 כוכבים בלב ברלין. שלל אתרי תיירות מרכזיים נמצאים במרחק דקות הליכה ספורות, ביניהם האקשר מרקט, אי המוזיאונים ואלכסנדרפלאץ. במלון ישנם 94 חדרים מעוצבים עם חלונות גדולים, וחללים משותפים שטופי אור. בקומה התחתונה מתחם בריאות וספא עם חדר כושר וסאונה פינית. מזנון ארוחת בוקר מוגש מדי יום, ובר המלון מציע מגוון משקאות ומנות קלות.

מלון קלאסיק אלכסנדר פלאזה, ברלין
מלון קלאסיק אלכסנדר פלאזה – בוטיק 4 כוכבים בלב ברלין


מידע נוסף

כתבות נוספות על ברלין



משה ריינפלד
 
אודות הכותב
משה ריינפלד, עיתונאי ותיק, מדריך טיולים, מורה דרך בעל רישיון מטעם משרד התיירות, מרצה בגופים שונים ובחוגים, יועץ טיולים וסוכן נסיעות מוסמך. התמחה בתיירות לברלין, מרכז אירופה וארה"ב, ובטיולים בירושלים. 







סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר