www.goTravel.co.il
הכתבה מעניינת? שלחו אותה בדואר למי שתרצו

הקש בתיבה את רצף האותיות המופיע למטה:



טיפוס הרים - מהי אנאלוגיה להר?
מאת: מיכה יניב  


ממחקרים היסטוריים, ארכיאולוגיים ופולקלוריסטיים, קל להסיק כי ההרים, המצוקים והגבהים בכלל, גירו מאז ומתמיד את דמיונו של האדם. תמיד קשר האדם בין ההרים והאלים, יהא זה אלוהים אחד (כמו הר הבית אצלנו, גם כן הר...) או אלים רבים, כמו אצל היוונים הקדמונים, שסיפרו על האלים המכוונים את מהלך העניינים בעולם ממרומי האולימפוס. זה מוכר גם ממקומות אחרים. האוורסט קרוי בשפה הטיבטית Sagarmata שפירושו: "האלה האם של העולם."


הר אלברוס, הקווקז, הפסגה הגבוהה באירופה
מעפילים אל הפסגה הגבוהה באירופה, פסגת הר אלברוס ברוסיה  (צילום: חזי שקד)
מתוך כתבה על טיפוס לפסגת הר אלברוס

 
בצפון אמריקה ודרום אמריקה, ביפן, וברחבי אסיה ואפריקה, נמצאים אתרים מקודשים רבים במקומות גבוהים, קשים להגעה, בראשי מצוקים והרים: אתרי קבורה, אתרי פולחן, מקדשים, אתרים המוקדשים לרוחות ושדים וכמובן - מקומם של האלים.
כתבות על טרקים באירופה | כתבות על טרקים באסיה | כתבות על טרקים באמריקה | כתבות על טרקים באפריקה
 

נהרות




 
מי חשב על זה?
רנה דומאל, פילוסוף, משורר וסופר מן הזרם הסוריאליסטי, נולד בצרפת בשנת 1908. בגיל 16 היתה לו חוויה מיסטית לאחר ששאף מטפחת ספוגה בחומר הרדמה בו השתמש לאוסף החרקים שלו. העקבות זאת צמחה אצלו האמונה שיש מימדי קיום אחרים, מחוץ לגוף הפיזי שלנו. הוא הפך לתלמידו של המיסטיקאי גורדייף ורוב כתביו היו קרובים לרעיונות מיסטיים ורוחניים. כבר בשנות העשרים שלו זכה להצלחה עם שיריו האוונגארדיים שפורסמו במגוון של עיתוני השירה הידועים בצרפת. בהשפעת הדאדאיזם והסוריאליזם (ואולי כהתרסה בפניהם) הוא ניסה לייסד זרם ספרותי אותו כינה "המשחק הגדול". לנו, המטפסים, הוא ידוע בזכות הספר עליו אני כותב עכשיו, אבל היו לו מספר ספרים נוספים וביניהם אחד, "לילה של שתייה רצינית", שנשמע גם הוא משהו שמתאים למטפסים...
 
דומאל מת בשנת 1944 משחפת בפריז. כל הסימנים תומכים בהשערה שהתפתחות המחלה היתה מהירה במיוחד בגלל השימוש המופרז בסמים קשים ובחומרים במשפיעים על המודעות. 
 
הרי סימיאן, אתיופיה
טרק בהרי סמיאן, מהיפים והמרשימים באתיופיה ובאפריקה כולה  (צילום: דורון באומר)
מתוך כתבה על טרק בהרי סמיאן
 
הספר מספר את סיפור גילויו של ההר, שניתן רק לנחש את קיומו כי אי אפשר לראות אותו לפני שנמצאים עליו ממש. על מי שמנחש את קיומו של ההר גם להבין כי ההר הוא רעיון, הוא התמצית של ההרים, והוא גבוה עד כדי שפסגתו נמצאת במישור אחר של קיום. ההר מייצג דרך חיים, אמת ש"אינה יכולה אלא להתקיים". מי שעלה על זה הוא מורה לטיפוס שהטיפוס והסביבה האנכית שלו שולטים בכל ההיבטים של חייו. למשרדו ניתן אמנם להיכנס דרך הדלת, אבל הוא עצמו נכנס ויוצא דרך החלון... הוא אוסף סביבו חבורה של שמונה מטפסים, ביניהם גם מספר הסיפור, והם מפליגים אל איי הים הדרומי כדי למצוא את ההר.
 
כשהם מוצאים אותו (למישהו היה ספק שזה יקרה?) הם מגלים שיש סביב ההר מספר ערים קטנות, שתושביהן הם מטפסים שהגיעו כדי לטפס על ההר, או צאצאים של מטפסים שהגיעו במשלחות קודמות. אי אפשר לעזוב את סביבת ההר בגלל המסה העצומה שלו, אז הם נמצאים וחיים שם. מתברר, שבמהלך הדורות, כבר חשבו על התיאוריה הזו לא מעט פעמים, אבל מכיוון שכל מי שמגיע להר, נשאר שם, התיאוריה אינה יכולה להתפרסם ברבים. הם מתפרנסים מהדרכה ומשירותי משלחות: סבלים, טבחים וציוד, למשלחות חדשות המגיעות אל ההר, כמו המשלחת הזו, שבסיפור.
 
יש עוד כל מיני רעיונות המובאים בספר דרך הכללים והחוקים שהתפתחו סביב הטיפוס על ההר. רעיונות על שמירה על המערכת האקולוגית, על אחריות הדדית ועל הבעלות על הידע האנושי. 
אביא לדוגמה רעיון אחד כזה: כדי לטפס על ההר ולהגיע לפיסגה צריך להתקדם ממחנה למחנה. לפני שמתקדמים למחנה הבא, צריך לוודא כי המחנה שיוצאים ממנו מוכן לשהייה של המטפסים שיבואו בעתיד. כדי להתקדם למחנה הבא צריכה כל קבוצת מטפסים גם להיות מוכנה בציוד ובאספקה למחנה הבא. לשם כך, צריך לחזור למטה, להוריד את הזבל, להצטייד מחדש ולעלות שוב. ככל שהמחנה גבוה יותר, כך קשה יותר להגיע אליו עם ציוד נוסף, עם מזון ודלק. כל מי שיורד מן ההר כדי להצטייד מחדש, גם מחוייב לחלוק עם כל האחרים את הידע שלו על מסלול הטיפוס, על הקשיים והאופי של הטיפוס.





 
אז הם הגיעו לפיסגה? כמה זמן לקח להם? כולם יצאו בחיים?
לצערנו, הספר לא הושלם מעולם, כפי שנאמר כבר. דומאל מת באמצע הפרק החמישי. למעשה, כתב היד מסתיים באמצע משפט. מכיוון שכך, יש לנו את הדרך אל ההר, ואין לנו את הדרך בחזרה. למרות זאת, הרעיונות המוצגים בחלק הקטן של כתב היד שהשאיר אחריו הם שלמים, מעניינים, מבדרים ומעוררי מחשבה.
 

כתבות על טיפוס הרים









מספר צפיות: 4486
715