דרום טוסקנה למתקדמים – חלק ב':
קרטה סנזי – המדבר הטוסקני
מאת: אורה רוטנברג


בכתבה זו, השנייה בסדרת כתבות על דרום טוסקנה, נעזוב את אזור המארמה בדרומה של טוסקנה ונצפין לעבר ליבה של טוסקנה. בדרכנו נחלוף באזור הקרטה סנזי, אזור שזכה לכינוי "המדבר הטוסקני", בשל הגבעות העגולות והחלקות, המזכירות מדבר או פני ירח. פה ושם יצוץ לו ברוש ויתנשא על ראש גבעה ירוקה, כמו פסל. פני השטח נראים כמו פיסול סביבתי של הטבע.


בתי חווה בנויים אבן כפרית נראים בדרכנו. מדי פעם מתגלה בראש הגבעה עיירה ימי-ביניימית ציורית, הנראית כמו פטמה על חזה מעוצב. אז מדוע שלא נעצור בכמה מן העיירות לביקור המשלב תרבות, נוף ואהבה גדולה לגבינות ויין?
 
1 / 10
2 / 10
3 / 10
4 / 10
5 / 10
6 / 10
7 / 10
8 / 10
9 / 10
10 / 10

הנופים היפים של קרטה סנזי, כמו מתוך ציור (צילום: Francesco Ricca Iacomino)
פיאצה גראנדה, הכיכר הגדולה בעיירה מונטפולצ'אנו (צילום: ViliamM)
כנסיית סן ביאג'ו ליד מונטפולצ'אנו (צילום: Digitalsignal)
הגבעות המתגלגלות באזור העיירה פיינצה (צילום: JohnWNixon)
רחובות פיינצה, שהוקמה בתקופת הרנסאנס (צילום: Jag_cz)
אזור קרטה סנזי משתרע מדרום לעיר סיינה (צילום: Simon Dannhauer)
בתי העיירה העתיקה מונטלצי'נו (צילום: kajakar)
בריכת מים מינרליים בכפר באניו ויניוני (צילום: eddy.galeotti)
הדואומו של פיינזה (צילום: LianeM)
אזור הקרטה סנזי זכה לכינוי "המדבר הטוסקני" (צילום: jakergb)

יעדים בחלק הראשון של הכתבה:
חצי האי מונטה ארג'נטריו (A), האחוזה הכפרית לה מורטלה, גן קלפי הטארוט (B), מעיינות סטורניה (C), וילה אקוואויוה וויין ריזורט, 
פיטיליאנו (D), 
אגריטוריזמו לוקאנדה פיטיליאנו, סורנו (E), סובנה (F), Poggiolivi Country House
יעדים בכתבה זו על אזור המארמה: 
מונטפולצ'אנו (G), פיינצה (H), אגריטוריזמו לה קולינהבאניו וינוני (I), מונטלצ'ינו (J), מנזר מונטה אוליבטו מאג'ורה (K),

טיולי אופניים



מסלול גבינות ויין בדרום טוסקנה

אזור קרטה סנזי (Crete Senesi) שבחבל טוסקנה, משתרע מדרום לעיר סיינה (Siena) ומצפון לאזור מארמה (Maremma), אותו הכרנו בכתבה הראשונה בסדרה. פירושו של השם: "אדמות החרסית של סיינה", מרמז על סוג הקרקע, הנותן לה את צבעה המיוחד.
 
הגבעות החלקות של הקרטה סנזי משנות את צבען בהתאם לעונות השנה. נדמה לי שאם אצלם את אותה גבעה בכל עונה, יראה הדבר כאילו שיניתי את צבעי התמונה בעבודת פוטושופ: צבעי הירוק הטריים של האביב, הצהוב העז של שמש הקיץ, המשתלב עם שדות החציר הצהובים, הצבעים החמים של בציר הסתיו, והאפור החורפי שלפעמים מלבין בשלג.
 
פה ושם ניתן לראות גבעה מכוסה בכתמים לבנים  כשנתקרב, נגלה שאלו כבשים המלחכות את הצמחייה הנמוכה והמשובחת. עוד נפגוש בהמשך דרכנו את הכבשים, או נכון יותר  את גבינות הפקורינו הטובות שמייצרים מחלבן המשובח.
לינה באזור קרטה סנזי
 
מפת טוסקנה, קרטה סנזה
אזור קרטה סנזי על מפת טוסקנה (מקור: www.tavernamontisi.com)

גבינות פקורינו, אזור קרטה סנזי בטוסקנה, איטליה  גבינות פקורינו בפיינצה, טוסקנה, איטליה
אחת מהמעדניות הרבות המוכרות גבינות פקורינו בפיינצה (צילומים: אורה רוטנברג, דלית קצנלנבוגן) 
 

גבינות פקורינו בפיינצה, עירו של האפיפיור

העיירה פיינצה (Pienza) הוקמה בתקופת הרנסאנס. לפני הקמת העיירה שכן במקום כפר קטן, שאחד מבניו הוכתר כאפיפיור פיוס השני, והוא שהורה על הקמת העיירה. היא תוכננה בידי האדריכל ברנרדו רוסלינו (Bernardo Rossellino), בן פירנצה, ומהווה דוגמה לאדריכלות הרנסאנס.
 
כיום מפורסמת העיירה במיוחד במעדניות הרבות של גבינת הפקורינו (גבינת כבשים) המקומית  פקורינו טוסקנו (Pecorino Toscano). הפקורינו ידועה באזור כבר למעלה מאלפיים שנה ויש הוכחות למקורה האטרוסקי. הליגיונרים הרומאים נהגו לאכול אותה עם זיתים שחורים ופירות יבשים. ניתן לעשות סיור טעימות בעיירה. את הרכב מחנים בחניון הנמצא מחוץ לחומות, ויוצאים לסיור רגלי בעיירה. כדאי לטייל בין המעדניות, להיכנס אל כמה מהן ולבקש הסברים לגבי סוגי הגבינות השונים (גם אם לא תבינו בדיוק מה מסבירים לכם...), וכמובן – כשיציעו לכם לטעום, אל תסרבו. אפשר גם לקנות ולקחת הביתה, באריזות לזמן ארוך.
 
בין גבינה למעדנייה, כדאי גם לבקר בדואומו (Duomo), הקתדרלה שנבנתה במאה ה-15. צמוד אליו ארמון פיקולומיני (Palazzo Piccolomini), שהיה מקום מושבו של האפיפיור (סגור בימי שני). יום שישי בכל שבוע הוא יום השוק של פיינצה. ועוד פיסת מידע מעניינת: את הסרט "הפצוע האנגלי" צילמו בכנסיית סנט אנה אין קמפרנה (Sant'Anna in Camprena) שליד פיינצה. אני אוהבת לעשות מסלול רגלי קצר לאורך חומות העיירה, לצפות בנוף המדהים של הגבעות הרכות. גם יפה וגם שורף כמה קלוריות שהוספנו במעדניות.
העיירה פיינצה בטוסקנה
נופי העיירה פיינצה, בה תמצאו מעדניות רבות של גבינת פקורינו (צילום: bravo1954)

הדואומו של פיינצה בטוסקנה
הדואומו של פיינצה, קתדרלה מהמאה ה-15 (צילום: Marco Dal Canto)


לינה באזור העיירה פיינצה ובמיקום מרכזי ליעדי המסלול

מלון אגריטוריזמו לה קולינה (Agriturismo La Collina) ממוקם במבנים שהיו פעם בית חווה, ליד העיירה פיינצה, ויכול לשמש ללינה עבור כל יעדי חלק זה של המסלול. מהגבעה עליה הוא ממוקם נשקף נוף טוסקני נפלא, בריכה של מי מעיינות טבעיים מוסיפה לאווירת השלווה וריהוט גן משלים את התמונה. המלון, הבנוי בסגנון כפרי – אבן אדמדמה עם תקרות מקורות עץ, מציע חדרים מרווחים, היכולים להלין 2-3 אורחים, חלונות או דלתות לגן, ארוחת בוקר עשירה ומסעדה לארוחות ערב (יש להזמין מראש). הצוות המשפחתי נכון ושמח לסייע בכל דבר ועניין.
 
מלון כפרי בחווה בטוסקנה
אגריטוריזמו לה קולינה  מיקום מרכזי לטיול בכל יעדי הכתבה


מונטפולצ'אנו – יין שזכה לתואר אצולה

עשרים דקות נסיעה מזרחה מובילות אל העיירה מונטפולצ'אנו (Montepulciano), עיירה יפה מימי הביניים, הניצבת לאורכו של הרכס  כאילו הייתה נחש. את האווירה המדיאבאלית ניתן לחוש עם הכניסה דרך שער החומה. הסמטאות והרחובות הצרים, שמטפסים במעלה הגבעה ובמעלה ההיסטוריה, מתנקזים לכיכר מרכזית אחת גדולה – הפיאצה גראנדה (Piazza Grande), שכולה אומרת ארכיטקטורה רנסאנסית.
 
מונטפולצ'אנו היא מרכז ייצור ליין האצילי נובילה די מונטפולצ'אנו (Vino Nobile di Montepulciano), שבזכות איכותו היה בעל נוכחות כבוד על שולחנם של אצילי האזור במאות הקודמות. נוכחות היין מורגשת ברחובה הראשי של העיירה, בו נמצאות חנויות היקב שמציעות יין וגבינות לכל אנין טעם. מחוץ לחומות העיירה, על מורדות הגבעה, נישאת בהדר רב כנסיית סן ביאג'ו (San Biagio), שעוצבה בשנת 1516 על ידי הארכיטקט הרנסאנסי אנטוניו דה סאנגאלו איל ואקיו (הזקן). סאנגאלו, שבנה את הכנסייה במשך שנתיים, עיצב ארמונות ומבנים נוספים במונטפוליצ'אנו. כנראה שגם הוא אהב את יין האצילים...
מונטפולצ'אנו, טוסקנה
מונטפולצ'אנועיירה מימי הביניים הניצבת לאורך רכס עם נוף יפהפה (צילום: aluxum)
 
כנסיית סן ביאג'ו ליד העיירה מונטפולצ'אנו
כנסיית סן ביאג'ו ליד מונטפולצ'אנו (צילום: Digitalsignal)
 

מונטלצ'ינו – מוקד עלייה לרגל לכל "צלייני היין"

עיירה נוספת, בעלת שם דומה, היא העיירה מונטלצ'ינו (Montalcino), השוכנת מעט מערבה לשתי קודמותיה. גם היא עיירה מימי הביניים, מוקפת חומה, שכמעט לא השתנתה במשך דורות רבים. מונטלצ'ינו היא מרכז ייצור ליין ברונלו די מונטלצ'ינו (Brunello di Montalcino), מהטובים ביינות איטליה. כדי לטעום את היינות המדהימים הללו, כל שעליכם לעשות הוא להיכנס לטעימות באחת מהאנוטקות (חנויות יקב) שבעיירה, או לטפס אל המבצר העתיק שנישא מעל לעיירה, שבתוכו נמצאת אחת האנוטקות.
 
למעוניינים בסיור ביקב: אנג'לה ומרטינה מיקב Ciacci Piccolomini d'Aragona, שנמצא באזור מונטלצ'ינו, ישמחו לתאם לכם ביקור וטעימות. היקב, שנחשב לאחד הטובים מסוגו, מייצר יינות רוסו וברונלו די מונטלצ'ינו וכן שמן זית משובח (טל: +390577835616).
עוד על היינות של מונטלצ'ינו ומונטפולצ'אנו בכתבה על טיול יקבים בטוסקנה
 
העיירה מונטלצ'ינו בטוסקנה
העיירה מונטלצ'ינו, כמעט לא השתנתה עם השנים (צילום: nata_rass)

יקב במונטפולצ'אנו, טוסקנה
במונטלצ'ינו ומונטפולצ'אנו תמצאו כרמים ויקבים נהדרים (צילום: Pasticcio)
 

באניו ויניוני – הכפר של בריכת המים המינרליים

באניו ויניוני (Bagno Vignoni) הוא כפר קטן וציורי מימי הביניים, שבמרכזו בריכה טבעית של מים מינרליים חמים (52 מעלות). כל הכפר בנוי סביב הבריכה המהבילה. הכפר הקטן, על מי הבריאות שזורמים בו, משך אליו ידוענים עוד בימי הביניים. הרכילות ההיסטורית מספרת שקתרינה הקדושה, פטרונית סיינה, הובאה לכאן על ידי אימה שקיוותה שמי המעיין החמים יפשירו את עקשנותה של בתה שדבקה בנצרות. גם לורנצו מניפיקו לבית מדיצ'י, שליטי פירנצה, היה גורר לכאן את איבריו מוכי השיגרון לטיפולי מים מרגיעים. 
 
בריכת המים המינרליים בכפר באניו ויניוני, טוסקנה
בריכת המים המינרליים במרכז הכפר באניו ויניוני (צילום: eddy.galeotti)
 

יצירות אומנות חשובות במנזר

אבאציה די מונטה אוליבטו מאג'ורה (Abbazia di Monte Oliveto Maggiore) הוא מנזר עתיק מן המאה ה-14, המשמש כמנזר אם עבור המסדר האוליבטני, שהינו "מסדר בן" של המסדר הבנדיקטי. נזיריו מתאפיינים בגלימותיהם הלבנות. המנזר ניצב בתוך נוף ציורי מדהים, ומתהדר במספר יצירות אומנות חשובות:
36 ציורי פרסקו המתעדים את חייו של הקדוש בנדטו, מעשה ידיהם של האומנים סודומה (Sodoma) ולוקה סיניורלי (Luca Signorelli).
40 לוחות פסיפס עץ יפהפיים, שנוצרו במאה ה-16 על ידי האומן פרה ג'ובני (Fra Giovanni) מוורונה, נמצאים מאחורי דוכן המקהלה של כנסיית המנזר.
ניתן לטייל במסלול רגלי קצר בגן העתיק של המנזר, המשקיף אל הנוף היפה של הקרטה סנזי.
 
מנזר מונטה אוליבטו מאג'ורה, טוסקנה
מנזר מונטה אוליבטו מאג'ורה, טוסקנה
אבאציה די מונטה אוליבטו מאג'ורה, מנזר עתיק מהמאה ה-14 (צילומים: Rimbalzino, Massimo Santi)
 

כמה המלצות לסיום

קנו גבינות פקורינו בעיירה פיינצה, יין ברונלו או נובילו (גם סתם יין טוסקני יספיק), לחם טרי שתבצעו במו ידיכם, וכמה עגבניות שרי אדומות. עצרו בדרך בין הגבעות ותעשו פיקניק. יותר טוב ממסעדה...
בכל זאת, מסעדה משובחת בפיינצה שמתמחה בבישול מקומי ובמתכוני המטבח העני (Cucina Povera): LA BUCA DELLE FATE
 Corso Rossellino 38, Pienza. Tel: +39 0578 748272
* עצה אחרונה, שנכונה כאן יותר מתמיד, פשוט לכו לאיבוד...
 
נופי קרטה סנזי, טוסקנה
קרטה סנזי, מקום נפלא ללכת בו לאיבוד (צילום: Francesco Ricca Iacomino)


אם עדיין לא קראתם, מומלץ לקרוא את הכתבה הראשונה בסדרה על דרום טוסקנה
טיול יקבים בטוסקנה

אורה רוטנברג אודות הכותבת
אורה רוטנברג, מנהלת חברת התיירות אורה איטליה, מדריכת טיולים לאיטליה ו"איטליופילית" מושבעת. מתמחה בחופשות לקבוצות, בודדים ומשפחות, הזמנת מקומות לינה מיוחדים, ייעוץ ובניית מסלולים בכל רחבי איטליה. מרצה בנושאים שונים הקשורים בתרבות האיטלקית.







סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר