תקציר תולדות רומניה ויהדות רומניה
מאת: כרמית וייס 


בעת העתיקה השתרעה פרובינקיה רומית בשם דאקיה על חלק מהשטח בו שוכנת רומניה כיום. בימי הביניים קמו בחלקה המזרחי והדרומי של רומניה שתי נסיכויות: במזרח נסיכות מולדובה (בשפות אחרות "מולדביה") ובדרום מונטניה, הקרויה גם "הארץ הרומנית" (בפי הזרים "ולאכיה").


האזור המערבי של רומניה, הנקרא טרנסילבניה (Transilvania), נשלט במשך כאלף שנים על ידי ההונגרים. תחילה כחלק מהממלכה ההונגרית, ולאחר כיבוש הונגריה על ידי הטורקים, במסגרת נסיכות אוטונומית  נסיכות טרנסילבניה, שהפכה במאה ה-18 לחלק מהאימפריה האוסטרית ומאוחר יותר לחלק מהאימפריה האוסטרו-הונגרית.

בית כנסת, בוקרשט, רומניה
מנורה בחזית בית הכנסת הכוראלי של בוקרשט  (צילום: CC David)
מתוך כתבה על טיול בעקבות יהדות רומניה
 

הקמת רומניה

בשנת 1812, בעקבות מלחמות עם האימפריה העות'מאנית, סיפחה רוסיה את האזור המזרחי של מולדובה וכמה אזורים סמוכים, הידועים בשם בסרביה. ב-1859 התאחדו שתי הנסיכויות הרומניות  נסיכות מולדובה ונסיכות מונטניה (ולאכיה) למדינה אחת, שנקראה תחילה "הנסיכויות המאוחדות" ומשנת 1862 "רומניה". בשנת 1878 הוכרה רומניה על ידי רוב מדינות העולם בקונגרס ברלין.

שלוש הנסיכויות ששכנו בימי הביניים בשטח בו שוכנת כיום רומניה
שלוש הנסיכויות ששכנו בימי הביניים בשטח בו שוכנת כיום רומניה


 ברירת מחדל



 

רומניה בין שתי מלחמות עולם – "רומניה הגדולה"

במלחמת העולם הראשונה הצטרפה רומניה למדינות ההסכמה, בראשות בריטניה, צרפת וברה"מ. בשנים 1917-1918 היא נכבשה בידי מעצמות המרכז, בראשות גרמניה והאימפריה האוסטרו-הונגרית. לאחר המלחמה, עקב היותה חברה נאמנה של מדינות ההסכמה המנצחות, קיבלה רומניה לידיה את השטחים הבאים: דרום דוברוג'ה  מבולגריה; בסרביה  מרוסיה; בוקובינה וטרנסילבניה  מאוסטרו-הונגריה.

בדרך זו השיגה רומניה את איחוד כל השטחים המאוכלסים ברומנים. הביטוי הרומני "רומניה הגדולה" (România Mare) מתאר תקופה בהיסטוריה של רומניה שבין שתי מלחמות העולם, בה שטחה הריבוני של רומניה היה הגדול ביותר.
 
במלחמת העולם השנייה תמכה רומניה במעצמות הציר. ב-1944 היא נכבשה על ידי הצבא האדום. באותה שנה התחלף השלטון ומתמיכה במדינות הציר עברה רומניה למלחמה נגדן. כך, למרות שאולצה לוותר על בסרביה ועל צפון בוקובינה לטובת ברית המועצות, היא קיבלה בחזרה את שטחי טרנסילבניה שסופחו ב-1940 להונגריה.
מפת שטחי רומניה ההיסטוריים
מפת שטחי רומניה ההיסטוריים (www.romaniatourism.com)
 

יהודי רומניה במלחמת העולם השנייה

בשנת 1930 התגוררו בתחומי "רומניה הגדולה" (שכללה גם את: בסרביה, בוקובינה וטרנסילבניה) 756 אלף יהודים. שיתוף הפעולה עם גרמניה הנאצית הביא לביצוע מדיניות דיכוי וטבח ביהודים, ובמידה פחותה מעט של הצוענים, בשטחים שהיו תחת ריבונותה של רומניה. על פי דו"ח של ועידה בינלאומית, שיצא לאור על ידי ממשלת רומניה בשנת 2004‏, רצחה רומניה בדרכים שונות 280־380 אלף יהודים, בשטחי רומניה ובשטחי המלחמה של בסראביה, בוקובינה וטראנסניסטריה.
 
אף על פי שמרבית הרציחות התבצעו באזור המלחמה, על ידי כוחות צבא רומניה, חלק ניכר מהרדיפות התבצעו בעורף. במהלך פרעות יאשי, בחודש יולי 1941, נטבחו למעלה מ־ 12,000 יהודים או נרצחו באיטיות ברכבות מוות, שנסעו הלוך ושוב לאורך אזורים כפריים ברומניה.
 
מחצית מ־320,000 היהודים שחיו בבסראביה, בוקובינה ומחוז דורוהוי ברומניה, נרצחו בתוך חודשים מרגע הצטרפותה של רומניה למלחמה. יהודים במולדובה, בוקובינה ובסראביה היו נתונים לפוגרומים רבים, ורוכזו בגטאות אשר מהם נשלחו אל מחנות ריכוז, כולל מחנות אשר נבנו, תוחזקו ונוהלו על ידי רומנים. מספר הקורבנות באזור זה אינו ברור, אך גם האומדנים הנמוכים ביותר נוקבים במספר של כ־150,000 יהודים (ו־25,000 צוענים) באזורים המזרחיים הללו, וכ־120,000 מתוך כ־150,000 יהודי טרנסילבניה, אשר נרצחו בשטח הונגריה לקראת סופהּ של המלחמה. כוחות רומנים נטלו חלק מרכזי בהשמדת יהודי אודסה (שהייתה בשטח הכיבוש הרומני). למעלה מ־100,000 יהודים נורו למוות ונרצחו בדרכים אחרות בסתיו של שנת 1941.

רומניה - מדינה של נופים והיסטוריה
זיכרון השואה ברומניה - אנדרטה בבית הכנסת בעיר ברשוב (צילום: גולן לובנוב)

 
יחד עם זאת, בניגוד לגורלם של היהודים במרבית מדינות מרכז ומזרח אירופה, רוב רובם של יהודי רומניה שרדו את המלחמה, אם כי בתנאים מחפירים אשר כללו עבודות כפייה, קנסות, עונשים כלכליים וחוקים מפלים.

ממשלת רומניה תכננה גירוש המוני של יהודים מאזור הרגאט (מולדובה-ולאכיה) למחנה ההשמדה בלז'ץ, אך תוכניות אלה לא יצאו אל הפועל. בשנת 1942 נשארו ברומניה (לא כולל טרנסילבניה, שהועברה לידי ההונגרים) 275,000 יהודים. בשנת 1944 נשלחו למחנות המוות כ-160,000 מיהודי צפון טרנסילבניה.
 
ועדה בינלאומית שחקרה את חלקהּ של רומניה בשואה, קבעה כי למרות הישרדותם של מרבית היהודים בשטח שמהווה את רומניה של ימינו:
"רומניה נושאת באחריות הכבדה ביותר למותם של יותר יהודים מאשר כל מדינה אחרת, פרט לגרמניה עצמהּ. הרציחות ההמוניות אשר בוצעו ביאשי, אודסה, בוגדנובקה, דומנובקה ופצ'ורה, למשל, היו מבין הרציחות המבעיתות ביותר אשר בוצעו במהלך השואה. רומניה ביצעה רצח עם נגד היהודים. הישרדותם של יהודים באזורים מסוימים של המדינה לא יכולה לשנות את המציאות הזאת."
 
ריכוז יהודים ברחוב בזמן פרעות יאשי
ריכוז יהודים ברחוב בזמן פרעות יאשי

בית הקברות היהודי, יאסי, רומניה
מצבות צנועות ואחידות, בית הקברות היהודי בעיר יאשי (צילום: CC TLVshac)
 

רומניה לאחר מלחמת העולם השנייה

לאחר המלחמה נשלטה רומניה על ידי הסובייטים, אולם החל משנות ה-60 של המאה ה-20 ניהלו שליטיה, גאורגה גאורגיו-דז' וניקולאה צ'אושסקו, מדיניות עצמאית מול ברית המועצות, תוך כדי שמירה אדוקה על השיטה הקומוניסטית. בניגוד לכל מדינות הגוש הקומוניסטי, רומניה לא ניתקה את יחסיה הדיפלומטיים עם ישראל. בשנת 1969 עלתה רמת היחסים הדיפלומטיים עם ישראל לדרג חילופי שגרירים.
 
ב-22 בדצמבר 1989, לאחר מהפכה אנטי-קומוניסטית, על רקע שמועות על טבח בעיר טימישוראה, הודח צ'אושסקו. לאחר משפט מהיר שערכו לו המנהיגים החדשים, הוא הוצא להורג. בכך בא על סיומו המשטר הקומוניסטי ברומניה.
העיר טימישוראה: הפנינה של מערב רומניה

טימישוארה, רומניה, בית הכנסת של טימישוארה
בית הכנסת בעיר טימישוראה, מזכיר את בית הכנסת של בודפשט (צילום: כרמית וייס)
 

מידע נוסף על רומניה

כתבות נוספות על רומניה


כרמית וייס אודות הכותבת
כרמית וייס (Carmit Weiss)מנסה להעביר את אהבתה לנופים דרך הצילום והכתיבה, מנהלת אתר Gotravel ואחת הכותבות המרכזיות בו. חרשה את אירופה וצפון אמריקה וטעמה גם את טעמן של היבשות האחרות. בעלת ניסיון רב בתכנון טיולים, גולשת סקי ואמא לארבעה גולשים צעירים.

כרמית עונה לשאלותיכם בפורום מומחי תיירות






סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר