היכרות עם האי הגדול של הוואי
מאת: סיגלית בר


האי הוואי, הידוע בשם "ביג איילנד", הוא המפתיע בין האיים המרכיבים את ארכיפלג הוואי והמגוון ביותר מבחינת אזורי אקלים ומבחינת נופים ואתרים. בחלקו המערבי זורחת השמש במשך כל ימות השנה ואילו פסגותיו מכוסות שלג בחורף, כך שבאותו יום אפשר לעשות סקי בהרים ולאחר מכן לשחות במי הים הנעימים.


באי עמקים ירוקים, מפלים, יערות גשם, מדבריות, הרי געש פעילים, שדות לבה, חופים מכל הסוגים, ואתרים היסטוריים רבים מתקופת המתיישבים הפולינזים הראשונים ומלכי הוואי. האי הגדול נחשב לאי "הכי הוואי" מבין איי הוואי.
 
מפלי הקשת, הילו, האי הגדול של הוואי
מפלי הקשת בעיר הילו, במזרח האי הגדול של הוואי (צילום: carmengabriela)
 
יעדים באי הגדול המוזכרים בכתבה זו ובכתבת ההמשך שלה: אטרקציות עיקריות באי הגדול של הוואי (A-S)
ושני בתי מלון מומלצים: מלון SCP הילו בעיר הילו (F), ריזורט ווסטין האפונה ביץ' בצפון-מערב האי
 

צפון אמריקה



אי צעיר שעדיין ממשיך לגדול

האי הוואי, הידוע בכינויו "האי הגדול", הוא אכן הגדול מבין האיים. שטחו כ- 10,400 קמ"ר, כמעט כפליים משטחם של כל שאר איי הוואי יחדיו, וחשוב לציין שהוא עדיין ממשיך לגדול. זהו האי הצעיר ביותר בשרשרת איי הוואי, נולד "רק" לפני 800,000 שנים (לעומת האי קוואי שגילו מוערך בכ-5 מיליון שנים) והוא הדרומי מכולם.
 
באי הגדול חמישה הרי געש, שניים מהם עדיין פעילים: מאונה לואה (Mauna Loa) וקילוואה (Kīlauea). בין השנים 1969-1974 התפרץ הר הגעש קילוואה ומזרקות אש בגובה של 600 מטרים פרצו ממנו. ההתפרצות האחרונה בחלקו המזרחי של ההר החלה בשנת 1983 ומאז זורמת ממנו הלבה עד היום. בני הוואי מאמינים שאלת האש פלה (Pele) מתגוררת בהר.
 
מאונה קאה (Mauna Kea), ההר הגבוה ביותר באי, המתנשא לגובה של 4,205 מטר מעל פני הים, הוא ההר הגבוה ביותר בעולם, כאשר מודדים מבסיסו ברצפת האוקיינוס כעשרה ק"מ בסך הכול. במרומי ההר ממוקמים הטלסקופים החזקים ביותר בעולם, המספקים לאסטרונומים את נקודת התצפית הטובה ביותר על הכוכבים ועולמות אחרים.
 
להרים באי שיפועים מתונים בניגוד לאיים קוואי ואוהאו, בהם צוקים תלולים ומרשימים. עקב גילו הצעיר של האי עדיין לא הספיקו איתני הטבע (רוח, מים, ארוזיה) לעצב את פני השטח. רק באזור הרי קוהלה, שהם העתיקים ביותר באי, הספיקו להיווצר צוקים תלולים ועמקים צרים ביניהם.
כתבות נוספות על ארצות הברית  | 
כתבות נוספות על הוואי
 
טלסקופים על הר מאונה קאה, האי הגדול של הוואי
הטלסקופים החזקים ביותר בעולם על פסגת ההר הגבוה ביותר בהוואי  מאונה קאה (צילום: MNstudio)
 

סחלבים משגשגים ופני קרקע משתנים

האי הגדול של הוואי ייחודי במבנהו ובכמויות הלבה הקרה המכסות אותו והמטיילים בו חשים כמו מגלי עולמות. זהו המקום אשר פני הקרקע שלו משתנים במהירות הגדולה ביותר בעולם. באזורים אחדים באי דורכים על אדמה שהיא צעירה מגיל המטייל! חוויה ייחודית, ללא כל ספק. האסטרונאוטים הראשונים שטסו לירח התאמנו באי למשימות שלהם, בשדות הלבה של מאונה לואה.
 
כינוי נוסף של האי הוא אי הסחלבים (Orchid Isle), מכיוון שבצידו המזרחי משגשגים גידולי הסחלבים, שהחליפו את שדות הסוכר, שהיו הגידול העיקרי באי בעבר. יש הטוענים כי בהוואי גדלים יותר סחלבים מבכל מקום אחר בעולם. ענפי חקלאות נוספים כוללים קפה, אגוזי מקדמיה, פפאיה, דגים, אצות וחוות לגידול בקר.
 
הוואי, אי הסחלבים
סחלבים ב"אי הסחלבים" הוואי (צילום: CC Thomas Jundt)
 

חופי הים באי הגדול

בביג איילנד יש פחות חופים חוליים מאשר באיים האחרים של הוואי. הסיבה לכך היא גילו הצעיר יחסית של האי. חול לבן נוצר בתהליך איטי של התפוררות אלמוגים וצדפים, ולכן נפוץ יותר באיים מבוגרים יותר (דגי תוכינון Parrotfish הנפוצים במימי האוקיינוס השקט, מפוררים את האלמוגים כדי לאכול את האצות שביניהם. כל דג יכול לייצר שלושה טון חול לבן בשנה). יחד עם זאת, החופים באי נחשבים ליפים ביותר בהוואי, ואף יותר מכך, בכל ארצות הברית כולה. החופים באי מיוחדים במינם ומגוונים מאוד: היכן עוד ניתן למצוא חופים עם חול לבן, חול אפור, חול שחור ואפילו חול ירוק? כל זאת בצירוף מזג אוויר מצוין בכל ימות השנה.
 
מכיוון שהאי עדיין בתהליך התהוות והרי הגעש שלו פעילים, החופים בו (בעיקר בחלקו הדרומי) משתנים. החוף השחור המפורסם ביותר בהוואי חוף קאימו (Kaimū Beach), כוסה כולו לפני מספר שנים בשכבה עבה של לבה. במקומות אחרים באי הלבה הזורמת לים מתפוררת והופכת על ידי הגלים לחול חדש. הזרמים החזקים מובילים את החול החדש ומשקעים אותו במפרצים קטנים ועל ידי כך, תוך מספר חודשים מההתפרצות, נוצרים חופים חדשים.
 
החופים היפים ביותר באי נמצאים בצידו המערבי, שטוף השמש: מי טורקיז צלולים, נקיים במיוחד ושקטים לרוב, יותר מאשר בכל שאר איי הוואי. החופים, בעיקר באזור קונה (Kona), הם גן עדן לצוללנים וחובבי שנירקול. שפע הדגים בשלל צבעים ומינים, הצלופחים וצבי הים, מדהים ברבגוניותו. בחוף המזרחי, הגשום, חופי הים סוערים ואפורים יותר ולכן פופולריים הרבה פחות.
 
כל החופים בהוואי הם חופים ציבוריים, מה שאומר שכל אחד יכול לבקר ולהיכנס בחינם לכל חופי האי. ישנם חופים מסודרים עם חניה, מציל, שירותים ומקלחות. לעומתם ישנם חופים נסתרים ואקזוטיים, ללא שום תשתיות, אשר ניתן להגיע אליהם רק בנסיעה ברכבי שטח או הליכה בשבילים ארוכים. בחופים רבים אין מספיק מקומות מוצלים ולכן מומלץ לקנות או לשכור שמשייה ולהגיע עימה לכל חוף בו תבקרו. ציוד חשוב נוסף: כובע, משקפי שמש, קרם הגנה בכמויות גדולות (זכרו שעוצמת הקרינה גבוהה ביותר עקב הקרבה לקו המשווה), מצלמה חד פעמית תת-מימית לצילומי דגים וחיות ים הנוספות אותן תראו במים, מזון לדגים, מסכה, סנפירים והרבה שתייה.
 
קאימו ביץ', חוף לבה שחורה בהוואי
חוף קאימו  חוף עם חול וולקני שחור (צילום: pikappa)
 

האי הגדול של הוואי במספרים

מספר התושבים באי כ- 200,000 איש, מרביתם גרים בעיר המרכזית הילו (Hilo) ובעיר קונה. עקב גודלו הרב הוא עדיין שקט, עם אזורים רבים לא מיושבים, שדות לבה עצומים וללא עומסים ופקקי תנועה. מקור ההכנסה העיקרי של תושבי האי הוא עדיין חקלאות ורק במקום השני (כאשר הפער הולך ומצטמצם מדי שנה)  תיירות.
 
זהו ככל הנראה האי הראשון אותו גילו ובו התיישבו המתיישבים הפולינזים הראשונים, כבר בשנת 500 לספירה. מכיוון שהאי הוואי היה מקום הולדתו (בשנת 1758) ומקום שלטונו העיקרי של המלך קמהאמהה הראשון (Kamehameha I), שאיחד את מרבית איי הוואי לממלכה אחת, יש בו אתרים היסטוריים רבים ושרידי מקדשים עתיקים, בעיקר לאורך חופו המערבי, ששימש כזירת הפעילות והבילוי העיקרית של בני המלוכה בתקופה הקדומה. קפטן ג'יימס קוק, מגלה העולם המפורסם, נהרג על ידי תושבי האי במפרץ קיאלאקקואה (Kealakekua Bay) שבמערב האי, בשנת 1779.
 
אתרים היסטוריים ושרידי מקדשים באי הגדול של הוואי
באי הגדול אתרים היסטוריים רבים ושרידי מקדשים עתיקים (צילום: Damien Verrier)




האי הוואי בחלוקה לאזורים

ניתן לחלק את האי לארבעה אזורי תיירות עיקריים השונים זה מזה:
 
מזרח האי  "צד רוחות הסחר" (Windward), שהוא הצד הטרופי והגשום של האי. כולל את עיר הבירה הילו (Hilo), שהיא הגדולה בערי האי, ואזור האמקואה (Hamkua), בצפון מזרח האי, בין הילו ועמק וואיפיו (Waipio Valley), המכונה "עמק המלכים". זהו העמק הגדול ביותר באי וניתן להגיע אליו רק ברכבי שטח או ברכיבה על פרדות. חלקו המזרחי של האי שופע צמחייה טרופית, גידולים חקלאיים ומפלים וידוע בקשתות המרהיבות שלו.
בתי מלון בעיר הילו
 
אזור קוהלה (Kohala ממוקם בצפון-מערב האי. בדרום קוהלה, לאורך חוף של 32 ק"מ נמצאים בתי המלון המפוארים והגדולים ביותר באי, הסמוכים לחופי ים מהיפים בעולם ולמגרשי גולף עצומים. אזור זה ידוע בכינויו "חופי הזהב", בזכות החול הנהדר שלו ואולי בגלל העובדה שרק בעלי ממון רב יכולים להרשות לעצמם להתגורר ברזורטים המפוארים שבו. הנמל הראשי של הביג איילנד  Kawaihae Bay ממוקם אף הוא בחופי קוהלה. צפון קוהלה הוא אזור הררי ופראי, עם עיירות קטנות ושלוות, ומפורסם כמקום הולדתו של המלך קמהאמהה הראשון. דרומית לו נמצא אזור וואימאה (Waimea), הידוע בחוות הבקר שלו, אשר המפורסמת בהם היא חוות פארקר, שהיא חוות הבקר הפרטית הגדולה בעולם. וואימאה היא עיירת בוקרים עם אירועי רודיאו ובגדי מערב פרוע.
מחוז קונה (Kona במערב האי. זהו "צד נגד הרוח" (Leeward), שהוא הצד היבש ושטוף השמש, הכולל את קאילואה קונה (Kailua Kona), העיר התיירותית ביותר באי, בה נמצאים מרבית בתי המלון, המסעדות, מרכזי הקניות והאירועים, ואת העיירות מצפונה ומדרומה. זהו גן עדן אמיתי לחובבי הספורט הימי: שחייה, צלילה, שייט, דיג וגלישה. הגבעות מעל קונה הן מקום הגידול של הקפה המצוין  קפה קונה (Kona Coffee). באזור מקומות בעלי חשיבות היסטורית רבה, כמו למשל מקום הריגתו של קפטן קוק ועיר המקלט העתיקה Honaunau.
דרום האי  באזור זה נמצאת הנקודה הדרומית ביותר בארצות הברית  Ka Lae. דרום מערב האי הוא אזור שטוף רוחות חזקות במשך כל ימות השנה, עם מעט מאוד תושבים, המתפרנסים בעיקר מגידול תפוזים. האזור ידוע בחופי הים הייחודיים, עם חול ירוק וחול שחור, ובצבי הים הרבים החיים בהם. האטרקציה העיקרית באי הגדול, הרי הגעש הפעילים הנמצאים בפארק הלאומי הרי הגעש של הוואי (Hawai'i Volcanoes National Park‏) והעיירות הקטנות הסמוכות אליו, ממוקמים אף הם בדרומו של האי.
 
מלון מומלץ באי הגדול של הוואי
בצפון-מערב האי נמצאים בתי המלון הגדולים והריזורטים המפנקים,
עם שפע של פעילויות ספורט ופעילויות ימיות. בתמונה: כפר הנופש
ווסטין האפונה ביץ' ריזורט
(צילום: The Westin Hapuna Beach Resort)
 

מזג האוויר באי הגדול

מזג האוויר באי הוואי מגוון יותר מאשר כל אי או חבל ארץ בעל שטח דומה. יש כאן ייצוג כמעט לכל אזורי האקלים הקיימים בעולם: טרופי, מונסוני ומדברי. יש באי יערות גשם ופסגות מושלגות ומצד שני אזורים יבשים ושטופי שמש, בקיצור, מיקרוקוסמוס של העולם. לא משנה איזה מזג אוויר אהוב עליכם, ללא ספק תוכלו למצוא אותו באי.
 
מרבית התיירים מעדיפים את מזג האוויר של אזור קונה ואין בכך כל פלא, כמעט בכל ימות השנה מזג האוויר חמים, שמשי ונהדר. בפברואר, שהוא החודש הקר ביותר, הטמפרטורות הממוצעות הן 27 מעלות צלזיוס ביום ו-18 מעלות בלילה, ואילו באוגוסט, שהוא החודש החם ביותר, הטמפ' ביום היא 30-31 מעלות ובלילה 20 מעלות צלזיוס. הלחות נעה בין 50%-80%. בדרך כלל יש בריזה נעימה בחופי הים. לעיתים נדירות (פחות מ-30 יום בשנה) נושבות רוחות מכיוון מערב, הנקראות "רוחות קונה", המביאות עימן אוויר חם ולח במיוחד. אז כדאי למצוא מפלט באזורים ההרריים והקרירים יותר של האי.

בצידו המערבי של האי (כלומר באזור קונה וקוהלה), השמים
 בדרך כלל נקיים מעננים בשעות הבוקר ולקראת שעות אחה"צ מתחילים להגיע עננים. בחודשי הקיץ ייתכן גשם קל בשעות הערב. אזור הריזורטים בקוהלה הוא המקום היבש ביותר באי, אך בשעות הערב הרוחות בו חזקות למדי. ככל שעולים במעלה ההרים, יורדות הטמפרטורות וכמויות הגשמים גדלות. בפסגות הגבוהות של הרי מאונה קאה ומאונה ואה (פירוש המילה מאונה הוא הר בהוואית) אף יורד שלג בחודשי החורף.
 
מזג האוויר בצד המזרחי של האי שונה לחלוטין: זהו אזור גשום ולח ביותר. הילו היא העיר הגשומה ביותר בארצות הברית, עם ממוצע שנתי של כ- 3,500 מ"מ גשם. מרבית הגשם יורד אמנם בלילה ובשעות הבוקר המוקדמות, אך צפו לממטרים חזקים וקצרים בכל שעות היממה. זו הסיבה שהתיירים לא אוהבים להתגורר בצד זה של האי, אך למעשה זהו גן עדן לגידולים טרופיים וכמויות המים והמפלים באזור מעוררות קנאה.
 
טמפרטורת מי האוקיינוס נעה בין 24 מעלות צלזיוס בחודש פברואר ל-28 מעלות בחודשים ספטמבר-אוקטובר.
 
שקיעה באי הגדול של הוואי
 באי הוואי יש ייצוג כמעט לכל אזורי האקלים הקיימים בעולם (צילום: johnandersonphoto)
 

דרכי הגעה לאי הגדול

לאי הוואי ניתן להגיע רק בטיסה. בגלל תנאי האוקיינוס הלא צפויים, אין שירות מעבורות אל האי. לחלק מחברות הקרוזים הגדולות יש הפלגות מפנקות (בסגנון ספינת האהבה), המגיעות גם לביג איילנד, אך לא באופן סדיר. מספר חברות תעופה מפעילות טיסות ישירות מיעדים מרכזיים בארה"ב (ובמזרח הרחוק) לשדה התעופה של קונה במערב האי (Kona International Airport). שדה תעופה נוסף נמצא בצד המזרחי, בעיר הילו (Hilo International Airport).

טיסות פנים בין האיים השונים מופעלות על ידי שלוש חברות: Hawaiian Airlines, Mokulele Airlines, Southwest Airlines. בטיסה מהונולולו (Honolulu) לביג איילנד מומלץ לשבת בצד שמאל (המושבים המתחילים ב-A), מכיוון שכך תזכו לראות את כל איי הוואי, כולל הקטנים (מלבד קוואי הצפוני יותר). הנוף מרהיב!
 
מבט אווירי על האי קוואי בהוואי
 טיסת פנים מהונולולו לביג איילנד תעבור מעל איי הוואי האחרים (צילום: ademyan)
 

התניידות באי הגדול

על מנת לראות את האי כראוי מומלץ ביותר לשכור רכב. האי, כיאה לשמו, גדול למדי (כחצי משטחה של ישראל) והמרחקים בין האטרקציות העיקריות גדולים בהרבה מאשר באיים השכנים. ללא רכב צמוד קשה ויקר להגיע ליעדים האטרקטיביים והייחודיים לאי, אותם אפילו חובבי המנוחה והשלווה לא ירצו לפספס. מומלץ להזמין רכב מראש. מחירי הדלק בביג איילנד הם הגבוהים ביותר בארה"ב, אך מי שרגיל למחירים בארץ ובאירופה לא ייבהל מהם.
 
באי דרכי עפר רבות, ולכן אחת הדרכים העדיפות לטייל כאן היא ברכב שטח. למרבית חברות ההשכרה רכבי שטח בגדלים שונים. גם אם הזמנתם מראש רכב רגיל, ניתן לשדרגו תמורת תשלום נוסף לרכב שטח, למשך כל תקופת ההשכרה או אפילו לימים ספורים.
 
בביג איילנד שני כבישים ראשיים (11 ו-19) המרכיבים יחד דרך המקיפה את האי, הנקראת Hawaii Belt Road. כאשר מתכננים את זמני הנסיעה יש לקחת בחשבון שאין באי אף לא כביש מהיר אחד. הנסיעה מסביב לאי (כ-420 קילומטר) אורכת בין 6 ל-7 שעות נטו, וחלקים גדולים של הכבישים הם בעלי נתיב נסיעה אחד לכל כיוון. דרך מעניינת נוספת, העוברת בתוך הפארק הלאומי הוולקני, נקראת Chain of Craters Road (כביש שרשרת המכתשים).
 
תחבורה ציבורית: באי קו אוטובוס עיקרי בשם Hele-On, הנוסע בין הילו לקונה באופן סדיר. קו זה תוכנן בעיקר עבור המקומיים, כך שאינו מגיע לחלק מהאתרים התיירותיים באי. גם בתוך קונה עצמה פועל קו של Hele-On, וכן אוטובוס הנקרא Kona Trolley אשר נוסע הלוך ושוב לאורך רחוב Ali'i Drive, בו מרוכזים מרבית בתי המלון, המסעדות ומרכזי הקניות בעיר. כמה חברות מפעילות טיולים מאורגנים ומודרכים באוטובוס, הגדולה שבהן היא Roberts Hawaii.

דרך שרשרת המכתשים, הפארק הלאומי הרי הגעש של הוואי
כביש שרשרת המכתשים בפארק הלאומי הרי הגעש של הוואי (צילום: nstanev)
 

בתי מלון מומלצים באי הגדול של הוואי

האי הגדול כשמו כן הוא – גדול, שטחו 10,400 קמ"ר, כמחצית משטחה של ישראל, ולכן סביר להניח שתרצו למקם לפחות שתי נקודות לינה.

עבור מי שנוחת באי ומעוניין להישאר בעיר הילו ולטייל ממנה במזרח האי, כולל אל הפארק הוולקני, נמליץ על מלון SCP הילו (SCP Hilo Hotel), הממוקם לחוף הים, במרחק הליכה מהעיר. המלון מאפשר שימוש באופניים לטיולים באזור, וגלשני סאפ. הצוות לבבי ושירותי והמלון נעים ונקי.
בתי מלון נוספים בעיר הילו

מלון מומלץ באי הגדול של הוואי, הילו
מלון SCP הילו
 ממוקם לחופי העיר הילו ומתאים לטיולים בחלקו המזרחי והדרומי של האי הגדול


המלון השני נמצא בצפון-מערב האי, באזור קוהלה  ווסטין האפונה ביץ' ריזורט (The Westin Hapuna Beach Resort) מוקף גנים טרופיים וחוף מרהיב, עם שתי בריכות שחיה, מרכז ספא ופעילויות לילדים. כל החדרים מרווחים ומצוידים ולכולם מרפסת הצופה לים.
בתי מלון באזור קוהלה שבצפון-מערב האי

מלון מומלץ באי הגדול של הוואי
ריזורט ווסטין האפונה ביץ' ממוקם על החופים המרהיבים בצפון-מערב האי

מידע נוסף

כתבות נוספות על הוואי


סיגלית בר אודות הכותבת 
סיגלית בר, יועצת טיולים ומתכננת מסלולים. מומחית בטיולי משפחות. מחברת מדריכי התיירות: בלגיה- טיולי כוכב למשפחות, אוסטריה - טיולי כוכב למשפחות, ארה"ב למשפחות ואיי הוואי האקזוטיים. 







סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר