בריסל – טיול משפחתי עם ילדים 
מאת: סיגלית בר


בריסל היא עיר תוססת וקוסמופוליטית, עשירה במוזיאונים, מבנים היסטוריים מרשימים, כיכרות מהודרות ורחבות ידיים, שדרות לצד סמטאות בסגנון ימי הביניים, פארקים שופעי צמחייה וכמובן, חנויות שוקולד נהדרות. בריסל נחשבת גם לבירת הקומיקס של אירופה – דמויות מצוירות רבות "נולדו" בעיר וקירות רבים בבריסל מעוטרים בציורי קומיקס ענקיים.


בעיר בריסל (Brussels) ובפרבריה יש שפע אתרי תיירות משפחתיים. אפשר להסתפק ביום גדוש על מנת לראות את אתרי התיירות המרכזיים בעיר, אך אפשר גם לבלות בעיר וסביבותיה שלושה ימים מלאים אם מעוניינים לבקר גם בחלק מהמוזיאונים ופארקי השעשועים והמים בסביבה.
 
שטיח הפרחים, בריסל
הכיכר הגדולה של בריסל - 
פעם בשנתיים, בשבוע השלישי של אוגוסט, מתכסה הכיכר בשטיח פרחים ענקי ומרהיב  (צילום: CC Goi)
 

איך לטייל בבריסל

דרך נוחה לראות את העיר במהירות, למי שלא מעוניין לכתת את רגליו ברחובותיה או להסתבך בנהיגה בה, היא נסיעה באוטובוס תיירים של חברת Visit Brussels Line, היוצא מהתחנה המרכזית בכל שעה עגולה ועובר בין האטרקציות החשובות של העיר.
 
הדרך הטובה ביותר למי שלא לחוץ בזמן ואוהב לשוטט ברחובות יפים, סמטאות ובעיקר, חנויות שוקולד ותחרה, היא לחרוש את מרכז העיר ברגל. אם אתם מטיילים עם רכב שכור, כדאי להחנות את הרכב באחד החניונים במרכז העיר ולטייל ברגל. אם אתם בבריסל מספר ימים ללא רכב, מומלץ לרכוש כרטיס Brussels Card, המאפשר נסיעה חופשית בכל אמצעי התחבורה בעיר, כניסה חופשית למרבית המוזיאונים והנחות במסעדות וטיולים מודרכים בעיר.
 
האתרים המומלצים הבאים, נמצאים כולם במרכז העיר, במרחק הליכה זה מזה, כך שקל לשלבם יחד.
 

מפת בריסל ועליה הכיכר הגדולה (A), אטרקציות למשפחות לפי סדר הופעתן בכתבה (B-N),
ומלון מומלץ: מלון לה דיקספטיים ליד כיכר גראנד פלאס
להגדלה יש ללחוץ על הפינה העליונה


טיולי אופניים



הכיכר הגדולה של בריסל

הכיכר הגדולה  לה גראנד פלאס (La Grand-Place) היא האטרקציה התיירותית מספר אחת בבריסל. היא נחשבת לאחת הכיכרות היפות ביותר והשמורות באירופה. הכיכר הוכרזה בשנת 1988 כאתר שימור של אונסק"ו בזכות הארכיטקטורה הייחודית שלה. כבר מימי הביניים שימשה הכיכר כמרכז המסחרי של העיר. היא שימשה כמקום משכנן של גילדות רבות שבתיהן הקיפו את הכיכר. מרבית המבנים המקוריים נהרסו כליל בהפצצות הצרפתים בשנת 1695. רק בית גילדה אחד ובית העירייה נותרו שלמים. בתחילת המאה ה- 18, נבנו מחדש בתי הגילדה המצועצעים, המעוטרים בפסלים וציורים.
 
הבניין הגדול והמרשים מכולם הוא בית העירייה (Hôtel de Ville) אשר ניתן לערוך בו סיורים מודרכים. בבניין העירייה שוכן גם מרכז המבקרים של העיר. בצד הצפוני של הכיכר שוכן בית המלך (Maison du Roi), המשמש כיום כמקום משכנו של מוזיאון העיר בריסל (Musee de la Ville de Bruxelles)  ובו אוסף של שטיחי קיר, חרסינות, קרמיקות ויציקות בדיל. במרכז הכיכר שוק פרחים קטן וחביב. בכיכר בתי קפה רבים ואירועים מוסיקליים רבים נערכים בה לאורך השנה.
 
האירוע הגדול מכולם, המתקיים בכיכר מדי שנה, הוא מצעד ה- Ommegang בראשית יולי (ימי שלישי וחמישי הראשונים של חודש יולי). במקור הוא היה אירוע בעל אופי דתי, אך כיום זה פסטיבל ססגוני בו תהלוכות של פרשים בבגדים מסורתיים הרכובים על סוסים מקושטים. 
פעם בשנתיים (בשנים זוגיות בלבד), בשבוע השלישי של אוגוסט, מתכסה הכיכר בשטיח פרחים ענקי ומרהיב.
הכיכר הגדולה בבריסל, בלגיה
הכיכר הגדולה של בריסל לעת ערב   (צילום: CC Guillaume Baviere)
 
הכיכר הגדולה של בריסל, בלגיה
הכיכר הגדולה (גראנד פלאס) בשעות היום  (צילום: Philippe Teuwen)
 

פסל "הילד המשתין"

פסל ברונזה קטן (גובהו 60 ס"מ) בדמותו של ילד קטן ערום המטיל את מימיו, מכונה פסל הילד המשתין (Manneken Pis) ונחשב לסמלה הלאומי של בלגיה. הפסל עומד במקום מאמצע המאה השבע עשרה, אך עד היום הסיפור מאחוריו אינו ידוע. לפי אחת התיאוריות הוא עומד בפינה שבה נהגו אנשים להטיל את מימיהם, ולפי גרסה אחרת הוא פרודיה על איכות המים בעיר. האגדה הנפוצה ביותר מספרת כי במאה ה- 14 ילד קטן הציל את העיר משריפה שפרצה בבית העירייה. אגדה אחרת מספרת שבנו של סוחר מקומי הלך לאיבוד ולאחר חיפושים מצאו אותו הוריו בפינת הרחוב הזו ולאות שמחה בנו שם את הפסל.

במרוצת השנים קיבל ה"ילד" הדומם תלבושות רבות, מתנה ממדינות ואישים שונים מכל רחבי העולם. כיום יש במלתחתו כ- 600 חליפות בגדים, שרובן מוצגות לראווה במוזיאון העירוני בכיכר הגדולה. לעיתים קרובות מלבישים אותו פרנסי העיר באחת התלבושות, כך שלא תמיד תזכו לראות אותו עירום. במהלך פסטיבלים שונים הילד מטיל בירה (במקום מים), לשמחת עוברי האורח המוזמנים לקבל כוסית בחינם. הפסל נגנב כבר פעמים רבות וגם אברים רבים מגופו נעקרו ונלקחו למזכרת (חביב במיוחד על הגנבים ה"איבר" המפורסם ביותר שלו) ולכן ככל הנראה הפסל אותו תזכו לראות, אינו הפסל המקורי, מעשה ידי הפסל
Jerome Duqesnoy.
כתובת: פינת הרחובות Rue du Chene ו- Rue de l'Etuve. 
 
הילד המשתין, בריסל
הסמל הלאומי של בלגיה – פסל הילד המשתין (צילום: CC Teddy Sipaseuth)
 

מוזיאונים לילדים במרכז בריסל

במוזיאון הכלים המוזיקליים (Musee des Instruments de Musique) בן שש הקומות, מוצגים למעלה מאלף כלי נגינה עתיקים ונדירים שנאספו מכל רחבי העולם. המבקרים מקבלים אוזניות המשמיעות את צלילי כלי הנגינה אשר בסמוך לו עומדים. המקום מתפקד גם כמרכז למוסיקה מודרנית. המוזיאון הוא חלק מהמוזיאון המלכותי לאומנות והיסטוריה.

מוזיאון נוסף שמעיד על אופיים של הבלגים – חובבי קומיקס ידועים, הוא מרכז הקומיקס הבלגי (Centre Belge de la Bande Dessinée), המכונה בקיצור CéBéBéDé ונמצא במרחק הליכה קצר מה"כיכר הגדולה". במקום מוצגות תערוכות של מיטב דמויות הקומיקס הבלגי, בהם מככבים טין-טין, אסטריקס וכמובן הדרדסים, לצד דמויות קומיקס מפורסמות כגון באטמן וסופרמן. במרכז ספריה ובה 30,000 ספרי קומיקס. מתאים בעיקר לחובבי קומיקס נלהבים. המרכז נמצא בבניין יפה בסגנון ארט- נובו. 

מוזיאון חביב לקטנטנים, המאפשר להם התנסות חווייתית מגוונת – להיות כבאים, גננים, כוכבי טלוויזיה, אסטרונאוטים ועוד, הוא מוזיאון הילדים של בריסל (Musee des Enfants). במקום תצוגות מתחלפות וקבועות בנושאים שונים, כגון: הגוף שלנו, הפחדים שלנו, המים ותקשורת. כל התצוגות מאפשרות לילדים התנסות פעילה. שימו לב ששעות הפתיחה מצומצמות למדי ומשתנות מידי חודש, יום ושבוע.
 
מוזיאון כלי הנגינה בבריסל, בלגיה  מוזיאון הקומיקס הבלגי, בריסל
מוזיאון כלי הנגינה ומוזיאון הקומיקס הבלגי – מוזיאונים שילדים אוהבים! (צילומים: Tourism Flanders-Brussels)




מוזיאונים נוספים במרכז העיר

בריסל משופעת מוזיאונים. יש בה משהו לכל אחד, ורובם נחמדים מאוד. כמה מוזיאונים מומלצים במיוחד: מוזיאון הבנק הבלגי הלאומי (Museum of the National Bank of Belgium) השוכן בארמון לשעבר, מספר את סיפורו של הכסף בכלל ושל האירו בפרט. במוזיאון 15 חדרים בהם מנסים להסביר בתצוגה חינוכית ואינטראקטיבית את מהות המונח "כסף". האולם המרכזי מכיל תצוגה מרשימה של מטבעות מסוגים שונים על פני ההיסטוריה, החל מהמטבעות הראשונים שנמצאו עוד טרום הספירה, דרך תקופות שונות בהיסטוריה וכלה באירו במתכונתו הנוכחית. 
 
מוזיאון הטבע הבלגי (Musée des Sciences Naturelles de Belgique) האינטראקטיבי, ובו תצוגות קבועות על דינוזאורים, יונקים, לוויתנים, צדפים, הקוטב הצפוני והדרומי, חרקים ומינראלים. בנוסף יש במוזיאון תצוגות מתחלפות מעניינות. המוזיאון עבר שיפוץ ומתיחת פנים רצינית בשנת 1996 לרגל חגיגות 150 השנה לקיומו.
 
וכמובן – איך אפשר בלי מוזיאון שמספר את סיפורה של הבירה הבלגית? מוזיאון הבירה (Belgian Brewers) מופעל על ידי איגוד יצרני הבירה הבלגית וממוקם בבית הגילדה העתיק של יצרני הבירה בכיכר הגדולה. במוזיאון תצוגה של אמצעי הייצור המודרניים של הבירה, לצד הטכניקות המסורתיות. סרט קצר על מסך ענק מתאר את תהליך ייצור הבירה. הביקור כולל טעימות בירה (למבוגרים בלבד). 
 
מוזיאון הטבע הבלגי, בריסל  מוזיאון הבירה
מוזיאון הטבע הבלגי ומוזיאון הבירה - חוויה למבוגרים ולילדים כאחד (צילום: Tourism Flanders-Brussels)
 

שוקולד לכולם!

מה יותר "בלגי" מאשר שוקולד משובח? ובכן, קשה לפספס בביקור בעיר הזדמנות לטעימת שוקולדים מיוחדים, אם זה בחנויות מקסימות המציעות שוקולד בעבודת יד, סדנאות שמתאימות לכל הגילאים, וכמובן - במוזיאון השוקולד של בריסל (Musee de Cacao et de Chocolt). המוזיאון הקטן מתאר את תהליך ייצור השוקולד ומספר על ההיסטוריה של הממתק החום והטעים. במקום מתקיימות הדגמות של הכנת פרלינים, והמבקרים מקבלים דוגמיות לטעימה. 
 
שוקולד בבריסל
כל סוגי השוקולד הטעים והמשובח ביותר. פעילות נהדרת לכל גיל 
(צילום: CC Jean-Marie HUET)
 

מחוץ למרכז העיר – אטרקציות משפחתיות בשפע

ברובע הצפוני של בריסל, רובע הייסל (Heysel), סמוך ליציאה מספר שמונה של כביש הטבעת המקיף את בריסל, ישנו ריכוז גדול של אטרקציות משפחתיות מוצלחות, ושמו ברופארק (Bruparck). אפשר לבלות בו בקלות יום שלם. האטרקציה המפורסמת ביותר, הנראית למרחוק היא ה"אטומיום", אך בנוסף יש במקום פארק מיניאטורות, פארק מים, בתי קולנוע רבים ו"כפר" (The Village) ובו מסעדות, בתי קפה, בארים ומתקני משחקים.
 

מולקולה ענקית ממתכת

האטומיום (Atomium) הינו מבנה ייחודי, בצורת מולקולה של מתכת, שנבנה לרגל תערוכה בינלאומית שהתקיימה בבבריסל בשנת 1958, ומכונה "מגדל אייפל של בריסל". מבנה המולקולה הועתק במדוייק תוך הגדלה של פי 165 מיליארד. גובה המבנה 102 מטרים והוא בנוי מתשעה כדורים זהים בגודלם, בקוטר של 18 מטר כל אחד. את הכדורים, הבנויים בצורה סימטרית, מחברים צינורות מתכת שקוטרם שלושה מ'.
 
המבקרים מגיעים למרומי המבנה במעלית מהירה ביותר, הנחשבת למהירה ביותר באירופה, שעושה את דרכה תוך 23 שניות בלבד! ממרפסת התצפית נשקף נוף נהדר של כל בריסל. מומלץ לעלות על האטומיום ביום בהיר. את הדרך בחזרה למטה עושים בסדרת מדרגות נעות ארוכות (הנחשבות בין הארוכות באירופה, הארוכות ביותר הן באורך 35 מטרים), הבנויות בתוך צינורות המתכת המחברים את האטומים. בתוך המבנה תצוגות שונות (חלקן מתחלפות), סרטים ובכדור הגבוה ביותר מסעדה.
 
האטומיום, בריסל, בלגיה
האטומיום  "מגדל אייפל של בריסל" (צילום: CC Pedro)
 

פארק השעשועים "אירופה הקטנה"

צמוד למבנה האטומיום נמצא פארק מיני יורופ (Mini Europe) ובו כ- 350 מבנים ממוזערים של אתרים מפורסמים ומוכרים בכל רחבי אירופה, כגון: הביג בן בלונדון, המגדל הנטוי בפיזה, מגדל אייפל בפריז, גונדולה לצד ארמון הדודג'ים בוונציה, האקרופוליס ביוון ועוד. כל המבנים בנויים בקנה מידה של 1:25. חלק מהמבנים נעים וזזים, כך תוכלו לחזות בהתפרצות הר הגעש וזוב, נפילת חומת ברלין ונסיעה של הרכבת הצרפתית המהירה ה- TGV.

המקום מהנה במיוחד עבור ילדים ומבוגרים שטיילו ברחבי אירופה ומצליחים לזהות את האתרים השונים. בפארק תערוכה אינטראקטיבית בשם "רוחה של אירופה" (
Spirit of Europe), המלמדת תוך כדי שימוש במחשבים ואמצעים טכנולוגיים נוספים על ההיסטוריה של מדינות אירופה, השפות השונות של מדינות האיחוד, גיאוגרפיה, ובעיקר מצביעה על גאוותם הרבה של תושבי האיחוד האירופי בארצותיהם. 
 
  מיני יורופ, בריסל, בלגיה
מיני יורופ, (כמעט) כל אירופה בקטן (צילום: CC Antonio Ponte)
 

פארק המוזיאונים (Parc du Cinquantenair)

הפארק הוקם בשנת 1880 על מנת לארח תערוכה בינלאומית שנערכה בבריסל לציון 50 שנות עצמאותה. נכנסים לפארק דרך "שער ניצחון", אשר משני צדיו שורת עמודים. כיום משמש הפארק כמקום משכנם של מספר מוזיאונים. שני המוזיאונים האטרקטיביים ביותר למשפחות הם המוזיאון הצבאי המלכותי ועולם המכוניות.

המוזיאון הצבאי המלכותי (Musée Royal de l'Armée et d'Histoire Militaire) נחשב לאחד המוזיאונים הצבאיים המוצלחים בעולם. במוזיאון תצוגה מרשימה של כלי נשק, טנקים, מטוסים (130 מטוסים מוצגים בהאנגר ענק) ומדים, מימי הביניים ועד המאה ה- 19. בעולם המכוניות (Autoworld) תמצאו תצוגה מרתקת של 500 מכוניות עתיקות, החל מתלת אופן ממונע משנת 1899 ועד מכוניות של נשיאים אמריקניים (למשל המכוניות של טרומן וקנדי).
 
מוזיאון המכוניות, בריסל
מוזיאון עולם המכוניות  (צילום: CC Rich Bowen)
 

מלון מומלץ במרכז בריסל

מלון לה דיקספטיים (Hotel le Dixseptieme) הוא מלון בוטיק מקסים ברמת 4 כוכבים, הממוקם ליד כיכר גראנד פלאס, תחנת Gare Centrale ואפשרויות נוספות לתחבורה ציבורית נוחה. החדרים והסוויטות המרווחות ממוזגים ומעוצבים בשילוב של ישן ומודרני, עם פינות ישיבה, שולחן, אמצעים להכנת קפה/תה ולחלקם גם מרפסת. דלפק הקבלה פועל 24 שעות ועובדיו נכונים להמליץ ולהסביר.

המלצה על מלון במרכז בריסל
מלון לה דיקספטיים - מיקום מעולה, ניקיון מופתי ושירות אדיב

בתי מלון ליד שדה התעופה של בריסל

מלון פארק איירפורט (Park Hotel Airport) הוא מלון קטן וצנוע, ברמת 3 כוכבים, עם שאטלים לשדה וממנו ויחס אישי וחם.
מלון שרלרואה איירפורט (
Hotel Charleroi Airport - Van Der Valk) ברמת 4 כוכבים, מעט יותר מפנק, ובנוסף להסעות יש בו גם חניה צמודה.
 
מלון מומלץ ליד שדה התעופה של בריסל, בלגיה
מלון עם חניה ליד שדה התעופה של בריסל
למעלה: מלון פארק איירפורט ברמת *3  | למטה:  מלון שרלרואה איירפורט ברמת *4

 
 

מידע נוסף

כתבות נוספות


סיגלית בר אודות הכותבת 
סיגלית בר, יועצת טיולים ומתכננת מסלולים. מומחית בטיולי משפחות. מחברת מדריכי התיירות: בלגיה- טיולי כוכב למשפחות, אוסטריה - טיולי כוכב למשפחות, ארה"ב למשפחות ואיי הוואי האקזוטיים. 







סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר