טיול לזנזיבר דרך האוכל
מאת: רונית הרשקוביץ 


עשרים שנה נמשך סיפור האהבה שלי עם אפריקה. כמו כל סיפור אהבה טוב, גם את הסיפור הזה מלווים טעמים וריחות של אוכל. לא נהוג לחשוב על אפריקה כעל זירה קולינרית, ואכן היא אינה מתהדרת באוכל מורכב או מתוחכם, אך הפשטות, הטריות והטעמים הראשוניים והבסיסיים, הופכים אותה לבית חם לחובבי האוכל.


זנזיבר, שוק הלילה
עושר של צבעים וטעמים בשווקים של זנזיבר  (צילום: Simon Zeimke)
 
בכתבה זו נטעם מהאוכל האופייני לאי זנזיבר (Zanzibar), המזמן חוויה קולינרית מרתקת, במיוחד לאוהבי מאכלי ים, ובעיקר פירות-ים. אם כבר הגעתם לטנזניה, אל תוותרו על גיחה לאי זנזיבר, גם אם מדובר רק ביומיים או שלושה, ואוכל הוא רק אחת הסיבות.

זנזיבר, שוק הלילה
שוק הלילה של זנזיבר, חגיגה של אוכל פשוט וטרי  (צילום: Amy)
 


יעדים קולינריים בבירת זנזיבר סטון טאון המתוארים בכתבה,
ומלון מומלץ ליד שוק הלילה - 
מלון מרו מרו
  

 ברירת מחדל




 

טיול לאפריקה שלי

הרומן שלי עם אפריקה התחיל לפני למעלה מעשרים שנה, דרך הטבע הפראי ושמורות הספארי הקסומות שלה. אפריקה באותן שנים, על אף גודלה הפיזי - חמישית משטח כל היבשות על פני כדור הארץ, היתה רק נקודה קטנה וכמעט בלתי ניראת על מפת התיירות. כאשת תיירות צעירה וסקרנית החלטתי לנסוע ליבשת השחורה ולבדוק מה יש לה להציע לתייר הישראלי.
 
מסע הספארי בסוואנות האדירות של טנזניה כבש את לבי ביופיו, בעוצמה שאין מילים לתארה. צפייה מקרוב באלפי פריטי הגנו, העושים את דרכם לצפון הסרנגטי וחזרה, במעגל אין סופי שנקרא הנדידה הגדולה, הג'ירפות, עדרי הפילים וחתולי הפרא האפריקאים - האריה והלאופרד המנומר. הדרמה הגדולה של החיים - לידה, הישרדות ומוות, הנוכחת בשיא עוצמתה בכל רגע בשמורה. גם לחופים הלבנים של האי זנזיבר לא נשארתי אדישה, חשבתי אז, ואני עדיין מאמינה, כי זנזיבר היא גן העדן עלי אדמות.
 

אך עם כל הקסם של עולם החי העשיר, אפריקה עבורי היא הרבה מעבר לעולם של חיות ונופים. במהלך ביקוריי הרבים באפריקה, מצאתי בה קשת רחבה של צבעים, טעמים ותרבויות. נוכחתי שהיא עשירה בצחוק, אהבה ומעל הכול אנושיות.
בתי מלון בזנזיבר

 
זנזיבר, שוק הלילה
זנזיבר, חוויה אנושית וקולינרית  (צילום: Discover Corps) 
 

בזנזיבר מותר לאכול עם הידיים

המטבח הזנזיברי, כמו גם השפה המדוברת והארכיטקטורה, מושפעים מהתרבות הסווהילית. תרבות רב גונית המשלבת בתוכה השפעות של תרבות הבנטו, השבט הבולט ביותר במזרח אפריקה, והשפעות של הכובשים הפרסים, הערבים והפורטוגלים, ששלטו באי במשך שנים. למעשה רק לתקופה קצרה, באמצע המאה ה- 20, היתה זנזיבר למדינה עצמאית ומשוחררת. האוכל הסוואהילי מורכב משילובי פיוז'ן מעניינים של חומרי גלם מקומיים מסורתיים – כמו עוף, בקר, דגים, ירקות שורש, תירס ותבלינים - עם השפעות הודיות, פורטוגזיות וערביות, מכוח שלטונם ארוך השנים באי.
 
מפגשים אלו הולידו מטבח בסיסי, ייחודי לאזור, הכולל מנות כמו:
אוגאלי (Ugali) - מעין פירה דביק, עשוי מקמח תירס, שהוא הפחמימה הנפוצה ביותר באפריקה. האוגאלי הוא אחיהן האפריקאי של מנות דומות, ממקומות אחרים בעולם, כמו, הממליגה הרומנית והפולנטה האיטלקית.
מישקאקי (Mishkaki) - שיפודי בשר עוף או בקר, הניצלים על הגריל, מתובלים בסגנון אפריקאי מעט חריף.
סמאקי (Samaki) - דג מטוגן, תמיד טרי, היישר מהאוקינוס ההודי בו שוכן האי זנזיבר .
קצ'ומברי (Kachumbari) - סלט עגבניות אדומות, מתובל בצ'ילי חריף חריף.
 
ארוחה אפריקאית אוכלים בידיים. כך אוכלים המקומיים וכך גם אתם יכולים להרשות לעצמכם לאכול, בלי להיחשב לא מנומסים... יוצרים קציצה מהאוגאלי הדביק, מחברים לה חתיכה מהדג או מהבשר שעל השיפוד, קצת מהסלט המרענן, וזוללים בכיף. תענוג פשוט שמחמם את הלב.

 
זנזיבר, שוק הלילה
מישקאקי - שיפודי בשר עוף או בקר, הניצלים על הגריל, שוק הלילה  (צילום: Digital Aesthetica)
  




 

אוגאלי במסעדה של שני שולחנות

את מנת האוגאלי הטעימה ביותר שאכלתי מימיי, טעמתי בפעם הראשונה במסעדת Sambusa Two Tables Restaurant, בעיר העתיקה של סטון טאון (Stone Town), החלק העתיק של זנזיבר סיטי (Zanzibar City), בירת זנזיבר. את המסעדה הכיר לי שר התיירות של זנזיבר דאז, שלימים הפך לחבר קרוב ושותף לדרך.
 
המסעדה שייכת למשפחה מקומית ונמצאת על מרפסת ביתם הפרטי. שני שולחנות פשוטים, ממש כמו שמרמז שם המסעדה, אל מול נוף הסמטאות העקלקלות של העיר העתיקה. אין תפריט מסודר, רק מספר מנות מקומיות משתנות, הישר ממטבחה של המאמא. כיום, במבט לאחור, אני לא בטוחה אם זה באמת היה האוגאלי הכי טעים, או שמא הייתה זו האווירה, החברותה, החום והאהבה שקיבלתי שם. בכל מקרה המסעדה שווה ביקור, למי שרוצה לטעום אוכל טנזני אמיתי.
כתובת: Kaunda Road, Stone Town

זנזיבר, אוגאלי
האוגאלי הכי טעים שאכלתי, או שמא הייתה זו האווירה והחברותה   (צילום: EunikaSopotnicka)
 

סמטאות העיר העתיקה של זנזיבר

האי זנזיבר הוא חלק מרפובליקת טנזניה, והוא נמצא במרחק כמה שעות טיסה מהסוואנות הצהובות של צפון טנזניה. בירתו של האי והעיר הגדולה בו, נקראת סטון טאון, עיר עתיקה השוכנת לחופו המערבי של האי. סגנונה הארכיטקטוני של העיר, מבני האבן, הסמטאות העקלקלות שטופות הלבן, משקפים, כמו האוכל, את התרבות הסווהילית. בשל הערך ההיסטורי והארכיטקטוני הרב, הוכרזה העיר העתיקה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.
 
דלתות העץ המגולפות, המעטרות את בתי האבן, הן אחד מסימני ההיכר של העיר העתיקה. לפי המסורת הזנזיברית, דלתות הבתים מעידות על יושביהן ועל כן מיוחסת להן חשיבות רבה. חשיבות זו באה לידי ביטוי בכך שבבנייה המסורתית נבנית קודם כל הדלת, ורק אחר כך הקירות הסובבים אותה. בזמן שבו עומדת הדלת בשיממונה, יכולים עוברי האורח לבחון את גודלה ואת משקלה, וכך לעמוד על עושרם של בני הבית. מלבד גודלה של הדלת, גם לעיצובה משמעות רבה. הגילופים בדלתות מייצגים את אמונותיו, רגשותיו ושאיפותיו של בעל הבית. ככל שהפרטים בדלת רבים יותר, הדבר מעיד על השכלתו של בעל הבית, ועל הערכתו למדע ולאמנות.

לינה בעיר סטון טאון
 
סרט וידאו קצר על נופי זנזיבר והאוכל שלה 

זנזיבר, שוק הלילה
טרי טרי, היישר מהשדה  (צילום: YY)
 
 

האוכל הכי טעים בשוק הלילה

בבתי המלון באי מגוון מסעדות מערביות משובחות, אבל מי שמגיע עד זנזיבר לא מחפש אוכל מערבי. את הארוחה הטובה ביותר אפשר למצוא דווקא בשוק הלילה של סטון טאון , הממוקם בגני פוראדני (Forodhani Gardens), על חוף האוקיינוס, ונפתח כל ערב עם רדת החמה.
 
אין זה "שוק תיירים", אלא לבה הפועם של זנזיבר, עמוס משפחות וחברים הבאים לאכול ארוחה טובה בשני דולר או פחות. ארוחה שלמה ניתן לקנות כאן על צלחת נייר, והיא כוללת צ'אפאטי או נאן (ההשפעה של הודו על המטבח המקומי), עם שיפודים של כמעט כל דבר - פירות ים, סרטנים, בקר או עוף - ולצידם סלט כרוב, קצת צ'יפס חתוך עבה ורוטב פירי פיפי (Piri piri), עשוי צ'ילי חריף (השפעה פורטוגזית שהגיעה עם שלטון הקולוניאליזם באי). אם כבר לחטוא בצ'יפס אז זה המקום.
 
לקינוח מושלם אני ממליצה על כוס מיץ קני סוכר ופיצה זנזיברית (Zanzibari pizza), מאין בלינצ'ס, שבתוכו בננות, מנגו וחתיכות נדיבות של שוקולד. את כל העסק הטעים הזה סוגרים ומניחים על פלטה חמה. לפיצה המתוקה יש גרסה פיקנטית, העשוייה מבשר טחון ומעליו משולש גבינה.
 
את הערב אני ממליצה לסיים על החוף 
בסטון טאון, בבר של ליווינגסטון ביץ' בר (Livingstone Beach Bar), עם קוקטייל פינה קולדה עשוי מיץ קוקוס ואננס טריים.
 
זנזיבר, שוק הלילה
שוק הלילה של סטון טאון, האוכל הכי טעים  (צילום: Rod Waddington)
 

מלון מומלץ ליד שוק הלילה של זנזיבר

אם אתם נמנים על אורחיו של מלון מרו מרו (Maru Maru Hotel), מלון 4 כוכבים הסמוך למבצר ולשוק הליה, תוכלו לסיים את הערב עם קוקטייל בבר המלון שעל הגג, סביב הבריכה, ולהשקיף על העיר והים. גם אורחי המסעדה ההודית של המלון סועדים על הגג, ולסועדים כאן ארוחת ערב מצפה שקיעה מרהיבה. חדרי המלון גדולים ומרווחים, ויש גם חדרי משפחה, ובדלפק הקבלה ישמחו לסייע לכם בהזמנת סיורים ופעילויות.

מלון מומלץ בזנזיבר סיטי (סטון טאון), ליד שוק הלילה
מלון מרו מרו - שקיעה יפה וקוקטיילים סביב הבריכה המשקיפה לים של סטון טאון

 

ארוחה על אי קטן

אי אפשר לדבר על זנזיבר בלי להמליץ על יציאה לשייט קצר סביב האי, דרך נהדרת ליהנות מיופיו של האי ומהשקיעות הקסומות של זנזיבר. השייט מציע אוירה קסומה, עם דולפינים מקפצים מכל עבר, ואפשר לשחות ולשנרקל במי האוקיינוס הקרירים או סתם להתשזף על הסיפון.
טיפ קטן: חפשו את ההפלגות שכוללות ארוחה. על אי קטן תמתין לכם חגיגה של דגים ופירות-ים, עשויים על הגריל בשלל תבלינים מקומיים, מיצים טבעיים, פירות אקזוטיים, ומה לא בעצם.
 
 
זנזיבר, הפלגה
הפלגה סביב האי, הכוללת ארוחה ממעדני המטבח המקומי  (צילום: Bradclin Photography)


מלון מומלץ בחוף המזרחי של זנזיבר

כפר הנופש מליה זנזיבר (Melia Zanzibar) הוא התגשמות כל החלומות... לחוף הים בצפון-מזרח זנזיבר, הוא מציע חוף ים פרטי, שתי בריכות שחיה, חמש מסעדות שונות ובר אחד, הכל ברמת 5 כוכבים. החדרים, הסוויטות, הווילות והבקתות כולם ענקיים, מרוהטים בטוב טעם, ולכולם מרפסות או טרסות הפונות לים.

כפר נופש מומלץ בזנזיבר
כפר הנופש מליה זנזיבר - חמישה כוכבים אל הים

האי זנזיבר מזמן חופשה מושלמת, חופים לבנים, שמש מלטפת, ים כחול ומטבח מקומי משגע. כמו שאומרים הזנזיברים: זה המקום לעשות הכל "פולה פולה", כלומר ,"לאט לאט", ולהרגיש כמו מלך.
 

מידע נוסף
בתי מלון באי זנזיבר

כתבות נוספות
טיול לזנזיבר עם ילדים
מידע וטיפים למטייל בטנזניה
ספארי קמפינג בטנזניה
זנזיבר: קסם ומציאות א'

 


רונית הרשקוביץ
 
אודות הכותבת
רונית הרשקוביץקונסולית הכבוד של זמביה בישראל ומייסדת 'ספארי קומפני', חברת תיירות המתמחה בטיולי ספארי פרטיים לאפריקה. "שושבינה" לחידוש היחסים בין טנזניה וישראל וכיהנה במשך 10 שנים כקונסולית הכבוד של טנזניה בישראל. לפני יותר משני עשורים החלה את פיתוח התיירות והמסחר במדינות אפריקה, וחלוצת הטיולים לטנזניה וזנזיבר מאז 1993. רונית מאמינה שהטבע הוא השחקן הראשי באפריקה, לכל פינה יש את הסיפור שלה, וצוות 'ספארי קומפני' מקדיש את עצמו ללמוד עוד ועוד על היבשת המסתורית הזאת. היכרותה ארוכת השנים עם היבשת ואהבתה לאפריקה, נופיה ואנשיה, צובעים את הדרך לאפריקה בגוונים רעננים ומעודכנים, וכך יוצרים את עומק החוויה.
התקשרו לצוות ספארי קומפני בטל. 072-2236646
אתר האינטרנט של ספארי קומפני
 

רונית עונה לשאלותיכם בפורום מומחי תיירות






סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר