טיול "אקשן" משפחתי בהרי הפירנאים
מאת: צחי גלובין


הרי הפירנאים מזכים את המטיילים בנופים מהקסומים שאני מכיר, הרים מיוערים, מנוקדים בכפרים ציוריים ואינספור אגמים קטנים. עבורנו, המבוגרים, הנופים ממלאים את הלב והריאות, אבל ילדים ונוער ישמחו לטבל אותם בחוויות מעוררות אדרנלין.


את זה בדיוק אציע כאן, בטיול ג'יפים להרי הפירנאים של ספרד ואנדורה. יהיו כאן בעיקר חוויות מסעירות בחיק הטבע, וגם פארק שעשועים אחד, מלהיב במיוחד. 

1 / 8
2 / 8
3 / 8
4 / 8
5 / 8
6 / 8
7 / 8
8 / 8

רפטינג על נהר נוגרה פיירסה (צילום: צחי גלובין)
האגמים התכולים של שמורת אגוואסטורטס (צילום: צחי גלובין)
מנזר מונטסראט היפהפה (צילום: carlosanchezpereyra)
טיולים במקומות אליהם רק ג'יפים ומיטיבי לכת יכולים להגיע (צילום: עומר בריקמן)
הכנסייה בכפר מונטגרי, כפר טיפוסי בהרי הפירנאים (צילום: Enrique)
ג'יפים חדישים ומפנקים (צילום: עומר בריקמן)
פארק האטרקציות נטורלאנדיה הוא גולת הכותרת של הטיול עבור הדור הצעיר (צילום: Jordiferrer)
אומגה בפארק נטורלאנדיה (צילום: Jordiferrer)

יעדים ומקומות לינה מומלצים המוזכרים בכתבה: 
ברצלונה (A), מונטסראט (B), אגם טלארן (C), סורט (D), 
מלון מסעדה וספא פסטסאיבורסי (E),
נוריס (F), אתר הסקי פאל (G), אנדורה לה-וולה (H), קניו (I), מלון רוק מלראוז דה סיביס (J), נטורלאנדיה (K)
(להגדלה יש ללחוץ על הפינה העליונה של המפה)
 

טיולי אופניים



ההרים המשוננים של מונטסראט

זמן קצר לאחר שאנו עוזבים את שדה התעופה של ברצלונה, בדרכנו צפונה אל הרי הפירנאים, מקבלים את פנינו ההרים המשוננים של מונטסראט (Montserrat "מסור" בקטלאנית. סלעי הקונגלומרט (תלכיד נחלים), המזדקרים בתלילות מעל המישור, מציעים שלל פעילויות בטבע – מסלולים רגליים, אופני הרים, טיפוס וסנפלינג. אנו טועמים מהן ככל שמותיר לנו הזמן וה"חשק".
 
מנזר מונטסראט, המנזר הבנדיקטי היפהפה, שכמו תלוי על המצוקים, הוא משכנו של פסל קטן, שאלפי צליינים עומדים כל יום בתור ארוך כדי לנשקו. האגדה מספרת שבימי פלישת המוסלמים לספרד, החביאו הנזירים את הפסל בתוך גזע עץ. כעבור שנים רבות, כאשר גדעו את העץ, שבנתיים הספיק לעלות באש, מצאו את הפסל, שהשחיר אך לא נשרף. סיפורים כאלו ודומים קיימים על פסלי מדונה נוספים בעולם, ומטרת כולם להאדיר את שמו של הפסל, שמי שיש לו סבלנות לעמוד בתור לצפות בו (לא אנחנו...), צפוי להתאכזב עד כמה הוא קטן.
 
בשנות שלטונו הדיקטטורי של הגנרל פרנסיסקו פרנקו (1939-1975), המשיכו הנזירים במונטסראט לדבר קטלאנית, שפה שנאסרה לשימוש וכמעט נכחדה. ילד שדיבר קטלאנית, מותר היה להרביץ לו, וכל המשפחה למדה את הלקח הכואב. עם מותו של פרנקו הגיעו הנזירים לישראל, ללמוד את שיטת האולפנים שלנו, שבעזרתה חודשה השפה הקטלאנית. עוד נגיעה מעניינת לישראל, היא דרך וויה דולורוזה של מונטסראט – העתק מדוייק של 13 התחנות שעבר ישו, אליהן יכולים לעלות לרגל המאמינים שאין ביכולתם לעשות את הדרך לירושלים.
כתבה על מונטסראט

 
מנזר מונטסראט, ספרד
מנזר מונטסראט, מנזר בנדיקטי יפהפה שכמו תלוי על המצוקים (צילום: Fèlix González)
 

הכפר בעל המזל

אגם טלארן (Talarn), אגם מלאכותי שהוא יעד לנופשים רבים, הוא דוגמה מצוינת ליתרון שמעניקים לנו הג'יפים. אנחנו לא מחפשים דרכים אתגריות עבור "האדרנלין" של הנהגים, אך דרכי העפר היורדות לאגם, מאפשרות לנו "לברוח" לחופים פרטיים, כמו גם למקומות נוספים הרחק מנתיב התיירות השחוק. לחופי האגם אנו עוצרים לשכשוך קצר במים ולארוחת צהריים, ומחלצים רגליים בהליכה קצרה.
 
נסיעה לאורך נהר נוגרה פיירסה (Noguera Pallaresa) – "פיירסה השחור", מביאה אותנו לעת ערב לכפר סורט (Sort), ביתנו בשני הלילות הקרובים. פירוש שמו של הכפר הוא "מזל". בעל דוכן הלוטו המקומי טוען שבזכות השם ללקוחותיו מספר גדול מהרגיל של זכיות, ויש הטוענים ששמו של הכפר שונה לאחר שהיו בו הרבה זכיות. כך או כך, אנו מרגישים בני מזל שהגענו לכפר הקסום, שהוא עבורנו השער להרי הפירנאים.

לינה בכפר סורט
 
  רפטינג בנהר
רפטינג בנהר נוגרה פיירסה (צילום: Albert Torelló)

מלון מומלץ בכפר סורט, ליד שמורת אגוואסטורטס

מלון מסעדה וספא פסטס בכפר סורט, במיקום נפלא לטיול של מספר ימים באזור 
בריכה מקורה וחיצונית, ספא, מסעדה מעולה וחדרים ממוזגים לזוגות ומשפחות
(צילום: Hotel Restaurant Pessets & SPA)
 



מסלול סובב שמורת אגוואסטורטס

למחרת אנו יוצאים לעבר שמורת הטבע המפורסמת אגוואסטורטס (Aigüestortes). הג'יפים מאפשרים לנו ליהנות מנופיה הקסומים, הכוללים אגמים קרחוניים לרוב, בנסיעה במסלול "סובב אגוואסטורטס", על דרכי עפר המאפשרות לנו להיות לבדנו עם הנוף. הדרכים משמשות את בעלי הבורדסים – בתי הקיץ אליהם מגיעים הרועים לרעות את עדריהם, והם גם היחידים בהם אנו פוגשים בדרכנו. 
 
לאחר פיקניק בחיק הטבע, אנו יוצאים למסלול הליכה של כשעתיים, עד למפלים ואגם קרחוני קטן. בניגוד למפלים ולאגמים שבתחומי השמורה, כאן מותר להתרחץ, ואנו מנצלים את ההזדמנות, כמובן. הנהר עוד ישוב ויספק לנו חוויות רטובות נוספות, וכך גם 2-3 אגמים קרחוניים קטנים בהמשך הדרך.
לינה באזור שמורת אגוואסטורטס  |  כתבה על שמורת אגוואסטורטס

 
טיול רגלי בשמורת אגוואסטורטס, הרי הפירנאים  טיול רגלי בשמורת אגוואסטורטס, הרי הפירנאים
טיולים רגליים בשמורת אגוואסטורטס ומחוצה לה (צילומים: צחי גלובין)


הפארק הלאומי אגוואסטורטס בהרי הפירנאים, ספרד
אגמי טורקיז בבשמורת אגוואסטורטס (צילום: Fer SG)
 

רפטינג מסעיר בפירנאים

בבוקרו של היום השלישי אנו שבים ונוסעים לאורך הנוגרה פיירסה, עד לכפר איבורסי (Llavorsí, בקטלאנית האות L אינה מבוטאת). מכאן נעשה דרכנו חזרה ל"ביתנו" בכפר סורט, באחת החוויות המסעירות של הטיול – רפטינג על נהר נוגרה פיירסה, בו רשאים להשתתף ילדים מגיל 7. היציאה לשייט מתבצעת רק לאחר קבלת ציוד הבטיחות: חגורת הצלה וקסדה, חליפת צלילה לשמירת חום הגוף במים הקרים, וכמובן תדריך בטיחות לעבודת צוות משותפת של חתירה. סירות הרפטינג נהוגות בידיהם האמונות של המדריכים המקומיים, והנהר משופע ב"ראפידים" מאתגרים. בין חתירה לחתירה אפשר להרים ראש וליהנות מהמצוקים מעל הנהר ומהצמחייה השופעת שעל גדותיו. 

עם סיום הרפטינג, כשאנו כבר לבושים בחליפות הגומי, זוהי הזדמנות לעוד חוויה רטובה 
 קניונינג. כמה קפיצות, גלישות ושחייה מדי פעם, מובילים בנופיו של הקניון.
 
קניונינג בפירנאים, ספרד
קניונינג  טיול רטוב במי הקניון (צילום: pedrosala)
 

קניות (מסעירות לא פחות...) באנדורה

בדרכנו צפונה לעבר אנדורה, אנחנו עוברים בכפרים קטנים ועתיקים, שרק מעטים מתגוררים בהם כיום. בכפר נוריס (Norís) אנו פוגשים את כל תושבי הכפר... גברת אחת ושלושה גברברים לא צעירים. המבוגר שבהם, בן 82, מספר לנו שהשיא של חייו היה הביקור היחיד שעשה לפני שנים רבות בברצלונה. פעם בשנה הוא יוצא מהכפר, לקניות וסידורים בכפר סורט, ולבד מכך מגדלים הארבעה את כל האוכל שהם צריכים, עם גינה קטנה ופרה אחת.

כמו הקשישים בכפרים, גם העוף הדורס פרס הוא זן בסכנת הכחדה 
 רק 74 זוגות שלו מקננים בפירנאים, ואנו מבחינים במספר פרטים שלו דואים באוויר, בחברת הנשרים.
 
נשרים בפירנאים
נשרים מלווים אותנו בדרכנו אל נסיכות אנדורה, והם תמיד מעוררים התרגשות (צילום: עומר בריקמן)

 
בשעות אחר הצהריים אנו "גולשים", בקיצור גדול שעושים לנו הג'יפים, דרך אתר הסקי פאל (Pal), לעבר אנדורה לה-וולה (Andorra la Vella), בירת אנדורה. ממלכת הקניות של אנדורה היא הזדמנות ל"הפסקת שוטטות" ברחוב הראשי, ומי שלא חייב, מוזמן איתי לשתות קפה.

את שני הלילות הבאים אנו מבלים בעיירת הסקי קניו (Canillo, את ה- L לא מבטאים), שבחורף היא חלק מאתר הסקי גראנד ואלירה (Grandvalira). המלון שלנו ממוקם על צלע ההר, החדרים כולם פונים לנוף, ויש בו גם פאב, בריכת שחיה ומשחקיה לקטנטנים.
בתי מלון בעיירת הסקי קאניו  |  כתבה על אתרי סקי באנדורה

 
מלון מומלץ באנדורה
מלון רוק מלר  - ממוקם על המורדות שמעל עיירת הסקי החמודה קניו,
בריכה מחוממת, סאונה וחמאם טורקי, ארוחת בוקר עשירה וגם ארוחת ערב ובר משקאות 
(Hotel Roc Meler)
 

בדרכי ההרים בין אנדורה לספרד

לנסיכות הזעירה אנדורה יש שני נסיכים – האחד ספרדי, שהוא הפטריארך של קטלוניה, והשני צרפתי – נשיא צרפת בכבודו ובעצמו. 100,000 תושבים מתגוררים במדינה הקטנה הזו, אך רק כ- 45,000 הם אזרחיה. כדי להיות אזרח יש להתגורר במקום 18 שנה, מבלי לצאת ממנה ולו פעם אחת, או לשלם סכום כסף גבוה עבור האזרחות.
 
אל הכפר הספרדי אוז דה סיביס (Os de Civís), ניתן להגיע בכביש רק מכיוון אנדורה. זהו הקשר היחיד שלו לספרד ולעולם. בזכות הייחוד הזה מגיעים לכפר תיירים רבים, אך זה לא מפריע לנו לשוטט בין סימטאותיו ולהתפעל מבתי האבן העתיקים והציוריים.
 
הרי הפירנאים, ספרד ואנדורה
בדרכי ההרים של המבריחים, הפרות יכולות להרגיש לגמרי בטוחות... (צילום: צחי גלובין)

 
אנו עוזבים את הכביש ויוצאים שוב אל דרכי ההרים, אל מעברי הרים גבוהים, תצפיות נפלאות והרבה בורדסים ועדרי כבשים באחו. בונקרים שנותרו בשטח ממלחמת העולם השנייה, הם הזדמנות עבורי לספר את סיפורי אותה מלחמה, בעוד הילדים רצים בתעלות ומשחקים במשחקי מלחמה. בהמשך הדרך, על שפת פלג קטן באמצע "שומקום", נבנתה קפלה קטנה, לכבודה של הפטרונית סנטה מגדלנה, הפטרונית של המבריחים. אלו עושים דרכם בהרים, כדי לא לשלם מס על טבק ואלכוהול, ואולי הפטרונית אכן שומרת עליהם.

זהו יום טיול כייפי ונינוח, בו אנו יוצאים למסלולים רגליים קצרים, עושים הרבה עצירות לקפה, בעוד הילדים משתובבים באחו להנאתם הגדולה. את האוכל אנו מביאים עימנו ועורכים פיקניק בחיק ההטבע, בלב הנופים הנפלאים. מה עוד צריך?

ג'יפים למשפחות בהרי פירנאים
עצירה בדרך לבישולי שטח, והיום בתפריט... שקשוקה מושקעת במיוחד! (צילום: עומר בריקמן)
 

חגיגה של אקשן במגלשה הארוכה בעולם

היום הוא היום לו ציפו כולם, קטנים וגדולים כאחד. פארק האטרקציות נטורלאנדיה (Naturlàndia), הממוקם בדרומה של אנדורה, הוא חגיגה של כייף בחיק הטבע, ששיאה במגלשת ההרים הארוכה בעולם, המכונה כאן טובוטרון (Tobotronc).  5.3 קילומטר של גלישה במזחלות זוגיות, במהירות שאתם קובעים (עד 60 קמ"ש), אך לאט זה לא יהיה....

מזל שאני הוא "הרשע", שמגביל את הילדים לשני סיבובים, שאם לא כן כנראה שהם לא היו עוזבים את המקום לעולם. ילדים מתחת גובה 1.20 מטר, שאינם מורשים לגלוש, או מי שסתם חושש, יכול להשתעשע בפארק חבלים אתגרי או בחץ וקשת. 

 
פארק האטרקציות נטורלאנדיה, אנדורה, ספרד
פארק האטרקציות נטורלאנדיה – פסגת הטיול עבור הדור הצעיר
(צילומים: CC Jordiferrer, Queralt jqmj)
 

סיום טעים בברצלונה

מכאן אפשר רק לרדת... ואנו יורדים בנסיעה לברצלונה, לסיור קצר בעיר העתיקה, הרובע הגותי והרובע היהודי. את היום אנו מסיימים בין דוכני המזון של שוק לה בוקריה (Mercat de la Boqueria). כאן אפשר לאכול וגם לקנות הביתה מכל טוב – ירקות, פירות, בשר, דגים, נקניקים, גבינות, מאפים, תבלינים, ממתקים, ומה לא בעצם.
בתי מלון בברצלונה  |  כתבה על טיול בברצלונה עם אופניים
 
ג'יפים למשפחות בהרי פירנאים
ברצלונה, לסיים את הטיול בטעם של עוד... (צילום: צחי גלובין)


צחי גלובין, מדרפט
 
אודות הכותב
צחי גלובין, מדריך ראשי בחברת MEDRAFT, המתמחה בטיולי טבע והרפתקאות. מתמחה בהדרכה בפירנאים הספרדים, גאורגיה, יוון, סלובקיה וצ'כיה.







סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר