עיירת הסקי והספא לויקרבאד –
נופש סביב השעון
מאת: כרמית וייס


סוף נובמבר בלב הרי האלפים, גובה 1,400 מ', אוויר הרים צלול וקפוא - הטמפרטורה מדגדגת את האפס מעלות. שלג טרי, או כפי שהוא מכונה כאן בשוויץ "פֻודֶר צֻוקֶר" (אבקת סוכר), מעטר את המצוקים סביב. אנחנו טובלים במי הבריכה החמים, שמעלים אדים ומפנקים להפליא. 


הצלמת שבי לא יכולה שלא לתעד רגע קסום שכזה. אני מזנקת בבגד ים אל האוויר הקפוא ומנציחה את הרגע. עיני כל הרוחצים מופנות אלי בהבעת השתאות. והנה התמונה.
 
מרחצאות אלפנתרם, לויקרבאד, שוויץ
לשכשך במים החמים, באוויר הרים צלול, קר ומושלג - מרחצאות אלפנתרם  (צילום: כרמית וייס)
 

היכן אנחנו נמצאים?

הכפר לויקרבאד (Leukerbad), נמצא בקנטון ואלה (Valais) - דרום-מערב שוויץ, באחד העמקים המתפצלים צפונה מעמק נהר הריין. בכפר מתגוררים 1,500 תושבים, המארחים 8,500 נופשים בו זמנית, כלומר, כמות הגדולה כמעט פי שש ממספרם. ביחס כזה של נופשים מול תושבים טרם נתקלתי. דומה שזהו אתר הנופש המושלם וגם די ברור מדוע.
 
הכל כאן בנוי סביב המרחצאות החמים, שהם הגדולים מסוגם בהרי האלפים, מוקפים נוף הרים מרהיב, המציע שפע אפשרויות לנופש פעיל. הרי לא כולם רוצים "לרבוץ" כל היום במים... ואם אמא רוצה, לא בטוח שגם אבא והילדים משתפים פעולה...
 

העיירה לויקרבאד (1) והכפר לויק (2) שבעמק נהר הרון, שני מלונות ספא מומלצים:
מלון אלפנתרם *3  |  מלון תרמה 51 *4

להגדלת המפה לחצו בפינה העליונה


טיולי אופניים




 

נופש סביב השעון

בקיץ מזומנות למי שמגיע לכאן שפע של פעילויות, שעיקרן בטבע שמציעים הבהרים סביב. שני רכבלים: האחד למעבר גמי (Gemmi-bahnen) והשני לטורנט (Torrent-bahnen), מעלים את המטיילים אל ההרים. אלו מציעים מסלולי הליכה, אופני הרים, קורקינטים, ולאמיצים במיוחד גם טיפוס צוקים, מסלולי ויה-פראטה ומצנחי רחיפה. בחורף יש כאן אתר סקי קטן, שאולי לא יספק את אלו שחייבים לגמוע מרחקים, אבל השילוב של סקי וספא הוא תמיד שילוב מנצח.
 
וכך יכולים האורחים ליהנות מנופש סביב השעון - בבוקר נופש פעיל ובערב נופש רגוע וטיפול בשרירים ושאר איברים דואבים.
בתי מלון בלויקרבאד
 
מעבר גמי, לויקרבאד, שוויץ
אגם דאובנזה במעבר גמי שמעל לויקרבאד, אפשר להגיע עם רכבל מהעיירה   (צילום: CC Robert J Heath)
 

איך הכל החל?

לפני שאספר מה יש היום בלויקרבד, נלך קצת אחורה.
מעבר ההרים גמי (Gemmi Pass) שמצפון ללויקרבאד, משמש מזה מאות בשנים כמקשר בין קנטון ואלה, בדרום שוויץ, לאזור האלפים הברניים שבמרכז שוויץממצאים שנמצאו בחפירות בקניון דלה (Dala), הסמוך ללויקרבאד, מעידים על מרחצאות קדומים שהיו בו כבר במאה השנייה. אולם תיעוד של המרחצאות במקום קיים רק מתחילת המאה ה- 15, אז נסללה דרך פרדות, שאפשרה את תנופת הפיתוח. הכביש לכפר נסלל בשנת 1850 ואז התגוררו בו כ- 500 תושבים.
 
מפולות שלגים קטלניות החריבו את הכפר מספר פעמים וכל פעם חייבו את בנייתו מחדש. מספר מפולות אירעו במהלך המאה ה- 16, ואחת מהן אף גבתה את חייהם של 61 איש. לאחר המפולת של שנת 1719, נבנה הכפר מצדו השני של נהר דלה, רחוק יותר מהמצוקים. למרבה המזל, בתחילת המאה ה- 19 נבנו מספר אמצעי הגנה ומאז לא אירעו במקום מפולות שלגים נוספות. כיום מונעים מפולות גם על ידי פיצוצים יזומים, שחלקם מתבצע בסיוע מסוקים המטילים חומר נפץ היכן שקיים חשש למפולת, ובכך גורמים למפולת יזומה לפני ששלג רב מספיק להיערם. למרות זאת, 
 לויקרבאד, שוויץ
קניון דלה - מרחצאות קדומים ומסלול טיול מרהיב   (צילום: CC valais.ch)
 

הלוואי עלינו "הכיעור" של נובמבר

חודש נובמבר, שבסופו הגענו ללויקרבאד, נחשב כאן כחודש הכי "מכוער" והכי חלש במבקרים. ההרים כבר לא ירוקים, הפרחים באדניות ובגינות כבר קמלו ונגזמו לקראת החורף, העצים השירו עליהם, אך הכל טרם התכסה במעטה הכל כך מרהיב של הלבן. הלוואי עלינו כזה כיעור!
 
כשהאוטובוס, העושה דרכו לאורך 15 הקילומטרים מתחנת הרכבת של לויק (Leuk), מתקרב ליעדו, אני מתחילה להבין שגם עבורי, שמכירה כבר כל כך הרבה אתרים בהרי האלפים, יש כאן "וואו גדול". מצוקים אדירים מקיפים את הכפר האלפיני, שבתיו ברובם בנויים מעץ. המצוקים המרשימים, שמזכירים לי את מצוקי הרי הדולומיטים  הכל כך דרמטיים של איטליה, עוטרו בשכבת מלמלה עדינה של שלג טרי ובוהק בלבן. פשוט מרהיב.
 
חלק קטן מהבתים הישנים בכפר נבנו מבטון, אך כיום חוקי בנייה קפדניים מחייבים בניית בתים בסגנון שָאלֶה (chalet) – בתים הבנויים בחלקם מעץ, בעלי גגות רעפים משופעים.
 
מרחצאות אלפנתרם, לויקרבאד, שוויץ
נוף של תחילת החורף, לפני בוא השלגים - בעיניי יש לו קסם מיוחד   (צילום: כרמית וייס)
 

אלוף אתרי הספא של הרי האלפים

65 מעיינות חמים, המפיקים כל יום 3.9 מיליון ליטר מים מינראליים, בטמפרטורה של עד 51 מעלות צלזיוס, הופכים את המקום לאתר הספא הגדול ביותר בהרי האלפים. 30 מרחצאות יש בכפר, חלקם ציבוריים וחלקם פרטיים, השייכים לבתי המלון. סביב המרחצאות התפתחה "תעשיה" שלמה של כושר, בריאות ופינוק, המציעה את כל הטיפולים שרק חלמתם עליהם.
 
סיפורם של המעיינות הוא סיפור מרתק. המים מחלחלים אל בינות לסלעים בהרים שממזח ללויקרבאד, באזור טורנט. שם, ברום 2,300 - 3,000 מטר, הם מתחילים את מסעם מטה, עד לאקוויפר, הנמצא בעומק של 500 מטרים מתחת פני הים. משם הם שבים ועולים עד שהם פורצים כמעיינות ליד לויקרבאד, ברום 1,400 מטר. בחישוב פשוט – הם עושים את מסעם על פני למעלה מ- 4,000 מטרים, מסע שלוקח 40 שנה. בדרכם הארוכה הם אוספים אליהם גבס (סידן-גופרתי), מעט מגנזיום וברזל, ומכאן, כך טוענים, סוד בריאותם (לסידן-גופרתי, בניגוד לגופרית, אין ריח לא נעים, כפי שנוכחנו בכל המרחצאות בהם ביקרנו).
 
מרחצאות חמים בשוויץ
מרחצאות חמים בשוויץ
מרחצאות אלפנתרם - כל הטיפולים שתעלו בדעתכם, בנוף קסום  (צילום: Walliser Alpentherme)





 

בתי מלון בלויקרבאד - בריכה לכל אחד

למספר בתי מלון בלויקרבאד מעיין "פרטי" משלהם, אך רוב הנופשים בכפר נהנים משרותיהם של שני מרכזי ספא גדולים.
 
מרחצאות אָלְפֶנְתֶרְם (Thermal Hotels & Walliser Alpentherme) הוא מרכז ספא חדיש ונוצץ , הנחשב לאחד הגדולים באירופה ולטעמי מתאים יותר למבוגרים. במרכז שתי בריכות של מי מעיינות חמים – חיצונית ופנימית, שהטמפרטורה בהן 36 מעלות צלזיוס. בבריכה החיצונית מהבילים האדים אל האוויר הקר, וההרים הירוקים (בקיץ) או הלבנים (בחורף) מוסיפים נופך מיוחד לחוויה.
במקום יש גם סאונה ענקית, הבנויה ככפר אלפיני טיפוסי, בית מרחץ (בשניהם הרחצה בעירום) וכל טיפולי הבריאות שאתם רק יכולים להעלות בדעתכם. מספר פעמים בשנה מתקיים כאן אירוע Cinema in the pool, בו צופים בסרט תוך כדי שכשוך במי הבריכה. לא זכיתי להגיע ביום שכזה, אבל נשמע מגניב.
אורחי בתי המלון של רשת לינדנר, הממוקמים קרוב למדי, זוכים לפינוק. הם מגיעים לספא במעבר תת קרקעי ויכולים להגיע בחלוק וכפכפים...
מלון אלפנתרם בלויקרבאד

 
מרחצאות חמים בשוויץ
בית המרחץ וחדר התרגעות במרחצאות אלפנתרם   (צילום: כרמית וייס)

מרחצאות חמים בשוויץ
מלון אלפנתרם - גישה ישירה למרחצאות אלפנתרם, מהגדולים באירופה
 
מרחצאות בורגרבאד (Burgerbad) הם מרכז הספא הגדול ביותר באלפים. אופיים יותר עממי וכאן גם ילדים ימצאו היכן להוציא אנרגיות. 10 בריכות שונות, מכל סוג אפשרי כמעט, יש במרכז, כולל בריכת ילדים, בריכת שחייה ובריכה חיצונית המשקיפה אל עבר המצוקים המושלגים.
גם כאן מציעים טיפולי ספא מכל הסוגים, למי שרוצה להתפנק. אך האטרקציה העיקרית היא מגלשות מים, היוצאות אל מחוץ למבנה וחוזרות אליו בצינורות סגורים, כך שגם בחורף לא יקפאו המים והגולשים.
 
בורגבאד, לויקרבאד, שוויץ
בריכת השחייה החיצונית והמגלשות במרחצאות בורגרבאד   (צילום: כרמית וייס)
 

טיולים בהרים לימי הקיץ החמים

בקיץ חייבים, ממש חייבים, לעלות להרים ולחוות אותם דרך הרגליים (או לפחות דרך הרכבל...). שני רכבלים מעלים את המטיילים אל ההרים שמעל הכפר – לאזור טורנט ולאזור מעבר גמי. אם אתם מתכוונים להשתמש בהם מספר פעמים וגם ליהנות מהספא בלויקרבאד, כדאי לשקול קנייה של Mountain & Spa Pass, המאפשר שימוש חופשי ברכבלים ובספא.
 
הגונדולה העולה למעבר גֶמי (Gemmi Pass) מאפשרת לכל אחד להגיע לתצפית מרום 2,350 מטר. ביום בהיר ניתן לצפות לעבר האלפים הברניים - מצפון, והאלפים של קנטון ואלה (פנין אלפס) - מדרום, בהם כמה מהשמות הכי מפורסמים, כמו, מטרהורן, וייסהורן, דום ודנט-בלאנש. אם אתם ממש קרביים אתם יכולים לעלות את אותה עלייה גם ברגל (או לרדת). מעבר גמי הוא נקודת יציאה למסלולי טיול רבים, לכל רמות הכושר, שהקשים שבהם מגיעים לקרחונים שעל הפסגות הסמוכות.
 
מעבר גמי, לויקרבאד, שוויץ
אגמים במעבר גמי, תצפיות ומסלולי טיול   (צילום: CC Carl Waldmeier)
 
לא הרחק ממעבר גמי נמצא אגם דאובנזה (Daubensee), אליו ניתן להגיע ברגל או בעזרת רכבל נוסף, וסביבו מסלולי הליכה קלים ואזור לפיקניק. באביב ובקיץ מתמלא האגם במי השלגים המפשירים, ואילו בחורף הוא קופא ומשמש את גולשי הקרוס-קאנטרי.
ביום ראשון האחרון של חודש יולי, מתקיים סביב לאגם פסטיבל רועים, הנקרא Schäferfest Gemmi, אליו מגיעים רועי צאן מכל האזור על עדריהם. במקור נועד האירוע להפגיש את הרועים השוהים בהרים, אך כיום מגיעים לפסטיבל תושבים רבים וכמובן תיירים.
 
מיטיבי הלכת יכולים לטייל במסלול הפרדות ההיסטורי, העושה דרכו מלויקרבאד, דרך מעבר גמי ואגם דאובנזה, עד לכפר קָנדרשטֶג (Kandersteg). האחרון נמצא בקנטון ברן שבמרכז שוויץ, וגם בו פועל רכבל, אם תרצו לקצר את הירידה לכפר.
 
עבור מטיבי הלכת שהם גם אמיצים במיוחד, מציעה לויקרבאד את מסלול הויה-פראטה הארוך ביותר בשוויץ, הכולל סולמות וכבלי מתכת. את יעד הטיפוס, המסומן בדגל שוויץ, ניתן לראות גם בעין בלתי מזוינת, על המצוק האימתני של דאובנהורן (Daubenhorn), המתנשא מעל הכפר.
שימו לב, גם אם אתם אמיצים, עדיין יש צורך במדריך ובציוד מתאים למשימה.
 
 לויקרבאד, שוויץ
מסלול ויה-פראטה הארוך בשוויץ - הדגל, יעד הטיפוס, מסומן בעיגול צהוב   (צילום: כרמית וייס)
 
מסלול שכל אחד יכול ללכת בו והוא קרוב מאד לכפר, הוא המסלול לקניון המעיינות החמים (Thermalquellen-Steg). זהו מסלול באורך 600 מטר, שנבנה במיוחד בינות קירותיו הזקופים של קניון דלה (Dala), שבסופו מפל בגובה 35 מטר. קטע זה של המסלול מתאים לכיסאות גלגלים ולעגלות ילדים. מהמפל יכול מי שרוצה להמשיך ולעלות במדרגות עד למקור נביעת המעיין המזין את המפל.
 
מסלול זה, כמו גם המסלול הקודם, פתוח רק בקיץ (יוני עד אוקטובר). מסלול נוסף, שהוא מסלול מעגלי, מקיף את נהר דלה מהכפר ועד שהוא יוצא מהקניון. מסלול זה פתוח גם בחורף.
 
 לויקרבאד, שוויץ
קניון המעיינות החמים - מסלול הליכה תלוי מעל קירות הקניון   (צילום: CC valais.ch)
 

סקי ביום וספא בערב

גם אם אתר הסקי של לויקרבאד אינו מהגדולים בשוויץ, הוא בהחלט מציע משהו מיוחד – שילוב של סקי וספא, ברמה הכי גבוהה. אתר הסקי נמצא באזור טורנט (Torrent), על הרכס שממזרח לכפר, והוא מציע מסלולים באורך 55 קילומטרים, המתחילים בגובה 2,610 מטר וכמה מהם יורדים לעמק (1,411 מטר). סמוך לכפר גם מספר מסלולים עבור אלו שעושים את צעדיהם הראשונים על השלג.
 
ללויקרבאד סקי פאס מיוחד – Snow & spa pass, המשותף לשני הבילויים הללו. סקי פאס (כזה או רגיל) לשישה ימים מאפשר גם יום גלישה אחד באתרי הסקי הסמוכים של קראן-מונטנה (Crans-Montana) או אניבייה (Anniviers).
 
בעמק ועל הרכס של מעבר גמי יש 30 קילומטרים של מסלולי קרוס-קאנטרי ועוד 40 קילומטרים של מסלולי הליכה בשלג. המסלול המקשר את מעבר גמי לקנדרשטאג (או נכון יותר ל- Sunnbüel ומשם ברכבל לקנדרשטאג) מוכשר כולו (כ- 10 ק"מ) עבור הצועדים בשלג. הצעירים בגילם ובנפשם ימצאו במעבר גמי גם מסלול מיוחד למזחלות שלג.
 
בלויקרבאד גם מרכז ספורט מקורה, למקרה שמזג האוויר אינו מאפשר עלייה להרים, או סתם לבילוי של ערב. כאן תוכלו למצוא קיר טיפוס, משטח החלקה על הקרח, משטח קרלינג, מגרשי טניס, סקווש והתעמלות.
 
סקי לויקרבאד, שוויץ
אתר הסקי של לויקרבאד, אפשר ליהנות גם או רק מהמרחצאות החמים  (צילום: CC Eric Titcombe)
 

זהירות בכביש בלי מכוניות

בלויקרבאד 28 בתי מלון ובתי הארחה, בהם 1,600 מיטות. מרבית האורחים המגיעים לכאן מעדיפים להתארח בדירות נופש, שרובן נמצאות בסמוך לבתי המשפחות המקומיות. בקיץ ניתן להתארח גם בקמפינג הצמוד לכפר.
לינה בעיירה לוייקרבאד
 
לויקרבאד הוא כפר (כמעט) ללא מכוניות. אם תרצו להגיע עד למלון ברכב, על מנת לפרוק מזוודות, או מכל סיבה אחרת, תוכלו לעשות זאת, אך את הרכב תחנו באחד מחמשת החניונים שעל הכביש ההיקפי. חלק מהכבישים הפנימיים סגורים וחלקם פתוחים, אבל הכפר קטן וממש אין צורך לנסוע בו ברכב. טיול ברחובות השקטים, בלי למהר לשום מקום הוא חוויה נפלאה. עוד אנו משוטטים לאיטנו בכפר הגענו לרחוב הראשי. "זהירות בכביש הראשי", אמר מארחנו השוויצרי. הבטנו ימינה ושמאלה, אף מכונית לא נראתה באופק, והמשכנו ללכת לאיטנו על הכביש וליהנות מהמראות הנפלאים סביב.

מלון ספא מומלץ בלוייקרבאד

מלון תרמה 51 (Therme 51° Hotel Physio & Spa) הוא מלון ספא ברמת 4 כוכבים, עם בריכה תרמית חינם לאורחי המלון וטיפולי בריאות ויופי בתשלום נוסף. כרטיס Leukerbad Card Plus מוענק לאורחי המלון ומקנה הטבות במרכזי הספא התרמיים הציבוריים, רכבלים, אוטובוסים מקומיים ומתקני ספורט. המלון ממוקם במרכז העיירה, במרחק הליכה קצר מהרכבלים ומרכזי הספא הגדולים, והוא נותן תמורה מצוינת למחיר.
 
מלון ספא מומלץ בלוייקרבאד, שוויץ
מלון תרמה 51
 - טיפולי בריאות, יופי וספא מפנקים
 

כתבות נוספות על קנטון ואלה

 
* הכותבת היתה אורחת לשכת התיירות של שוויץ.


כרמית וייס אודות הכותבת
כרמית וייס (Carmit Weiss)מנסה להעביר את אהבתה לנופים דרך הצילום והכתיבה, מנהלת אתר Gotravel ואחת הכותבות המרכזיות בו. חרשה את אירופה וצפון אמריקה וטעמה גם את טעמן של היבשות האחרות. בעלת ניסיון רב בתכנון טיולים, גולשת סקי ואמא לארבעה גולשים צעירים.

כרמית עונה לשאלותיכם בפורום מומחי תיירות






סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר