סיפורה של המאפיה הסיציליאנית
מאת: ד"ר גילי חסקין


המאפיה הסיציליאנית היא ארגון פשיעה חשאי איטלקי, שהפך עם השנים גם כינויו של ארגון פשיעה בארה"ב שצמח בעקבות ההגירה מאיטליה במאה ה-20. הארגון צבר תאוצה בארצות הברית, עד שסדרת חקירות FBI בשנות ה-70 וה-80 הפחיתו את השפעתו. המאפיה הוא נושא עמוס באגדות עם, שקשה להפריד בו בין אמת לדמיון. לאורך השנים, המאפיה הפכה להיות חלק מהתרבות ונכנסה לסרטים, תוכניות טלוויזיה ואפילו פרסומות.


המושג "מאפיה" מכוון כיום לכל קבוצה גדולה של אנשים העוסקת בפשע מאורגן (המאפיה הרוסית, והיאקוזה היפנית), אבל עדיין ברוב הפעמים הוא מיוחס לארגון הסיציליאני/אמריקני המקורי. חבר במאפיה נקרא מאפיוזו (בעברית: מאפיונר), או גנגסטר (משורש gang = כנופיה).
מקור השם "מאפיה" אינו ברור. ייתכן שמקורו בקריאת קרב במלחמות הסיציליאניות בימי הביניים. קיימות סברות כי מקורו אולי בצרפתית, אחרים סבורים שמקורו בניבים הטוסקנים והפיימונטיים של האיטלקית, ואולי הוא בא מערבית. אחרים טוענים, במידה רבה של אי ודאות, כי היה מילת סתר בשימושו של איש המדינה ג'וספה מאציני, שהיה מבשרה של איטליה המודרנית. 
 
קורלאונה, סיציליה
הכפר קורליאונה בסיציליה, מקום הולדתם של ראשי המאפיה במציאות ובספרות (צילום: TlsPhotovision)

טיולי אופניים



ראשיתה של המאפיה הסיציליאנית

כרקע, יש לזכור כי מאז ומתמיד נשלטה סיציליה על ידי מושלים זרים; יוונים, פיניקים, רומאים, ערבים, גרמנים ועוד. מאז ומתמיד ליוותה את הסיציליאני התחושה של "אנחנו והם". המאפיה צמחה בסיציליה, תחילה בעידודם של בעלי האחוזות, שבהעדר שלטון מרכזי יעיל ותקיף, נאלצו להפקיד את השמירה על אחוזותיהם בידי בריונים תקיפים יותר. עם הזמן הפילו אותם בריונים את חיתתם על האיכרים ואחר כך גם על בעלי האחוזות עצמם. 
 
בספרו "במלוא מובן המילה" מספר שלום אורן כי המאפיה היא במקור שם לתנועת התנגדות של תושבי סיציליה, שנלחמו בפולשים הערבים שכבשו את האי סיציליה במאה התשיעית. מקור המילה מאפיה אינו ברור, אך רוב החוקרים סבורים שמקורו בערבית ומשמעותו בסיציליאנית הוא "אומץ" או "התרברבות". במרוצת הזמן, העסיקו בעלי אחוזות עשירים בסיציליה את חברי התנועה בשמירה על אחוזותיהם. יש טענה שהתנועה המשיכה להתקיים עוד בימי הביניים, אז הצטרפו לוחמים אלה להגנת האי מפני הטורקים והנורמנדים שהקיפו את האזור.

במרוצת הזמן התארגנו בריונים אלה מאחוזות שונות, ובארגונם (המאפיה) התגבשו כללי התנהגות נוקשים  אומרטה (Omareta), שעיקרם נאמנות מוחלטת לארגון ושמירת סודיות קפדנית. המפרים כללים אלה נענשים קשה, והעונש היחידי על הלשנה הוא מוות. 
 
"המילה 'מאפיה' פירושה בתחילה היה מקום מקלט. אחר כך נעשתה לשם הארגון החשאי, שצץ כדי להילחם נגד השליטים שדרסו את הארץ ואנשיה במשך דורות. סיציליה הייתה ארץ שנאנסה ביתר אכזריות, יותר מכל ארץ אחרת בהיסטוריה. האינקוויזיטורים עינו עני ועשיר כאחד. נוכח אכזריותו של שלטון מוחלט זה, למדו הבריות הסובלות שלא לגלות לעולם את חמתם ושנאתם, מפחד פן ירסקו אותם. הם למדו שלא להיעשות לעולם פגיעים על ידי הפטרת איזה איום שהוא, מאחר שמתן אזהרה כזאת היה מבטיח מעשה גמול מהיר. הם למדו שהחברה היא אויבתם, ועל כן בבקשם תיקון לעוולות שנעשו להם, הם פנו אל המחתרת המורדת, אל המאפיה. המאפיה חיזקה את כוחה בתורת השתיקה, אומרטה. זר שהיה שואל לכיוון הדרך לעיר סמוכה באזור הכפרי של סיציליה, לא היה זוכה לנימוס שבתשובה". (מתוך "הסנדק", מאת מריו פוזו)
 
לוצ'אנו לג'יו, מראשי משפחת הפשע קורליאונה
לוצ'אנו לג'יו, מראשי משפחת הפשע קורליאונה. משמאל 
 מעצרו של לג'יו בשנת 1964 

שורשי המאפיה הסיציליאנית

אגודות פשע היו קיימות באיטליה במאה ה-19. כמו למשל האחים Fratellanza בעיירה Fuvura, או חבורת Stoppagleir בעיירה Moraiali. בתקופה זו אפיינה את סיציליה סימפטיה של האוכלוסייה לאדם המבוקש על ידי השלטונות. עדיין רחוק המושג מהמושג "מאפיה" שטופח על ידי המיתוס. כישלון המשטר בסיציליה וקיום מושג האומרטה, והמשפט של אנשים פרטיים, עזרו להפצת הסיפורים על הארגונים החשאיים.

המילה "מאפיוזו", כמו מאפיה, קשורה לביטויים מקומיים בפלרמו שבדרך כלל היוו שמות תואר לאיכויות של יופי, קשיחות ושליטה עצמית. אין כל הוכחה כי המילה "מאפיה" נקשרה לפעילות פלילית לפני דו"ח ממשלתי שחובר ב-1865. הקשר לפעילות פלילית מקורו באי הבנה שנקשרה לחישובים פוליטיים כאשר נוצרה המדינה האיטלקית.

כאשר נוצרה המדינה האיטלקית ב-1860, הייתה סיציליה (בעיקר מערבה) אזור בלתי שקט. מאות שנות הזנחה יצרו אווירה של אי אמון כלפי השלטונות ומסורת של לקיחת החוק לידיים. ציות לחוק נחשב לפחדנות. הביטוי המקומי אומרטה מדבר על שתיקה מול הרשויות. פתגם סיציליאני אופייני אומר: "המדבר הרבה לא אומר הרבה, האומר מעט הוא החכם".

האוכלוסייה החקלאית במערב סיציליה פיתחה שלטון עצמי משלה. "איש חזק" מילא את הפער שבין המדינה לבין האוכלוסיה המקומית ופעל כמקור השלטון, לעתים גם כמקור המשפט. על פי רוב הוא היה בעל קרקעות גדול, או לעתים קרובות Cabaelloto 
 אדם שחכר אחוזה גדולה והחכיר שטחים גדולים לאיכרים. אדם כזה יכול היה להתמנות לראש עיר וכוחו היה גדול ביותר. הוא למשל ארגן את הבחירות של מקורביו, הוא שלט על המשאבים הפיננסיים של העיר והוא היה הבורר בכל סכסוך הנוגע לקרקע ולסחורות גנובות. בצעירותו היה ודאי פושע פלילי שיצר לעצמו שם של איש קשוח כדי לזכות בכבוד.

אי שיתוף הפעולה של הסיציליאנים עם השלטונות היה בולט ואף הרסני. המדינה הפעילה כוח רב במאמצים לארגן מינהל מסודר ואחיד, דבר שהפך למרד נגד השלטונות. יש באיטליה מסורת של אי שיתוף פעולה. אנשים משתפים פעולה עם השלטונות רק כדי להאשים את אויביהם. מתן עדות שקר בבית המשפט נחשבת ללגיטימית; עובדה המקשה כמובן על תפקוד המערכת המשפטית.

אי האמון בין השלטון לאוכלוסיה, והנטייה ליצור מעין משטר עצמי באי עם נורמות משלו, נשען על אי צדק כלכלי. סיציליה הייתה אזור עני ובמדינה התגבשה ההכרה שיש לטפח את הצפון המתועש ולהעדיף אותו על פני הדרום הנחשל, דבר שטיפח את הניכור בין האוכלוסייה לשלטון. נקמת דם למשל, נחשבה לרצח בעיני השלטון ולמעשה לגיטימי בעיני האוכלוסייה.

מאמצע שנות השבעים של המאה הקודמת, נקשר המונח "מאפיה" עם שכבה של מתעשרים חדשים והתלויים בהם. המאפיה המודרנית התחילה לפעול בשם קוזה נוסטרה 
(Cosa Nostra, "העניין שלנו") כארגון שהגן על בעלי אחוזות עשירים תמורת תשלום ולאחר מכן סחט אותם תמורת דמי חסות וכופר נפש.

עם זאת, כל העוסקים בחקר הנושא, טוענים שלא הייתה כל התארגנות רשמית ביניהם, וודאי לא כפי שהיא מוצגת בספרות ובעיתונות. המשטרה הסיציליאנית העדיפה להאשים אגודת סתר מאשר להאשים אדם בפשע מוגדר. כאשר אדם מסוים היה ידוע כ"מאפיוזו", הייתה כביכול עילה להאשימו בפלילים. אך כאמור היו לה שימושים רבים. פעמים שימשה לכנות אדם חזק בעל שליטה עצמית וכך גם כונו המתעשרים החדשים.

קיימת דעה כי לאחר מלחמת העולם השנייה השתנה לחלוטין אופי הארגון, בעטיים של גנגסטרים סיציליאנים שהיגרו לאמריקה וחזרו עם כוחות בנות הברית ב-1943. מה שלא הייתה המאפיה לפני המלחמה, הרי שאחריה הפכה אכן לארגון פשע ללא כל שורשים בתרבות העממית או תפקיד חברתי. סחר בסמים התפתח בסיציליה במחצית שנות השבעים, אך לא ברורה מידת ארגונו. תומאזו בושטה
(Tommaso Buscetta), אחד ממנהיגי הקוזה נוסטרה, טען כי כל "אדם בעל כבוד" חופשי לנהוג כראות עיניו.

שינוי מהותי חל בכלכלת האי סיציליה לאחר מלחמת העולם השנייה. אנשים היגרו מהכפר אל העיר ושערוריות שנלוו לפעולות בנייה ופעולות אחרות נקשרו ל"מאפיה". כיום מדברים על "מאפיה" שעברה אל הערים ומנהלת אותן. 

המשבר הכלכלי שלאחר 1973 פגע מאוד בסיציליה. בשנת 1984 כ- 15% מכוח העבודה היה מובטל ומחציתם של המובטלים לא עבדו מעולם. משכנות העוני התרבו והמאבק הכלכלי הבלתי חוקי הלך והחריף. האלימות הלכה וגברה וכוונה לפקידי הממשל. שופטים, מפקחי משטרה ופקידי ממשל גבוהים נרצחו אף הם, על אף השמירה הקפדנית שנלוותה אליהם, והמשטרה הופעלה בכוחות גדולים כדי לבער את הנגע. מאות אנשים נאסרו וכאשר ראשי הארגון החלו לשתף פעולה, דומה היה שהפשע יחוסל. תקוות אלו היו מוקדמות מדי. לפשע שורשים חברתיים וכלכליים. האבטלה בסיציליה עולה, וההגירה צפונה, כמשחררת לחץ, מוגבלת בגלל אבטלה גם באזורים הצפוניים. פעולות החקירה הולכות ומשתכללות, אך נראה כי פעולות המאפיה תמשכנה ללוות את האי סיציליה גם בהמשך.
 




המאפיה הסיציליאנית בארה"ב

המאפיה הסיציליאנית עלתה לכותרות בתמרון משולב של האחים קנדי כנגד ראש הבולשת הפדרלית האגדי, ג'ון אדגר הובר, ויו"ר ארגון מקצועי בשם ג'ימי הופה. התמרון נועד, כפי הנראה, על מנת למקד את תשומת הלב הציבורית לפשיעה היהודית/סיציליאנית, ועל ידי כך ולהוריד לחץ מפעילות האירים בחלוקת השליטה הלא-חוקית בעוגת הכסף הקל, וכן להסיר את ההתעניינות במשפחת קנדי וקשריה בעולם התחתון.
 
בעדותו של ג'וזף ולאצ'י (Joseph Valachi), חייל זוטר במשפחת ג'נובזה (Genovese), בפני ועדת הסנאט בראשות הסנאטור מקללאן (McClellan) ובכיסוי טלוויזיוני מלא לכל העולם, מסר ולאצ'י את תיאורו לדרך קבלה ודרך פעולת קוזה נוסטרה בארה"ב. הוא מעולם לא העיד על כך בבית משפט ואיש לא נאשם בשל עדותו, והוא ומת בכלא בשנת 1971, אבל עדותו שכנעה את ראש הבולשת ואת העולם כולו להכיר בקיום המאפיה וכוחה הרב בארה"ב.
 
נושא זה עלה שוב לדיון הציבורי במשפט "קשר הפיצה" בניו יורק (1985), בעקבותיו גורשו מאפיוזו רבים מארה"ב. במשפט זה החל תומאזו בושטה "לזמר", לאחר שנרצחו חבריו וקרובי משפחתו במלחמת המאפיה השנייה, שנערכה בתחילת שנות השמונים. בושטה, שנכנס לתוכנית שמירת עדים, גם העיד במשפט מקסי (Maxiprocesso) שנערך ב- 1986 וכן ב- 1992 על הקשר בין פוליטיקאים למאפיה.

ראשי משפחת הפשע ג'נובזה
שלושה מראשי משפחת הפשע ג'נובזה, אחת מחמש המשפחות השולטות במאפיה האיטלקית בארה"ב.
משמאל לימין: לאקי לוצ'יאנו, ויטו ג'נובזה ווינסנט גיגאנטה

 

המאפיה בעולם הבידור

סדרות וסרטים רבים הוקדשו לנושא המאפיה, בהם:
הסנדק  הטרילוגיה המפורסמת בנושא המאפיה.
כלבי אשמורת, ספרות זולה, קיל ביל, ג'קי בראון ורומן על אמת  סרטיו של הבמאי קוונטין טרנטינו.
הסופרנוס  סדרת טלוויזיה הסוקרת את חייו של ראש משפחה במאפיה בניו ג'רזי, ארה"ב.
קזינו – סרט הסוקר את חייהם של שני חברים במאפיה ואת קורותיהם בלאס וגאס של שנות ה-70.
החבר'ה הטובים  סרט המבוסס על סיפור חייו של המאפיונר הנרי היל, מכניסתו לעולם הפשע המאורגן ועד להפיכתו לסוכן מטעם ה-FBI.
הסרט ללכת על הכול וסרט ההמשך ללכת על הכול 2  בנושא המאפיה.
הסרט בואו נדבר על זה וסרט ההמשך בואו נדבר על זה פעם שנייה  סרט על מאפיונר שנזקק לטיפול פסיכולוגי והייחס בין התרפיסט למאפיונר.
Mafia - The City Of Lost Heaven  אחד ממשחקי המחשב המצליחים והפופולריים ביותר בנושא.
הבורר – סדרה ישראלית המספרת על משפחת פשע ישראלית.


מלון ומלון דירות מומלצים בסיצילה – במיקום נוח לטיולי כוכב

מלון איירונה סיטי (Airone City Hotel) ממוקם בפאתי העיר קטניה (Catania), במיקום נוח ליציאה לכביש המהיר, 20 דקות משדה התעופה של סיציליה. זהו מלון 4 כוכבים מודרני, עם חדרים מרווחים, שבכולם מיזוג אוויר, פינת ישיבה, שולחן, מקרר ופינת קפה-תה. במלון גם בריכה חיצונית, בר משקאות, ארוחת בוקר עשירה ומגוונת, חניה חינם (חייבים רכב באי) והכי חשוב – צוות שירותי, מסביר פנים ונכון לסייע בכול.
 
המלצה על מלון בסיציליה
איירונה סיטי הוטל  מלון חדיש במיקום מצוין לטיולי כוכב בסיציליה


מלון הדירות פראסטבה (Frasteva) ממוקם בפרבר של קטניה בשם ואלוורדה (Valverde), במיקום כפרי ושליו, עם חניה וגישה נוחה לכל כיוון. הדירות מעוצבות ומרוהטות בטוב טעם, לכולן מטבח קטן, פינת אוכל ופינת ישיבה, וגישה לחצר או פאטיו מקסימים. המקום כל כך קסום וציורי, שלא תרצו לעזוב.
 
מלון דירות מומלץ בסיציליה
מלון הדירות פראסטבה  מלון דירות ציורי, עם גישה נוחה לטיולי כוכב בסיציליה

מידע נוסף

השכרת רכב באיטליה
בתי מלון בסיציליה

כתבות על סיציליה

כתבות נוספות

כתבות על דרום איטליה
כתבות על מרכז איטליה
כתבות על צפון איטליה 
מידע וטיפים למטייל באיטליה

גילי חסקין אודות הכותב
ד"ר גלעד (גילי) חסקין, PhD מהחוג ללימודי ארץ-ישראל באוניברסיטת חיפה ומורה דרך מוסמך. מדריך טיולים בחו"ל, בעיקר בארצות אקזוטיות, שימש מספר שנים כמנהל מחלקת ההדרכה בחברה הגיאוגרפית, ובעל ניסיון רב בהרצאות במכללות, במכונים פרטיים ובקורסים למלווי קבוצות. אתר הבית של גילי חסקין
 






סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר