שוויץ והנקודה היהודית
מאת: כרמית וייס


"בבאזל ייסדתי את מדינת היהודים".
את המשפט הזה מכיר כל ילד. אבל בואו נחזור מעט אחורה ונלמד על ההיסטוריה של שוויץ, בכל הקשור לעם היהודי - לטוב וגם לרע.
 
תאודור הרצל צופה על נהר הריין ממרפסת מלון שלושת המלכים 
בעיר באזל, כשהוא משקיף על נהר הריין, הגה הרצל את חזון מדינת היהודים...
שוויץ 1897, מלון שלושת המלכים (כיום מלון Grand Hotel Les Trois Rois) 
 
כבר במאה ה- 13 הגיעו לשוויץ יהודים והתיישבו בעיר באזל. בשנת 1348 פרצה באירופה מגיפת המוות השחור, שקטלה מיליוני בני אדם. בכל רחבי אירופה, וכך גם בשוויץ, הואשמו היהודים בהפצתה של המחלה ובעקבות כך פרץ גל של פרעות נגד יהודים. יהודים רבים באירופה ובשוויץ נטבחו והועלו חיים על המוקד, אחרים ברחו למזרח אירופה והקהילה הוכחדה כמעט כליל.
 
בשנים שלאחר מכן השתקמה הקהילה והוקמה מחדש, אולם במהלך המאה ה- 15 גורשו שוב יהודים רבים ועל הנשארים הוטלו מגבלות שונות.
רק בשנת 1848 עם ניסוח החוקה של שוויץ, שקבעה שוויון זכויות לכל אזרחיה, קיבלו היהודים שוויון זכויות מלא.

באזל
המוזיאון היהודי בעיר באזלמסמכים וצילומים מהקונגרס הציוני הראשון בבזל    (צילום: CC  RedaktionJMS)
 

טיולי אופניים




 

הקונגרס הציוני הראשון בבאזל

בשנת 1897 התקיים בבאזל הקונגרס הציוני הראשון, והשתתפו בו נציגים של התנועות הציוניות ממדינות שונות. תוכנית באזל, שגובשה עם סיומו של הקונגרס הציוני הראשון, היוותה את המצע של התנועה הציונית והגדירה את מטרתה העיקרית: הקמת בית לעם ישראל בארץ ישראל.
 
על הקונגרס הראשון כתב בנימין זאב הרצל ביומנו " אם הייתי מסכם את קונגרס באזל במשפט, שמתוך זהירות לא אשמיע אותו בפומבי, הרי הוא: בבאזל ייסדתי את מדינת היהודים. לו אמרתי זאת היום בריש גלי, הכול היו לועגים לי. בעוד חמש שנים, וודאי בעוד חמישים, הכול יסכימו."
 
הקונגרס התקיים באולם הקונצרטים העירוני של באזל. המבקרים בבאזל כיום יכולים לראות במקום לוח זיכרון ובו כיתוב בגרמנית ובעברית.
תמונתו המפורסמת של תיאודור הרצל, הנשען על מעקה המרפסת, צולמה
באחד מחדרי מלון שלושת המלכים  (Drei Konige), חדר מספר 126. המלון השוכן ברחוב בלומנריין 8, על גדות נהר הריין, שופץ והוא כיום מלון חמישה כוכבים יוקרתי בשם Grand Hotel Les Trois Rois.
 
בבאזל התקיימו גם הקונגרס השני (1898), השלישי (1899), החמישי (1901), השביעי (1905), העשירי (1911), החמש עשרה (1927), השבע עשרה (1931) והעשרים ושניים (1946).
 
מלון שלושת המלכים בבאזל
Grand Hotel Les Trois Rois - מלון שלושת המלכים, מלון 5 כוכבים מפואר עם מורשת היסטורית 
 

שוויץ והיהודים במלחמת העולם השנייה

במהלך מלחמת העולם השנייה שמרה שוויץ על ניטרליות, אולם היא הגבילה את כניסתם של פליטים יהודים לתחומה ל- 25,000 איש בלבד. פליטים רבים מהמדינות השכנות התדפקו על דלתותיה, אולם הם לא הורשו להיכנס. מזה שנים נשמעים בשוויץ קולות רבים המוחים על התנהגות זו ואף הוקמה ועדת חקירה ממשלתית לבדיקת הנושא. לאחר תום המלחמה גברה הגירת היהודים לשוויץ, בעיקר מגרמניה וממזרח אירופה, והפכה את הקהילה היהודית במקום לאחת הקהילות הגדולות באירופה.
 
בסוף שנות התשעים של המאה הקודמת גברה הביקורת על כך ששוויץ הפקידה בבנקים שלה זהב רב, שנגזל מהיהודים בזמן מלחמת העולם השנייה. בשנת 1998, בעקבות לחץ בינלאומי, הסכימו הבנקים של שוויץ להקים קרן הומאניטרית עבור ניצולי השואה.
 

יהודים בשוויץ כיום 

בעיר באזל קיימת גם כיום אחת הקהילות היהודיות הגדולות בשוויץ, המונה כ- 1,100 יהודים. במוזיאון היהודי של שוויץ (Judisches Museum der Schweiz), הנמצא בבאזל, ניתן לראות מסמכים מהקונגרס הציוני הראשון, חפצי יודאיקה עתיקים ופרטים על הקהילה היהודית בבאזל.
כיום חיים בשוויץ כ- 15,000 יהודים, המרוכזים בעיקר בערים ציריךבאזל וז'נבה. בערים אלו, וכן בעוד מספר ערים ועיירות בשוויץ, יש בתי כנסת פעילים. במספר מקומות בשוויץ פועלים בתי מלון, שהותאמו לאוכלוסיה דתית וחרדית, שרבים מחבריה באים לנפוש בשוויץ.
כתבה על העיר ז'נבה

כתבות נוספות


כרמית וייס אודות הכותבת
כרמית וייס (Carmit Weiss)מנסה להעביר את אהבתה לנופים דרך הצילום והכתיבה, מנהלת אתר Gotravel ואחת הכותבות המרכזיות בו. חרשה את אירופה וצפון אמריקה וטעמה גם את טעמן של היבשות האחרות. בעלת ניסיון רב בתכנון טיולים, גולשת סקי ואמא לארבעה גולשים צעירים.

כרמית עונה לשאלותיכם בפורום מומחי תיירות






סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר