ביקור בנאפולי בעקבות האומנות האיטלקית
מאת: ד"ר ורדה רוטשטיין מאייר
בירת חבל קמפניה היא אחת הערים המעניינות והצבעוניות באיטליה, שממש חובה לעבור בה בדרך לדרום איטליה. אנו נתמקד כאן באוצרות האומנות שיש לנאפולי להציע, המוצגים בשלושה מוזיאונים וכנסייה אחת, המרוחקים זה מזה מרחק הליכה, ולסיום נבקר ב"חדרים האסורים".
הכיכר המרכזית בעיר העתיקה של נאפולי, אומנות בכל מקום (צילום: alzpin)
יעדים לחובבי אומנות בעיר נאפולי: מוזיאון קפודימונטה (A), המוזיאון הלאומי סן מרטינו (B),
כנסיית פיו מונטה דלה-מיסריקורדיה (C), המוזיאון הארכיאולוגי של
ומלון מומלץ במרכז העיר: מלון לה צ'יליגינה לייף סטייל
גלריית פארנזה במוזיאון קפודימונטה
מוזיאון קפודימונטה (Museo Nazionale di Capodimonte ) אוצר את אחד האוספים הטובים של איטליה בתחום הציור. המוזיאון שוכן בארמון קפודימונטה (Reale di Capodimonte ), על גבעה המשקיפה על נאפולי.
אוסף פארנזה, שהיה שייך למשפחת פראנזה (Farnese ), אחת המשפחות המשפיעות ביותר באיטליה של תקופת הרנסאנס, הועבר לנאפולי, לארמון שתוכנן במקור להיות בית המלוכה. הקומות הראשונה והשניה מארחות את גלריית פארנזה, עם יצירות מהמאות 13-18, של כמה מהאומנים האיטלקים הטובים ביותר. הגלריה כוללת יצירות מאת סודומה, ואזארי, טיציאן, קאראווג'יו, לוקה ג'ורדנו, מספר אומנים מהאסכולה הפלמית, ואוסף ורג'ה – כלי אמייל, קרמיקה, שנהב ופורצלן, שהיו שייכים למלכי נאפולי. בקומת הקרקע מוצגות תערוכות מתחלפות, ובקומות השלישית והרביעית אוסף אומנות עכשווית.
ברצוני להתעכב על שתי יצירות במוזיאון קפודימונטה, השייכות לאוסף פארנזה:
הראשונה היא "הלקאתו של ישו" (Flagellazione di Cristo) של קאראווג'ו (Caravaggio ), שצוירה בשנים 1608-1607. קאראווג'ו מצייר בריאליזם בלתי מתפשר, תוך יצירת תאורה דרמתית והיבט אנושי לכאביו וסבלו של ישו. שני גברים אוחזים בישו, השמאלי אוחז בשערותיו והימני קושר את ידיו מאחורי גבו ובועט בו. גבר נוסף כורע ברך לפניו, מכין את השוט להצלפה. הצופה נלכד באימה, צופה בדרמה ובמתח, המועצמים על ידי מערכות של אור וחושך – נגיעות אור בגופו הלבן של ישו ובבד המסתיר את עירומו, ורקע כהה מדגיש את הדמויות.
"הלקאתו של ישו" מאת קאראווג'ו, במוזיאון קפודימונטו
השנייה, "יהודית עורפת את ראשו של הולפרנס" (Giuditta che decapita Oloferne), צוירה בשנים 1613-1612 , בידי ארטמיזיה ג'נטילסקי (Artemisia Gentileschi , 1593-1653), ציירת מתקופת הבארוק. עריפת ראשו של הולפרנס על ידי יהודית היא סצנה דרמטית, קשה, אכזרית ועקובה מדם. יהודית מפתה את הולפרנס, משקה אותו ביין, ולאחר שהוא מתעלף, עורפת את ראשו. ציוריה האלימים והדרמתיים של ארטימיזיה, הם תוצאה ישירה של נסיבות חייה.
כתבה על ביקור בפירנצה בעקבות ארטימיזיה ג'נטילסקי
"יהודית עורפת את ראשו של הולפרנס " מאת ארטימיזיה ג'נטילסקי, במוזיאון קפודימונטה
המלצה: הזמינו סיור מודרך בעקבות הצייר קאראווג'יו בנאפולי - דרך המקומות בהם חי ופעל במאה ה- 17 ויצירות המופת שיצר בעיר. בסיור תפגשו גם ביצירותיה של הציירת ארטמיזיה ג'נטילסקי. זהו אחד הסיורים המומלצים ביותר בנאפולי.
המוזיאון הלאומי סן מרטינו
התחנה הבאה בסיור האומנות בנאפולי, היא המוזיאון הלאומי סן מרטינו (Certosa di San Martino ), השוכן במנזר מהמאה ה-14. המבנה מרשים ומעוטר כולו בציורי קיר, לוחות שיש וגילופי עץ, על הרצפה פסיפסים, וכל אלה נוצרו על ידי אומנים בני המאות 16-17. המוזיאון נמצא ליד חדרי הנזירים והוא מציג תערוכה של ההיסטוריה של נאפולי, ציורים ופסלים מהמאות 13-19 ואוסף גדול של הדפסים.
בשנת 1616 התיישב ג'וזפה דה ריברה (Jusepe de Ribera ) בנאפולי, שהיתה אז בחסות המשנה למלך הספרדי, ואומנותו הותירה רושם בל יימחה על נאפולי. הוא נחשב אבי ציור הברוק בספרד, אחרי שחזר מאיטליה והביא איתו את הסגנון. דמויותיו המצוירות מעוותות בכאב, גופות מרוטשות, עם בשר נפול, נשים ונערים מזוקנים, מעוותים ועקובי דם. ריברה הותיר לעולם מעל 100 ציורים של קדושים מעונים, הנראים מיוסרים ומנודים חברתית, סצינות מקראיות וסצנות מהברית החדשה, המוצגות במשיכות מכחול חופשיות.
במוזיאון הלאומי סן מרטינו מוצגות מספר יצירות של ג'וזפה דה ריברה, ובהן "ההורדה מהצלב", "הקדוש ג'רונימוס" ו"הקדוש סבסטיאן". אך הבולטת בהן היא יצירתו "אפולו ומארסיאס" (Apollo and Marsyas ), שצויירה בשנת 1637, בה מצוייר אפולו עם זר על ראשו, כשהוא מתעלל במארסיאס ולא שועה לצעקותיו. הוא רוכן מעליו, בנוי לתלפיות, שריריו חשופים, תנועות ידיו מאומצות. מארסיאס גשמי וגס, מכוער, פיו פעור לרווחה והוא מוצג בעירום ובאלכסון חד, בניגוד לדמותו של אפולו. הסיפור לקוח מיצירתו של אובידיוס: "מטמורפוזות", לפיה אפולו מעניש את מארסיאס, שהעז להטיל ספק בעליונותה של מנגינת הנבל האלוהי על החושניות הארצית של החליל. הציור מדגיש את העימות בין האלוהי והארצי. המודל לציור הגברי לקוח מנערים שפגש הצייר בסמטאות נאפולי.
[הערת עורך: היצירה "אפולו ומארסיאס" הועברה למוזיאון קפודימונט ה]
המלצה: למי שרוצה להעמיק ולהבין, מומלץ להצטרף לסיור מודרך במוזיאון הלאומי סן מרטינו, הכולל ביקור מקיף במנזר ובכנסייה המרשימה שלו, מודרך ע"י היסטורין אומנות. שימו לב למיקום המפגש ולתנאי הביטול.
"אפולו ומרסיאס" של ג'וזפה דה ריברה, כיום במוזיאון קפודימונט ה
החסד הרומאי בכנסיית פיו מונטה דלה-מיסריקורדיה
נמשיך את סיורינו לעבר כנסייה קטנה בעיר העתיקה של נאפולי, כנסיית פיו מונטה דלה מיסריקורדיה (Pio Monte Della Misericordia ), שנבנתה בשנת 1601 ככנסייה ובית חולים. את קירותיה מפארת יצירה נוספת של האומן הבארוקי קאראווג'ו, "שבעת מעשי החסד" (Sette opere della Misericordia). הציור גדול הממדים, מתאר את שבעת מעשי החסד כפי שנתפסו בעיני הרומאים: האכלת הרעב, השקיית הצמא, הלבשת עירומים, ביקור חולים, הכנסת אורחים, ביקור האסיר וקבורת המת.
בצד ימין של היצירה נראית אישה החולצת שד לאדם זקן, הנמצא מאחורי הסורגים. זהו סיפור רומי עממי, על אישה צעירה שאביה נידון למאסר ולמוות ברעב, והיא מניקה אותו ובכך מצילה את חייו. מסירותה של הבת לאביה הפכה לאחד מנושאי הציור מימי הביניים והלאה. קאראווג'ו, שהיה מהפכן ונועז מבחינת הצגת הנושא, החליט להתרכז בגופניות של הדמויות ופחות ברוחניות הדתית שלהן.
ביצירה מרחפת מריה הקדושה, אוחזת את ישו התינוק בזרועותיה, כמייצג את החסד העולמי. למטה יושב קבצן כמעט עירום, המקבל בגד לכיסוי מערומיו מסנט מרטין – "הלבשת העירום". לידו עומד סנט ג'יימס ומדבר עם בעל הפונדק – "האכלת הרעב". לידו שמשון השותה ומרווה את צמאונו – "השקית הצמא". לידם עומד נער צעיר שכנראה מסמל את "ביקור החולה".
כתבה על יעדים לביקור באפולי | כתבה על חבל קמפניה - אזור נאפולי | חבל קמפניה - קאפרי והדרך האמאלפיטנית
"שבעת מעשי החסד" של קאראווג'ו, בכנסיית פיו מונטה דלה מיסריקורדיה
המוזיאון הארכיאולוגי – מיתולוגיה יוונית וימי פומפיי העליזים
יעדנו האחרון הוא המוזיאון הארכיאולוגי של נאפולי (Museo Archeologico Nazionale di Napoli ), המציג אוצרות אומנות שהתגלו בפומפיי ובהרקולנאום. שתי הערים נקברו בשנת 79 לספירה תחת אפר וולקני, שהתפרץ מהר הגעש ווזוב. המוזיאון שוכן בארמון מהמאה 17, ובו מעל 3000 חפצים בעלי ערך ואחד האוספים החשובים שהובאו מארמון פארנזה (Farnese ) ברומא. אוסף המוזיאון מפוזר בשלוש קומות. בקומת הקרקע ניצבים פסלים ענקיים, ובחדרי המוזיאון פסיפסים, פסלים, כלי בית, ריהוט, ו"החדר האסור"...
באולם הפסיפסים נמצא "פסיפס אלכסנדר מוקדון", משנת 200 לפנה"ס, המתאר את קרב איסוס, בין אלכסנדר מוקדון למלך הפרסי דרוויש השלישי, שאת פניהם ניתן לזהות בבירור. גודלו של הפסיפס 6X 3 מטר, ומשובצות בו מאות אבנים צבעוניות, שהונחו על ידי אומנים יוונים. הפסיפס מזכיר את תבליט שער טיטוס ברומא, כאשר בחלקו העליון – בצד אחד כל הכידונים, ובצד השני כלי בית המקדש.
המלצה: הזמינו סיור במוזיאון הארכיאולוגי של נאפולי, עם מדריך אנושי או מדריך שמע, וכמו תמיד שימו לב לציון, לביקורות המטיילים ולתנאי הביטול.
פסיפס אלכסנדר מוקדון במוזיאון הארכיאולוגי (צילום: CC Magrippa)
קבוצת הפסלים שור פארנזה (Toro Farnese ) מורכבת משני פסלים, מעשה ידיהם של אפולוניוס (Apollonius ) ואחיו טאורסקוס (Tauriscus ), אומנים יוונים בני רודוס. הפסל הוזמן בסוף המאה ה-2 לפנה"ס וגולף כולו מגוש שיש אחד. הוא מתאר סיפור מרתק מהמיתולוגיה היוונית, על דירקה (Dirce ), אשתו של שליט תבאי העתיקה, שנקשרה לשור פרא, על ידי התאומים זטו ואמפיון, כעונש על יחסה הרע לאמם אנטיופה (Antiope ), שהרתה אותם לזאוס.
פסל מרשים וגדול נוסף מאוסף פראנזה, הרקולס פארנזה (Ercole Farnese ), מציג את הגיבור המיתולוגי הרקולס כגבר שרירי, העתק רומי לפסל שכנראה פוסל במאה ה-3 לפנה"ס. הפסל שוחזר ותוקן מספר פעמים, והפעם המפורסמת ביותר היתה כאשר ג'וליאנו דלה פורטה השלים להרקולס את הרגל החסרה, וכך אפשר היה להעמיד את הרקולס על "רגליו". דלה פורטה פיסל מחדש את הרגל האבודה, וכשנמצאה הרגל המקוריות היא הוצבה לידה, וכך ניתן לראות את שני זוגות הרגלים.
אטלס פארנזה (Atlante Farnese ), הוא פסל נוסף מאוסף פראנזה, וכמו במיתולוגיה היוונית הוא נושא את "העולם" על כתפיו. אטלס לחם כנגד אלי האולימפוס והוענש בנשיאת כיפת השמים על כתפיו. לא ידוע מי פיסל את הפסל, שגודלו מעל 2 מטר, וקרוב לוודאי שהוא העתק רומי לפסל יווני קדום, מהמאה השנייה לפנה"ס. בכדור השמים משורטטת מערכת הכוכבים, מעין גלובוס עתיק, המציג לפחות 40 כוכבים, את קו המשווה, חוגי הסרטן והגדי ואת הקוטב הדרומי והצפוני. נראה כי הוא מבוסס על קטלוג הכוכבים של היפרכוס, שחי במאה השנייה לפנה"ס, צייר את הקורדינטות ומיקם את הכוכבים.
"אטלס פארנזה" (מימין) ו"הרקולס פארנזה" במוזיאון הארכיאולוגי של נאפולי
(צילום: CC NatalyaSole, Marie-Lan Nguyen)
לסיום הביקור במוזיאון הארכיאולוגי בנאפולי נציץ בגבינטו סגרטו ( Gabinetto Segreto ) – "החדרים הסודיים", שנפתחו סוף סוף לקהל. הם מאכלסים אוסף גדול של ציורים ארוטיים, פסיפסים, קמעות וסמלי פריון, עם פאלוסים ענקיים, שנמצאו בחפירות שנערכו בפומפי במאה ה-18. בממצאים מתגלה לנו עולם אירוטי, מיני, משוחרר, משגלים בין גברים ונשים, נשים ונשים, גברים וגברים, ובין אנשים ובעלי חיים.
מהיצירות ה"יותר עדינות" בחדרים הסודיים, במוזיאון הארכיאולוגי של נאפולי (צילום: Marie-Lan Nguyen)
מלון מומלץ במרכז העיר
מלון לה צ'יליגינה לייף סטייל ( La Ciliegina Lifestyle Hotel ) הוא מלון בוטיק 4 כוכבים, הממוקם במרכז נאפולי, במרחק הליכה נוח מרוב האתרים בעיר העתיקה. החדרים והסוויטות ממוזגים כולם, עם שולחן, פינת ישיבה, פינת קפה-תה ומרפסת. על הגג ג'קוזי וכסאות נוח, עם תצפית על העיר והר וזוב. הצוות חביב ואדיב ומסייע בהמלצות.
בתי מלון נוספים בנאפולי
מידע נוסף
כתבות נוספות
אוסף פארנזה, שהיה שייך למשפחת פראנזה (
ברצוני להתעכב על שתי יצירות במוזיאון קפודימונטה, השייכות לאוסף פארנזה:
הראשונה היא "הלקאתו של ישו"
"הלקאתו של ישו" מאת קאראווג'ו, במוזיאון קפודימונטו
כתבה על ביקור בפירנצה בעקבות ארטימיזיה ג'נטילסקי
"
המלצה: הזמינו סיור מודרך בעקבות הצייר קאראווג'יו בנאפולי - דרך המקומות בהם חי ופעל במאה ה- 17 ויצירות המופת שיצר בעיר. בסיור תפגשו גם ביצירותיה של הציירת ארטמיזיה ג'נטילסקי. זהו אחד הסיורים המומלצים ביותר בנאפולי.
בשנת 1616 התיישב ג'וזפה דה ריברה (
במוזיאון הלאומי סן מרטינו מוצגות מספר יצירות של ג'וזפה דה ריברה, ובהן "ההורדה מהצלב", "הקדוש ג'רונימוס" ו"הקדוש סבסטיאן". אך הבולטת בהן היא יצירתו "אפולו ומארסיאס" (
[הערת עורך: היצירה "
המלצה: למי שרוצה להעמיק ולהבין, מומלץ להצטרף לסיור מודרך במוזיאון הלאומי סן מרטינו, הכולל ביקור מקיף במנזר ובכנסייה המרשימה שלו, מודרך ע"י היסטורין אומנות. שימו לב למיקום המפגש ולתנאי הביטול.
"אפולו ומרסיאס" של ג'וזפה דה ריברה, כיום ב
החסד הרומאי בכנסיית פיו מונטה דלה-מיסריקורדיה
נמשיך את סיורינו לעבר כנסייה קטנה בעיר העתיקה של נאפולי, כנסיית פיו מונטה דלה מיסריקורדיה (Pio Monte Della Misericordia ), שנבנתה בשנת 1601 ככנסייה ובית חולים. את קירותיה מפארת יצירה נוספת של האומן הבארוקי קאראווג'ו, "שבעת מעשי החסד" (Sette opere della Misericordia). הציור גדול הממדים, מתאר את שבעת מעשי החסד כפי שנתפסו בעיני הרומאים: האכלת הרעב, השקיית הצמא, הלבשת עירומים, ביקור חולים, הכנסת אורחים, ביקור האסיר וקבורת המת.
בצד ימין של היצירה נראית אישה החולצת שד לאדם זקן, הנמצא מאחורי הסורגים. זהו סיפור רומי עממי, על אישה צעירה שאביה נידון למאסר ולמוות ברעב, והיא מניקה אותו ובכך מצילה את חייו. מסירותה של הבת לאביה הפכה לאחד מנושאי הציור מימי הביניים והלאה. קאראווג'ו, שהיה מהפכן ונועז מבחינת הצגת הנושא, החליט להתרכז בגופניות של הדמויות ופחות ברוחניות הדתית שלהן.
ביצירה מרחפת מריה הקדושה, אוחזת את ישו התינוק בזרועותיה, כמייצג את החסד העולמי. למטה יושב קבצן כמעט עירום, המקבל בגד לכיסוי מערומיו מסנט מרטין – "הלבשת העירום". לידו עומד סנט ג'יימס ומדבר עם בעל הפונדק – "האכלת הרעב". לידו שמשון השותה ומרווה את צמאונו – "השקית הצמא". לידם עומד נער צעיר שכנראה מסמל את "ביקור החולה".
כתבה על יעדים לביקור באפולי | כתבה על חבל קמפניה - אזור נאפולי | חבל קמפניה - קאפרי והדרך האמאלפיטנית
"שבעת מעשי החסד" של קאראווג'ו, בכנסיית פיו מונטה דלה מיסריקורדיה
המוזיאון הארכיאולוגי – מיתולוגיה יוונית וימי פומפיי העליזים
יעדנו האחרון הוא המוזיאון הארכיאולוגי של נאפולי (Museo Archeologico Nazionale di Napoli ), המציג אוצרות אומנות שהתגלו בפומפיי ובהרקולנאום. שתי הערים נקברו בשנת 79 לספירה תחת אפר וולקני, שהתפרץ מהר הגעש ווזוב. המוזיאון שוכן בארמון מהמאה 17, ובו מעל 3000 חפצים בעלי ערך ואחד האוספים החשובים שהובאו מארמון פארנזה (Farnese ) ברומא. אוסף המוזיאון מפוזר בשלוש קומות. בקומת הקרקע ניצבים פסלים ענקיים, ובחדרי המוזיאון פסיפסים, פסלים, כלי בית, ריהוט, ו"החדר האסור"...
באולם הפסיפסים נמצא "פסיפס אלכסנדר מוקדון", משנת 200 לפנה"ס, המתאר את קרב איסוס, בין אלכסנדר מוקדון למלך הפרסי דרוויש השלישי, שאת פניהם ניתן לזהות בבירור. גודלו של הפסיפס 6X 3 מטר, ומשובצות בו מאות אבנים צבעוניות, שהונחו על ידי אומנים יוונים. הפסיפס מזכיר את תבליט שער טיטוס ברומא, כאשר בחלקו העליון – בצד אחד כל הכידונים, ובצד השני כלי בית המקדש.
המלצה: הזמינו סיור במוזיאון הארכיאולוגי של נאפולי, עם מדריך אנושי או מדריך שמע, וכמו תמיד שימו לב לציון, לביקורות המטיילים ולתנאי הביטול.
פסיפס אלכסנדר מוקדון במוזיאון הארכיאולוגי (צילום: CC Magrippa)
קבוצת הפסלים שור פארנזה (Toro Farnese ) מורכבת משני פסלים, מעשה ידיהם של אפולוניוס (Apollonius ) ואחיו טאורסקוס (Tauriscus ), אומנים יוונים בני רודוס. הפסל הוזמן בסוף המאה ה-2 לפנה"ס וגולף כולו מגוש שיש אחד. הוא מתאר סיפור מרתק מהמיתולוגיה היוונית, על דירקה (Dirce ), אשתו של שליט תבאי העתיקה, שנקשרה לשור פרא, על ידי התאומים זטו ואמפיון, כעונש על יחסה הרע לאמם אנטיופה (Antiope ), שהרתה אותם לזאוס.
פסל מרשים וגדול נוסף מאוסף פראנזה, הרקולס פארנזה (Ercole Farnese ), מציג את הגיבור המיתולוגי הרקולס כגבר שרירי, העתק רומי לפסל שכנראה פוסל במאה ה-3 לפנה"ס. הפסל שוחזר ותוקן מספר פעמים, והפעם המפורסמת ביותר היתה כאשר ג'וליאנו דלה פורטה השלים להרקולס את הרגל החסרה, וכך אפשר היה להעמיד את הרקולס על "רגליו". דלה פורטה פיסל מחדש את הרגל האבודה, וכשנמצאה הרגל המקוריות היא הוצבה לידה, וכך ניתן לראות את שני זוגות הרגלים.
אטלס פארנזה (Atlante Farnese ), הוא פסל נוסף מאוסף פראנזה, וכמו במיתולוגיה היוונית הוא נושא את "העולם" על כתפיו. אטלס לחם כנגד אלי האולימפוס והוענש בנשיאת כיפת השמים על כתפיו. לא ידוע מי פיסל את הפסל, שגודלו מעל 2 מטר, וקרוב לוודאי שהוא העתק רומי לפסל יווני קדום, מהמאה השנייה לפנה"ס. בכדור השמים משורטטת מערכת הכוכבים, מעין גלובוס עתיק, המציג לפחות 40 כוכבים, את קו המשווה, חוגי הסרטן והגדי ואת הקוטב הדרומי והצפוני. נראה כי הוא מבוסס על קטלוג הכוכבים של היפרכוס, שחי במאה השנייה לפנה"ס, צייר את הקורדינטות ומיקם את הכוכבים.
"אטלס פארנזה" (מימין) ו"הרקולס פארנזה" במוזיאון הארכיאולוגי של נאפולי
(צילום: CC NatalyaSole, Marie-Lan Nguyen)
לסיום הביקור במוזיאון הארכיאולוגי בנאפולי נציץ בגבינטו סגרטו ( Gabinetto Segreto ) – "החדרים הסודיים", שנפתחו סוף סוף לקהל. הם מאכלסים אוסף גדול של ציורים ארוטיים, פסיפסים, קמעות וסמלי פריון, עם פאלוסים ענקיים, שנמצאו בחפירות שנערכו בפומפי במאה ה-18. בממצאים מתגלה לנו עולם אירוטי, מיני, משוחרר, משגלים בין גברים ונשים, נשים ונשים, גברים וגברים, ובין אנשים ובעלי חיים.
מהיצירות ה"יותר עדינות" בחדרים הסודיים, במוזיאון הארכיאולוגי של נאפולי (צילום: Marie-Lan Nguyen)
מלון מומלץ במרכז העיר
מלון לה צ'יליגינה לייף סטייל ( La Ciliegina Lifestyle Hotel ) הוא מלון בוטיק 4 כוכבים, הממוקם במרכז נאפולי, במרחק הליכה נוח מרוב האתרים בעיר העתיקה. החדרים והסוויטות ממוזגים כולם, עם שולחן, פינת ישיבה, פינת קפה-תה ומרפסת. על הגג ג'קוזי וכסאות נוח, עם תצפית על העיר והר וזוב. הצוות חביב ואדיב ומסייע בהמלצות.
בתי מלון נוספים בנאפולי
מידע נוסף
כתבות נוספות
בצד ימין של היצירה נראית אישה החולצת שד לאדם זקן, הנמצא מאחורי הסורגים. זהו סיפור רומי עממי, על אישה צעירה שאביה נידון למאסר ולמוות ברעב, והיא מניקה אותו ובכך מצילה את חייו. מסירותה של הבת לאביה הפכה לאחד מנושאי הציור מימי הביניים והלאה. קאראווג'ו, שהיה מהפכן ונועז מבחינת הצגת הנושא, החליט להתרכז בגופניות של הדמויות ופחות ברוחניות הדתית שלהן.
ביצירה מרחפת מריה הקדושה, אוחזת את ישו התינוק בזרועותיה, כמייצג את החסד העולמי. למטה יושב קבצן כמעט עירום, המקבל בגד לכיסוי מערומיו מסנט מרטין
כתבה על יעדים לביקור באפולי | כתבה על חבל קמפניה - אזור נאפולי | חבל קמפניה - קאפרי והדרך האמאלפיטנית
"שבעת מעשי החסד" של קאראווג'ו, בכנסיית פיו מונטה דלה מיסריקורדיה
באולם הפסיפסים נמצא "פסיפס אלכסנדר מוקדון", משנת 200 לפנה"ס, המתאר את קרב איסוס, בין אלכסנדר מוקדון למלך הפרסי דרוויש השלישי, שאת פניהם ניתן לזהות בבירור. גודלו של הפסיפס 6
המלצה: הזמינו סיור במוזיאון הארכיאולוגי של נאפולי, עם מדריך אנושי או מדריך שמע, וכמו תמיד שימו לב לציון, לביקורות המטיילים ולתנאי הביטול.
פסיפס אלכסנדר מוקדון במוזיאון הארכיאולוגי (צילום: CC Magrippa)
פסל מרשים וגדול נוסף מאוסף פראנזה, הרקולס פארנזה (
"אטלס פארנזה" (מימין) ו"הרקולס פארנזה" במוזיאון הארכיאולוגי של
(צילום:
מהיצירות ה"יותר עדינות" בחדרים הסודיים, במוזיאון הארכיאולוגי של
מלון מומלץ במרכז העיר
מלון לה צ'יליגינה לייף סטייל ( La Ciliegina Lifestyle Hotel ) הוא מלון בוטיק 4 כוכבים, הממוקם במרכז נאפולי, במרחק הליכה נוח מרוב האתרים בעיר העתיקה. החדרים והסוויטות ממוזגים כולם, עם שולחן, פינת ישיבה, פינת קפה-תה ומרפסת. על הגג ג'קוזי וכסאות נוח, עם תצפית על העיר והר וזוב. הצוות חביב ואדיב ומסייע בהמלצות.
בתי מלון נוספים בנאפולי
מידע נוסף
בתי מלון נוספים בנאפולי