www.goTravel.co.il
הכתבה מעניינת? שלחו אותה בדואר למי שתרצו

הקש בתיבה את רצף האותיות המופיע למטה:

הוותיקן: אוצרות האנושות


הוותיקן: נכסי הכנסייה ואוצרות האנושות 
מאת: אלון איקן


מדינת הוותיקן (Citta del Vaticano) העצמאית הינה מרכזית באמונה הנוצרית. בוותיקן תוכלו למצוא מונומנטים נוצריים, בקנה מידה גדול ממה שהכרתם עד כה, גנים נפלאים, שתענוג לשוטט בהם, וכמובן יצירות אומנות מהחשובות ביותר של האנושות. כמה מהאמנים הגדולים ביותר שידע העולם השאירו את חותמם הנצחי בקומפלקס המרהיב הזה, הידוע גם בהיותו המדינה הקטנה בעולם.


כיפת כנסיית סן פייטרו, גני הוותיקן
כיפת כנסיית סן פייטרו מכיוון גני הוותיקן   (צילום: אלון איקן)
 
מוזיאוני הוותיקן (Musei Vaticani) הינם מהמוזיאונים החשובים בעולם וכמות המבקרים היא בהתאם. אמנם, קשה להימנע מההמונים הכמהים לראות את אוצרותיו הנפלאים של המוזיאון, ותורים ארוכים הם דבר שבשגרה, אולם שעות אחר הצהריים בדרך כלל מעט נוחות יותר לביקור. ההמתנה הארוכה בתור מסתברת כמוצדקת, בעודכם הולכים לאורך הגלריות המצופות זהב טהור וחווים שפע של פסלים, ציורים, שטיחי קיר ועוד חפצי אומנות מגוונים ומרשימים. יווני, מצרי, רומאי ואטרוסקי, הם רק מקצת מהסגנונות הרבים שתוכלו למצוא במוזיאון.
  
שימו לב לגלריית המפות הנפלאה, המציגה אוסף אומנות קרטוגרפית מהמאה ה- 16. שאו עיניכם מהמפות הנפלאות לתקרה המקומרת, המצופה זהב ומקושטת באופן נהדר - פשוט חגיגה לעיניים. שימו לב בקצה הגלריה למפה של ונציה, שכן ונציה כמעט שלא השתנתה מאז המאה ה- 16, ולכן פשוט לזהות בה מקומות מרכזיים בהם ביקרתם או אולי תבקרו בעתיד.
בתי מלון בקרבת הוותיקן ברומא
התקרה המקושטת זהב בגלריית המפות, רומא
התקרה המקושטת זהב בגלריית המפות   (צילום: אלון איקן)


יקבים ויין




 
המשיכו לחדרי המגורים הפרטיים, שנבנו תחת שרביטו של האפיפיור יוליוס השני, המצופים כולם בפרסקאות של אמן הרנסאנס הוירטואוזי רפאל (רפאלו סנציו, בשמו המלא). ציורי הפרסקו מתארים סצינות צבעוניות ומלאות חיים, ומעידים על כשרון עצום של האמן. שימו לב לחדר עם הפרסקו "האסכולה של אתונה", בו מתוארת סצינה רבת דמויות, אשר במרכזה ניצבים הפילוסופים היוונים הקלאסיים אריסטו ואפלטון בהתדיינות מעמיקה.
 
רפאל מוסיף בציוריו אומנים רבים מתקופתו, בהם, ליאונרדו דה וינצ'י (Leonardo Da Vinci), לבושים בבגדים יוונים מהתקופה הקלאסית. שימו לב לדמות בחולצה הסגולה, היושבת בתחתית המדרגות- זהו מיכלאנג'לו. מסופר כי רפאל, אז בחור צעיר, ירד לראות מה עושה מיכלאנג'לו המבוגר ממנו, בקומה מתחת, בקפלה הסיסטינית. מספרים כי הוא היה כה המום מעבודתו המדהימה של מיכלאנג'לו, שהוא מחק את הפרסקו שצייר וצייר אותו מחדש, עם דמותו של מיכלנג'לו על המדרגות. כנראה שהוא התרשם מאוד, שכן העבודה על פרסקאות היא מסובכת מאוד, ומחיקת פרסקו וציורו מחדש אינו עניין של מה בכך, אפילו בשביל וירטואוז כמו רפאל.
כתבה על יצירותיו של מיכלאנג'לו
 
 דמותו של מיכלאנג'לו בפרסקו של רפאל, רומא
דמותו של מיכלאנג'לו בפרסקו של רפאל, חדר הסנטורה   (צילום: אלון איקן)
 
המשיכו עם ההמונים לגולת הכותרת של הוותיקן וכנראה גם של רומא כולה - הקפלה הסיסטינית (Cappella Sistina). אנשים מכל העולם מגיעים לראות את יצירת האומנות האולטימטיבית - היא עצומה בהיקפה ועם זאת מדויקת להפליא. מתוארות בה סצינות כה רבות ועם זאת כל סצינה מקבלת חיים וקיום משל עצמה. כל סצינה היא יצירה נפלאה בפני עצמה- מושקעת, צבעונית ומלאה פרטים מעניינים.
ניתן לסקור במשך חודשים את התקרה והקירות המרהיבים ביופיים, וזה מה שהופך אותה לכה מיוחדת - הקפלה הסיסטינית היא לא רק יצירת אומנות אלא עולם ומלואו.
 
ברגע הכניסה דרך הדלת הצנועה, המפרידה בין המסדרון הקטן לחלל האדיר הזה, נשימתכם נעתקת, בין אם תרצו ובין אן לאו. עוצמתה של הקפלה הסיסטינית, יופייה והעבודה המפרכת שהייתה כרוכה בביצועה, הן כמעט בלתי נתפסות במושגים של תקופתנו.
 
תקרת הקפלה הסיסטינית, רומא ציור הסיבילה מדלפי היפיפייה, רומא
תקרת הקפלה הסיסטינית, וציור הסיבילה מדלפי היפיפייה   (צילום: הילה וייס)
 
היזרקו בחזרה לספר בראשית, וראו כיצד חווה מיכלאנג'לו את סיפורי התנ"ך, הכל כך מוכרים לנו, וכיצד הוא מפיח בהם חיים ומשמעות שהיא מעבר למילים. שימו לב לסצינת בריאת האדם, שהיא כנראה המפורסמת מכולן, ובה אצבעותיהם של האדם ואלוהים כמעט נוגעות זו בזו.
שימו לב לסצינה המתארת את הטעימה של אדם וחווה מעץ הדעת – לדמותו של הנחש יש חלק עליון של אישה (מה שמעלה תהיות לגבי יחסו של מיכלאנג’לו לנשים).
הביטו לקיר המרשים בקצה הקפלה ממולכם, המתאר סצינה אלוהית של משפט, עם נוכחות של גן עדן וגיהינום. שימו לב כי דמותו של ישו דומה לתיאורים ביצירות אחרות של האל אפולו.
 
סצינת בריאת האדם, רומא
סצינת בריאת האדם  (צילום: הילה וייס)
 
סצינת הגירוש מגן העדן, רומא
סצינת הגירוש מגן העדן  (צילום: הילה וייס)
 
בתחתית הימנית של הקיר ישנה דמות ערומה, אשר נחש כרוך סביבה, ונושך את אזוריה המוצנעים. כאן מסתתר סיפור מעניין מאוד. אותו אדם הוא מנהל העבודות בקפלה. מספרים כי כל הדמויות צוירו בתחילה ערומות. המנהל, שלא היה מרוצה מכך, אמר למיכלאנג’לו שהפרסקו מתאים יותר לבית בושת מאשר למקום פולחן וביקש ממנו לצייר בגדים לדמויות. מיכלאנג’לו, בלית ברירה, צייר בגדים, וכנקמה הוא הוסיף את דמות המנהל, באזור הגיהינום, בתנוחה הלא מחמיאה הזו. מנהל העבודות רתח מזעם ופנה לאפיפיור בטענות. האפיפיור, שכנראה היה משועשע מהעניין, טען בפניו כי הגיהינום אינו תחום השיפוט שלו, ולכן אין ביכולתו לעשות דבר...
 
רבים המגיעים לקפלה מרימים ראשם לתקרה, אך כדאי לא לשכוח לבחון היטב גם את קירות הקפלה המרתקים. אין כל ספק כי הקפלה הסיסטינית היא אחת מיצירות האומנות הגדולות בעולם - ספר תנ"ך מצויר בכשרון שאין שני לו.
 
לוותיקן אתר אינטרנט שימושי וכן מספר טלפון לבירורים 06-6988-4466






אלון איקן
 
אודות הכותב
אלון איקן, סטודנט לרפואה, בעל שורשים משפחתיים צרפתיים והיכרות מעמיקה עם צרפת. טייל רבות באירופה, ונשבה בקסמן של עריה.

לקריאת כתבות נוספות של אלון








מספר צפיות: 13211
2330