נמרוד, אורפה וחרן – תלי תלים של לאומים
מאת: ד"ר יהודה דגן
הרי האנטי-טאורוס השוכנים בחלק הדרומי של מזרח טורקיה, טומנים בחובם את ההיסטוריה המפותלת והמרתקת של האזור. מקומות ישוב בני אלפי שנים, כמו אורפה וחרן, ואתרים היסטוריים וארכיאולוגיים מרתקים לא רק מעניקים למטייל נופים ומפגשים עם מקומיים, אלא גם מספרים את עברו העשיר של האזור.


פסלי נשרים וציפור שחורה
הסיור למקדש הקבורה, האורך כשבע שעות, יוצא מהעיירה קאחטה ( Kâhta ) צפונה במכונית או בדולמוש (המיניבוס הטורקי). הדרך העוברת ליד שדות נפט וגז מזמנת כמה וכמה אתרים היסטוריים. הראשון שבהם הוא טומולוס (גל אבנים שנעשה בידי אדם) בשם קאראקוש ( Karakus ) "הציפור השחורה", ממנו נשקפים במלוא הדרם הר נמרוד ונהר צ'נדֶרֶה ( Cendere ).
השריד המעניין ביותר בארסמיה הוא מונומנט הקבורה של מיתרידאטס הראשון, מייסד השושלת הקומגנית. מעל למערת הקבר חקוקה כתובת גדולה שנעשתה בידי בנו, אנטיוכוס הראשון, המספרת על מפעלי הבנייה שהוקמו בעיר. מעל לכתובת נראה אנטיוכוס עם מיתרס, אל האור והאמת בפולחן הפרסי (שמקבילו היווני הוא הליוס, אל השמש). במעלה הגבעה נראה תבליט של מיתרידאטס לוחץ את ידו של הגיבור היווני הרקלס, כשעל ראשו של המלך מונח כובע תלת קומתי וגופו מכוסה גלימה.

קאראדוט (צילום: Jon Harle)
להתחכך עם אלים ומלכים
כביש האספלט, המשקיף על מדרונותיו הדרומיים המרהיבים של האנטי-טאורוס, מטפס לראשו של הר-נמרוד בין בתי כפר קאראדוט ( Karadut ). בכפר הזה, שתושביו מעבדים חלקות חקלאיות בעמקים שלרגלי ההר, אפשר ללון ולעלות לראש ההר לפנות בוקר. דרך מרוצפת אבנים מובילה על לפסגה, ומשם ממשיכים ברגל למקדש הקבורה.
האתר נודע ביופיו במיוחד בעת עלות החמה או בשקיעתה, אז נצבעים פסלי האבן הדוממים שבאתר בארגמן. בכל מקרה כדאי להקדים כדי להספיק לבקר בשרידים שמסביב, ויפה שעה אחת קודם.

הממלכה הראשונה המאמינה בישו
מקאחטה ניסע מערבה לעבר שנלי-אורפה ( Sanli-Urfa ) ובדרך נעצור לביקור בסכר אטאטורק ( Ataturk Baraji ) סכר זה הוא רק אחד מסכרים רבים, שנבנים במסגרת פרויקט דרום אנטוליה. מפעל אדיר ממדים זה נועד לפתח ולקדם מבחינה כלכלית וחברתית את מרחבי חרן. ממשלת תורכיה החליטה על ביצועו בשנות ה- 70 כחלק מהגשמת חזונו של אבי האומה אטאטורק. לאחר הביקור בסכר ממשיכים דרומה עד כביש האורך החשוב, שעובר בין אדאנה ( Adana ) לדיארבאקיר ( Diyarbakir ) פונים צפונה ונכנסים לשנלי-אורפה (בקיצור, "אורפה"). בכניסה לעיר נוכל לראות את ההתפתחות התעשייתית באזור בדמותם של מפעלים חדשים שמוקמים ממזרח לעיר הישנה.
אורפה העתיקה הוקמה עוד בתקופה הפרהיסטורית, סביב מעיין שנובע כל השנה. כנראה שהימצאותם של מים חיים בלב האזור הצחיח משכה מתיישבים להיאחז במקום. מייסדיה קראו לה אורסו והיא מוזכרת בטקסטים אכדיים, שומריים וחיתיים.
תרבויות ועמים רבים עברו בעיר: האימפריה החיתית ומלכי כרכמיש, הבבלים והפרסים. וכך זה נמשך עד שבא אלכסנדר מוקדון והוסיף אותה לרשימת כיבושיו. במאה הראשונה לפני הספירה קמה בעיר שושלת שליטים מקומיים בשם אבגר. למלך אבגר החמישי מיוחסת, לפי האגדה, איגרת שנשלחה לישו, ובה בקשה שישו יבוא לרפאו, מאחר שהמלך נואש מתרופות שקיבל. הכנסייה ראתה במכתב זה הכרה ראשונה של הממלכה במשיחיות של ישו ובשליחותו, ומכאן קדושתה של אורפה, שאז עוד נקראה אדסה. העיר נתקדשה בכתבי הקודש הנוצריים, נבנו בה כנסיות רבות והיא הפכה מוקד עלייה לרגל למאמינים.

סכר אטאטורק (צילום: United States Department of Agriculture)
בריכת הקרפיונים המקודשים
אורפה שוכנת על צומת של דרכים חשובות: דרך אחת מגיעה מהרי ארמניה וממשיכה לעבר סוריה, דרך אחרת הגיעה מהצפון, מהים השחור, והמשיכה לסוריה ונתיב נוסף עבר במקביל לחידקל ודרכו הגיעו למערב סחורות יקרות, כמו תבלינים, מלח, משי, אריגים ואבני חן. ביקור בעיר מתחיל במרכז התיירותי ששוקם לאחרונה לרווחת המבקרים. במרכז נראות שתי בריכות מים - בריכת אברהם ( Birket Ibrahim ) ובריכת זליחה ( Zeliha ). על פי האגדה, זליחה הייתה בתו של נמרוד, המלך שאברהם אבינו ניתץ את פסיליו, אך נראה כי הבת הסוררת בחרה דווקא בדרכו של אברהם.
בבריכות שוחים קרפיונים שמנים, הנחשבים עוד מימי קדם למקודשים. בצד הבריכות נבנה ארמון המלוכה של אבגר הגדול במאה השנייה, אלא שהוא חרב באחד השיטפונות שהיו פוקדים את העיר בערך פעם במאה שנה. על פי המסורת המוסלמית, נולד אברהם במערה בצד אחת הבריכות, הנקראת מאקם איברהים ג'אמי ( Makam Ibrahim Camii ), ובה הוסתר מפני זעמו של נמרוד. מהבריכות יש עלייה במדרגות למצודה שהתצפית ממנה מרהיבה: מחלקה העליון של המצודה נשקפת העיר הקדומה, ולכיוון מזרח ודרום-מזרח נראים שטחי חקלאות חדשים וירוקים, שהמים להשקייתם מוזרמים מסכר אטאטורק.
מדרום למצודה יש חפיר מרשים, שלפי אחת הסברות את חציבתו החל במאה השישית הקיסר יוסטיניאנוס והמשיכו הצלבנים. בתוך המצודה בולטים שני עמודים לגובה כ- 15 מטר, שעליהם מונחות כותרות קורינתיות, וסביבה נבנו שתי חומות ו- 25 מגדלים. היום נותרו במקום רק שרידים של ארמונות, כנסיות ומסגדים, שסיפורי העבר המפוארים שלהם מתקופות השלטון השונות עוברים במקום כחוט השני. חותם ההיסטוריה של העיר ניכר, למשל, בשרידיהם של הביצורים שבנו הביזנטיים.
למרות הביצורים המסיביים כבשו את העיר הסלג'וקים, וזמן קצר אחריהם הצלבנים, במהלך מסע הצלב הראשון. מסכת הכיבושים שעברה העיר לא תמה: שלטו בה מוסלמים ואחריהם העות'מאנים. מוחמד עלי המצרי היה גם הוא מכובשיה ובשנת 1918 השתלטו עליה הצרפתים. לאחר שהשתחררה העיר מהכיבוש הצרפתי העניק לה אטאטורק תואר כבוד בעקבות פעולות המחתרת המוסלמית כנגד הכיבוש הצרפתי: הוא הוסיף לשמה את התואר "שנלי" ( Sanli ) שמשמעו - הנהדרת.
הדרך לעירו של אברהם
כשמטיילים באורפה, יש כמה מקומות שלא כדאי להחמיץ: מומלץ לבקר בבזאר (השוק המקורה), במסגד הגדול ששימש כנסייה עד המאה ה- 12, במוזיאון הארכיאולוגי, ובו ממצאים מאגן הפרת לפני שהוצף, ובמצבת האבן (אֶסְטֶלָה) של המלך הבבלי האחרון נבונאיד.
מקורם של תושבי העיר שחיים בה כיום הוא במשפחות נוודים שחיו בצל הרי הטאורוס ובמישורי חרן, ונראה כי הם משמרים את אורח חייהם החקלאי. בסיור בעיר אפשר לפגוש בעלי מלאכה שבמקומות אחרים כבר מתקשים לראותם, כמו מנפחי זכוכית וחרשי ברזל. ברחובות שומעים לא מעט את השפה הערבית, תזכורת למוצאם של תושבי המקום. לאחרונה נבנתה באורפה אוניברסיטה, צעד שנועד להחיש את הקדמה.
באורפה חיתה בעבר גם קהילה יהודית גדולה. בני הקהילה הקימו בה כמה בתי כנסת, שבינתיים שינו את ייעודם: אחד הפך לבית מלאכה, אחר לבית קפה ושלישי משמש בית מגורים. בסוף המאה ה- 19 ואחר כך בשנת 1949 עלו יהודי המקום לישראל.

בבריכות שוחים קרפיונים שמנים, הנחשבים עוד מימי קדם למקודשים. בצד הבריכות נבנה ארמון המלוכה של אבגר הגדול במאה השנייה, אלא שהוא חרב באחד השיטפונות שהיו פוקדים את העיר בערך פעם במאה שנה. על פי המסורת המוסלמית, נולד אברהם במערה בצד אחת הבריכות, הנקראת מאקם איברהים ג'אמי (
מדרום למצודה יש חפיר מרשים, שלפי אחת הסברות את חציבתו החל במאה השישית הקיסר יוסטיניאנוס והמשיכו הצלבנים. בתוך המצודה בולטים שני עמודים לגובה כ- 15 מטר, שעליהם מונחות כותרות קורינתיות, וסביבה נבנו שתי חומות ו- 25 מגדלים. היום נותרו במקום רק שרידים של ארמונות, כנסיות ומסגדים, שסיפורי העבר המפוארים שלהם מתקופות השלטון השונות עוברים במקום כחוט השני. חותם ההיסטוריה של העיר ניכר, למשל, בשרידיהם של הביצורים שבנו הביזנטיים.
למרות הביצורים המסיביים כבשו את העיר הסלג'וקים, וזמן קצר אחריהם הצלבנים, במהלך מסע הצלב הראשון. מסכת הכיבושים שעברה העיר לא תמה: שלטו בה מוסלמים ואחריהם העות'מאנים. מוחמד עלי המצרי היה גם הוא מכובשיה ובשנת 1918 השתלטו עליה הצרפתים. לאחר שהשתחררה העיר מהכיבוש הצרפתי העניק לה אטאטורק תואר כבוד בעקבות פעולות המחתרת המוסלמית כנגד הכיבוש הצרפתי: הוא הוסיף לשמה את התואר "שנלי" (
הדרך לעירו של אברהם
כשמטיילים באורפה, יש כמה מקומות שלא כדאי להחמיץ: מומלץ לבקר בבזאר (השוק המקורה), במסגד הגדול ששימש כנסייה עד המאה ה- 12, במוזיאון הארכיאולוגי, ובו ממצאים מאגן הפרת לפני שהוצף, ובמצבת האבן (אֶסְטֶלָה) של המלך הבבלי האחרון נבונאיד.
מקורם של תושבי העיר שחיים בה כיום הוא במשפחות נוודים שחיו בצל הרי הטאורוס ובמישורי חרן, ונראה כי הם משמרים את אורח חייהם החקלאי. בסיור בעיר אפשר לפגוש בעלי מלאכה שבמקומות אחרים כבר מתקשים לראותם, כמו מנפחי זכוכית וחרשי ברזל. ברחובות שומעים לא מעט את השפה הערבית, תזכורת למוצאם של תושבי המקום. לאחרונה נבנתה באורפה אוניברסיטה, צעד שנועד להחיש את הקדמה.
באורפה חיתה בעבר גם קהילה יהודית גדולה. בני הקהילה הקימו בה כמה בתי כנסת, שבינתיים שינו את ייעודם: אחד הפך לבית מלאכה, אחר לבית קפה ושלישי משמש בית מגורים. בסוף המאה ה- 19 ואחר כך בשנת 1949 עלו יהודי המקום לישראל.
