צרמט שלי: סקי חמישה כוכבים
מאת: ליאת בן צור


"צרמט שלי", אתם בוודאי תוהים? אכן משעשע לנכס לעצמי עיירת סקי, ובכל זאת, לאחר 23 שנים שאני חוזרת לשם שוב ושוב, חורף אחר חורף (פלוס שני ביקורי קיץ), כמו מכורה או מכושפת, מותר לי לחשוב עליה כעל "שלי". הרווחתי את זכותי זו בעמל רב, שכלל הרבה שעות גלישה, בכל מזג אוויר, גם קיצוני וקשה, המון כוסות של Gluwine, זמן רב בהמתנה למעליות (בימי עומס של גולשים), רוחות כפור שצרבו את פניי, אין ספור צלחות רקלט, שעות רכבת ארוכות (בדרך לצרמט), שעות של הישרדות במסלולים תלולים ומאתגרים, שפע מכרים חדשים והמון צחוק ורגעים מופלאים.


סקי בצרמט, הר מטרהורן, שוויץ
ביצועים למרגלות המטרהורן (צילום: ליאת בן צור)


טיולי אופניים




 
פנינת האלפים השוויצרית צרמט (Zermatt) היא גן עדן לגולשים, מטפסי הרים, חובבי טיולי הרים ורוכבי אופניים. העיירה ואתר הסקי מתמזגים באלגנטיות בלתי מתפשרת ויוצרים שילוב מנצח עבור הַחופשה הַמושלמת (בה' הידיעה). העיירה הציורית, בעלת הקסם רב, שוכנת למרגלותיו של ההר הכי מפורסם בשוויץ  השפיץ הפוטוגני המככב על עטיפות שוקולד טובלרון.

הר המטרהורן (Matterhorn), סימלה של שוויץ, שצורת מצוקיו הכל כך מיוחדת מקנה לו אדרת כבוד של יופי ועצמה, מתהדר ומתנשא לגובה של 4,478 מטר מעל פני הים. פסגתו קוראת תיגר לכל מטפס הרים שמחשיב את עצמו. רבים מייחסים כוח משיכה מאגי להר ובכך מסבירים את ההמון הנוהר אליו, לגעת בקצהו או לגלוש בצלו, ולו לרגע. כך הפכו הר המטרהורן והמדרונות שלרגליו את צרמט, לאחת מעיירות הסקי הנחשבות ביותר.
 
סקי בצרמט, שוויץ
מרחבי שלג עצומים ומסלולים באיכות שוויצרית  (צילום: SteFou)
 

לכבוש את ההר

תחילת סיפורה של צרמט שזור במסורת עתיקה של טיפוס הרים, המהווה חלק בלתי נפרד מהמקום עצמו. ההר העצום והמרהיב ביופיו, המחליף ברגע את צבעיו ומראהו, משך אליו מזה שנים רבות את מטפסי ההרים, שראו בכיבושו אתגר גדול. המטפס הראשון שהצליח להגיע לפסגה, ב 14 ליולי 1865, היה הבריטי אדוארד ווימפר, שעמד בראש משלחת של שבעה מטפסי הרים. ארבעה מתוך השבעה מצאו את מותם בדרכם חזרה.
 
במרכזה של העיירה ניצבת כנסייה, שבצמוד אליה נמצא בית קברות מטופח, המוקדש כולו למטפסי הרים. כאן תוכלו למצוא כמה מצבות מרשימות ועמן סיפורים מרתקים של מטפסי הרים, שכל חלומם היה לכבוש את פסגתו של המטרהורן. מסורת מטפסי ההרים ארוכת השנים, תרמה להתפתחותה ועיצובה של העיירה.
 

האוצר של צרמט

בעקבות המטפסים החלו להגיע גם גולשי הסקי, ששבו וחזרו למקום והביאו עימם חובבים נוספים. כשעברו השנים, ומספר המטפסים, הגולשים והמטיילים המשיך לגדול, הבינו שלוש משפחות מקומיות, Bayard,  Perren ו-  Julen, את משמעותו של אוצר הטבע שנמצא בידן – הר המטרהורן, חברו יחדיו והחלו להשקיע ולפתח את המקום.

התושבים הותיקים כה חששו מ"פולשים" פוטנציאלים, שעלולים היו לקחת חלק מ"מכרה הזהב" שבבעלותם, שעד לפני כ-20 שנה הם חיו כחברה סגורה לחלוטין, על כל המשתמע מכך, תוך שמירה פנאטית על הזהות ה"צרמטית". בין השאר, לא ניתנה רשות להתחתן עם אנשים מחוץ לעיירה, מפחד השתלטות זרה על נכסיה. כמובן, לימים הפכה מדיניות זו לאבסורדית ולא יכלה להישמר לדורי דורות. אף על פי כן, עד היום הזה, שלוש המשפחות שהיוו את הגרעין המקורי של העיירה, על דורותיהן וצאצאיהן, מחזיקות ברוב נכסי העיירה: מלונות, דירות, מסעדות, חנויות וכמובן הכנסות ודיבידנדים מאתר הסקי עצמו.
בתי מלון בעיירת הסקי צרמט
 
סקי בצרמט, המטרהורן, שוויץ
הר המטרהורן הוא ללא ספק האוצר של צרמט  (צילום: Simone Lovati)
 

לא סוחב בעלייה

העיירה השקטה, בעלת האוויר הנקי, השוכנת למרגלות ההר האדיר, שקטה וירוקה לא רק בגלל היותה ממוקמת בגובה רב (1,610 מטר), אלא גם בגלל שהכניסה למכוניות ממונעות על דלק אסורה בהחלט. השקט האלוהי כאן, שנשלט ללא ספק על ידי צלו של הר המטרהורן, מופר קלות רק עם רעש פכפוך המים, הזורמים בנהר Vispa, החוצה את העיירה וממשיך דרכו עד שהוא נשפך אל נהר הרון ליד העיר ויספ (Visp).
 
ההתניידות בעיירה היא בדרך כלל רגלית, או בעזרת סקי-בס (Ski Bus) חשמלי, הנוסע באופן קבוע ברחובה הראשי של עיירה (כלול במחיר הסקי-פס) או במוניות קטנטנות ממונעות גם הן על חשמל. עם האחרונות, אגב, אם תגיעו לרחוב בעל עלייה משופעת, יש סיכוי גדול שתתבקשו לרדת ולהמשיך עצמאית ברגל (כולל סחיבת המזוודות)...

בעיירה מגוון רחב של בתי מלון, מסעדות, פאבים, מועדוני לילה וחנויות, והיא תוססת לאורך כל השנה, מכיוון שהיא נהנית גם מתיירות קיץ. בחורף היא עמוסה בגולשים מכל העולם. צרמט היא עיירת סקי אוניברסאלית והשפה השלטת בה היא אנגלית, מאחר ומגיעים אליה הרבה גולשים הולנדים ובריטים, תמצאו פה גם איטלקים ויפנים, גרמנים ושוויצרים כמובן.
 
העיירה צרמט, למרגלות הר מטרהורן, שוויץ
כרכרה רתומה לסוסים, כשיורד שלג הופכת למזחלת   (צילום: ליאת בן צור)
 

כיצד להגיע לצרמט

טיסה תל אביב- ציריך או ז'נבה ומשם ברכבת לעיר בריג (Brig) או ויספ (Visp) והחלפה לרכבת שיניים עד צרמט. הרכבת מטפסת אט אט במעלה ההר, והנסיעה אורכת 80 דקות. ההגעה ברכבת (למרות ההחלפות בדרך) היא הנוחה והמהירה ביותר (כ- 4 שעות), בשדה התעופה יורדים שתי קומות ועולים ישר על הרכבת הרצויה. לאלו המתעקשים להגיע בנהיגה עצמית ברכב: חניית הרכב היא בעיירה Tasch, כ- 5 קילומטרים מצרמט, ומשם עם אותה רכבת שיניים עד בואכה צרמט, מאחר שכאמור, אין כניסה לרכבים לעיירה צרמט.
 

אתר הסקי צרמט

אתר הסקי של צרמט מציע לגולשים מסלולים באורך כולל של 185 קילומטרים, וכשהוא מחובר לאתר האיטלקי צרביניה (Cervinia) הוא מציע מסלולים באורך 313 קילומטרים. המסלולים מגוונים ומתאימים לכל הרמות, עם הסתייגות קטנה: בשל גובהו הרב ומדרונותיו התלולים, האתר אינו מתאים לגולשים מתחילים. רק 15 מסלולים מיועדים לגולשים בצעדיהם הראשונים, ורובם ממוקמים באזור קליין מטרהורן (Klein Matterhorn) וגורנרגרט (Gornergrat).

זהו גן עדן לגולשים בינוניים ומתקדמים. כמחצית ממסלולי הגלישה מתאימים לגולשים בינוניים, והם מגוונים ורבים, החל ממסלולים רחבי ידיים ועד למסלולי אווירה בין עצי אורנים. 28% ממסלולי האתר מיועדים לגולשים מתקדמים, ובנוסף, לרשות אלו עומדים גם מסלולי אופ-פיסט מגוונים, המסומנים כשבילים (מסלולים לא מעובדים). 
 
האתר מחולק לשלושה אזורי גלישה: מטרהורן גליישר פרדייז (Matterhorn Glacier Paradise), הנמצא על קליין מטרהורן (Klein Matterhorn), גורנרגרט (Gornergrat) ורוטורן פרדייז (Rothorn Paradise), שתחנת הביניים שלו היא Sunnegga.
 
סקי בצרמט, הר מטרהורן, שוויץ
המטרהורן כתפאורה לביצועים בפארק השלג של קליין מטרהורן (צילום: ליאת בן צור)
 

סקי בינלאומי בצרמט

צרמט נמצאת על הגבול עם איטליה וצידו השני של המטרהורן, זה האיטלקי, משקיף על העיירה צ'רביניה (Cervinia). אגב, המטרהורן מצדו השני נראה כהר סתמי לחלוטין, ללא כל אפיון ועל כן ההבדלים המהותיים בין שני האתרים.

הגלישה לצ'רביניה אפשרית בהחלט אם תרצו (לא בגדר חובה), לפחות ליום אחד מתוך השבוע שלכם בצרמט, ולו רק בשביל לומר שביקרתם גם באיטליה. סקי-פס לצ'רביניה נקרא Matterhorn ski paradise. בתחילת השבוע שקלו את האופציות ובמעמד קניית הסקי-פס חשבו אם שווה לכם לקנות את הסקי פס המורחב גם לאזור צ'רביניה. המלצה שלי היא לקנות סקי-פס לצ'רביניה רק באותו יום בו תרצו לגלוש לצד האיטלקי. אפשר לקנות בקופות המעליות למטה בעיירה וגם במעבר הגבול, במידה ושכחתם להצטייד בכזה או שהחלטתם באופן ספונטני לאכול פיצה איטלקית אמיתית על מפת איטליה.
 
הדרך מצרמט לצ'רביניה אינה קצרה ולוקחת לגולשים מתקדמים כשעה עד שעה וחצי. בצדו השני של ההר, הירידה לצ'רביניה היא דרך Plateau Rosa. קחו בחשבון שהרוחות באזור זה נוטות להיות חזקות. הן מעיפות שלג טרי שירד וגורמות למסלולים מכוסי קרח. אם עברתם לצד האיטלקי, דאגו לברר את שעות סגירת המעליות, ובמיוחד של זו המחזירה לצד השוויצרי. במידה ופספסתם, דעו כי הדרך חזרה יכולה להיעשות רק במסוק...
 
סקי בצרמט, שוויץ
מבט על המטרהורן מגבול שוויץ-איטליה, מתחבר לאתר צרביניה בצד האיטלקי (צילום: Patrick Nouhailler)
 



סקי-פס לאתר הסקי צרמט

יש אפשרות לקנות סקי-פס לכל אחד משלושת אזורי הסקי של צרמט בנפרד או רק לשניים מהם. אך מי שהגיע לגלוש בצרמט, סביר להניח שאינו גולש מתחיל (האתר אינו מתאים למתחילים), ולכן כדאי שירכוש את הסקי-פס הכולל את שלושת האזורים גם יחד.

מניסיון של ביקורים חוזרים כל שנה, הדרך לצ'רבינה ארוכה - כשעה וחצי לכל כיוון. אפשר וכדאי לעבור לשם רק במזג אוויר טוב,בהיר וחמים! לכן משתלם לקנות הרחבה לסקי פס עבור יום אחד רק ביום בו מחליטים לגלוש לשם. לא פגשתי גולש אחד שהגיע לחופשת סקי שבועית לצרמט ועבר לצד האיטלקי יותר מפעם אחת.
 

העלייה הראשונה בבוקר – לאן?

כאמור לבחירתכם 3 אזורי גלישה. כאן תלוי היכן ממוקם בית המלון שלכם ביחס למעליות ומה תוכניתכם לגבי המשך יום הגלישה.

אל אזור גורנרגרט עולים בעזרתה של רכבת שיניים איטית, היוצאת מתחנת הרכבת המרכזית בעיירה. העלייה אמנם בישיבה אך מייגעת (כ-40 דקות). מומלץ לוותר (אלא אם כן אתם לא ממש ממהרים) ולהתחיל באחת משתי האופציות האחרות, מהן אפשר להגיע לגורנרגרט בגלישה.
 
אל אזור Sunnegge עולים ברכבת תחתית מהירה, העושה דרכה במנהרה חצובה במעלה ההר. יש לקחת בחשבון עלייה במספר לא קטן של מדרגות בכניסה אל הרכבת וביציאה ממנה. מעל תחנת Sunnegge נמצאת תחנת  Blauherd מעליה נמצאת הגונדולה עמה מגיעים לרוטורן פרדייז.
 
העלייה לאזור הגלישה של קליין מטרהורן נעשית בגונדולות מהירות, עם החלפה אחת בדרך. יש אופציה להחליף רכבל נוסף ולעלות לכיוון שווארצזי (Schwarzsee), ומשם לגלוש לאזור המרכזי של קליין מטרהורן.
באזור שווארצזי 5 מסלולים, ששניים מהם שבילים יפהפיים, מעל מאגר המים, בין עצי שלכת אפרפרים.
בתי מלון בעיירת הסקי צרמט
 
סקי בצרמט, שוויץ
הרכבת לאזור הסקי גורנרגרט, ממנו יש תצפית נהדרת על המטרהורן  (צילום: David Hamill)
 

הגנה מרוח וחימום לישבן

כיום, כל האזורים מחוברים בגלישה, לאחר שדרוג רמת המעליות והוספת כמה מעליות חדשות. כולן חדישות ומאובזרות וכך גם מעליות הכסא: עם סגירה נגד רוחות וחימום בריפוד המושב. למרות זאת, כדאי לבדוק כל בוקר אם המסלולים המחברים את האזורים השונים אכן פתוחים לאותו יום גלישה. כאמור לשינויים במזג האוויר יהיו השלכות גם על מעליות מסוימות, שיסגרו ברוחות חזקות במיוחד. לתשומת לבכם, המעברים בין אזורי הגלישה מתאימים לגולשים טובים בלבד.
 
מבולבלים? בואו נסכם: העלייה המהירה ביותר לאתר היא דרך קליין מטרהורן או Sunneggaבאופן כללי, המסלולים הרחבים ביותר נמצאים באזור קליין מטרהורן ובאזור גורנרגרט, מעל ריפלברג (Riffelberg).
 
סקי בצרמט, הר מטרהורן, שוויץ
מעלית 5 כוכבים, הגנה מרוח וחימום לישבן  (צילום: ליאת בן צור)
 

לגלוש כל הדרך לצרמט

מכל אחד משלושת אזורי הגלישה של צרמט ישנם מסלולים הגולשים עד העיירה. מסלולים אלו ארוכים ויפהפיים במיוחד לסיום היום. 

גלישה לעיירה מאזור המטרהורן:
הירידה מתחילה ב- Trockner Steg, במסלול מספר 18 אדום, עד לתחנת Furg, ממנה ממשיכים לגלוש במורד מסלול 16 (שחור מהמם, תלול ומאתגר במיוחד). מגיעים לתחנת Furi, ממנה ממשיכים עד לגשר העץ הנמצא בפאתי העיירה. חלקם התחתון של מסלולים אלו גולש בין בקתות עץ אלפיניות טיפוסיות ופאבים רבים, המתמלאים לקראת סופו של יום הגלישה בגולשים, העוצרים בצדי הדרך לכוס יין חם אחרונה על המדרון.
 
גלישה לעיירה מאזור Sunnegga/רוטורן פרדייז:
מתחנת Blauherd יש לגלוש דרך מסלולים 4 ו- 1 היפהפיים, העושים דרכם בינות עצים, בקתות עץ, מסעדות טברנות ופאבים, עד בואך לעיירה. לתשומת לבכם, למרות שהמסלולים מסומנים כאדומים, בסופו של יום גלישה הם יכולים להיחשב בקלות כשחורים, זאת לאחר שאלפי גולשים עברו עליהם מהבוקר ויצרו מוגולים בגובה של גבעות קטנות.
 

מסלולים לאדרנלין ולנשמה

♦ הדרך המחברת מאזור Gornergrat לאזור Klein Matterhorn.
♦ הדרך המחברת את אזור גורנרגרט ל Sunnegga , מ- Hohtälli לרדת דרך מסלול 8 עד Gant.
♦ להרפתקנים שביניכם אני מציעה את ארבעת מסלולי האוף-פיסט המדהימים, היורדים מפסגת Stockhorn, בשלג בתולי עמוק במיוחד ובמדרונות תלולים לכיוון Gant.
♦ מסלול 20b הוא מסלול בשביל הנשמה, מאחר והוא המסלול קרוב ביותר למטרהורן. לעצור בנקודה הכי קרובה למרגלותיו ולחוש את העצמה האדירה של הצוקים ממעל. המסלול ארוך והנוף מהמם. הוא אמנם מסומן כאדום, אך ההרגשה היא של מסלול כחול, ואפשר להמשיך עמו עד תחנת Furi, בדרך מאלפת בין עצים עירומים, לבנבנים-אפרפרים. 
 
סקי בצרמט, שוויץ
הגונדולה שעולה אל קליין מטרהורן - המטרהורן הקטן - עוברת בדרכה לצד המטררהורן (צילום: georgeclerk)




לאכול בסטייל

בצרמט, כמו בכל אתר סקי, תמצאו מסעדות מרכזיות של הגשה עצמית (Self Service) ואין סוף מסעדות ביתיות בבקתות ההרים (Chalets), לאורך המסלולים וביניהם.
המלצות חמות למסעדות שָאלֶה (בקתות הרים) שוויצריות טיפוסיות באווירה ביתית:
¡        מסעדת Flualp נמצאת על המדרון, היורד מפסגת Rothorn לכיוון Gant. המרפסת שלה, בה פזורים רוב שולחנות הסועדים, נמצאת במיקום הכי אסטרטגי מול המטרהורן ומבטיחה נוף מאלף כגלויה ואוויר צלול. במידה ומזג האוויר שטוף שמש, מחכה שם תזמורת חיה של נגנים אירים. (רצוי להזמין מקום).
¡        מסעדה נוספת השווה ביקור היא Chez Vrony, שפירושו "אצל ורוני". ורוני הוא הבעלים הגאים של המסעדה והוא מייצג את הצד הבוהמייני של צרמט, שכל ה WHO'S & WHO'S רוצים להתחכך בו. טיפוס צבעוני בהחלט ומארח מושלם, לפי כל הכללים בקהילה הטרנאס-סקסואלית. המסעדה שלו היא בית שלם (בקתה של 3 קומות), שהישיבה מתבצעת בכל חלקיו: חדרים, חדרים, כוכים, מרפסות וחצר. נמצאת על המדרון באזור Sunnegga, כשהגישה היא בגלישה ממעלית Blauherd שמאלה (אפשר גם להגיע רגלית בשביל הליכה מיוחד עד המסעדה). גם כאן כדאי להזמין שולחן מראש.
 
 סקי בצרמט, הר מטרהורן, שוויץ
מסעדת Flualp  מיקום אסטרטגי אל מול המטרהורן (צילום: ליאת בן צור)
 

צרמט - אחרי שסיימתם לגלוש

אטרקציות נוספות באתר הסקי ובעיירה צרמט כוללות, בין היתר, את הלי סקי (Heli-Ski),  Gravity Parkלסנובורדיסטים, מצנחי רחיפה מפסגת מדרון Sunnegga ומסלולי טיול עם מזחלות כלבים. במרכז העיירה תמצאו רחבת החלקה על הקרח (Ice Skating) תחת כיפת השמיים ובית קפה נחמד בצמוד, המאפשר להורים להשגיח על הילדים. שכירת נעלי הגלישה למשטח נעשית בחנויות ציוד הסקי, הממוקמת במתחם החנויות הצמוד לתחנת הרכבת, מימינו של המשטח.
 
כדאי לשאול היכן הרחוב העתיק של צרמט ולצאת לטייל בו. צרמט שימרה אזור של מספר סמטאות קטנטנות, עם בקתות העץ אותנטיות ויופי עוצר נשימה. הבקתות השתמרו משנת 1520 לערך ועדיין עומדות על תילן. הארכיטקטורה האופיינית לאותה תקופה מראה בקתת עץ אלפינית, עם גג צפחה, העומדת על עמודי עץ מורמים בקומה לערך מגובה הרחוב. כדאי לשים לב לתוספת קטנה, המחזירה אותנו לחיי היום-יום הקשים של אז, כשהיה צורך להרחיק מזיק מעיק כמו החולדות המקומיות, שניסו להיכנס לצריפים לתפוס מחסה מהקור ולחפש מזון נגיש. הבקתות נבנו על עמודים, שבקצותיהם (מתחת לבית) מונחות דסקיות אבן גדולות, המפרידות בין העמודים לרצפת הבית, כדי למנוע ממכרסמים לטפס ולהיכנס לבקתה. קומת הקרקע שימשה בית לכבשים ולחיות משק הבית האחרות.
 
כיום נחשבת צרמט לאתר יוקרתי במיוחד, בזכות אתר הסקי שלה, בו מעליות חדשניות ומהירות ותנאי גלישה אלוהיים. היא מתהדרת בכמה בתי מלון מפנקים, אותם פוקדים עשירי עולם, המתהדרים בקניות בחנויות היקרות והנוצצות ברחובה הראשי של העיירה: יהלומים, שעוני רולקס וראדו, פרוות וחנויות ציוד סקי עם פריטים ייחודיים של פראדה, הם לא מילה גסה כאן.
 
המרכז העתיק של צרמט, שוויץ
בקתות עץ אותנטיות באזור העתיק של צרמט (צילום: Paula Funnell)
 

סקי בצרמט - למי מתאים?

חסרונות:
1.      אין אפרה-סקי. זוכרים, אנחנו בשוויץ והשוויצרים בבסיסם אנשים קצת מרובעים ומאופקים.
2.      לא מתאים לעצלנים, שרואים בעיניהם חופשת סקי מושלמת עם Ski in – Ski Out.
3.      גבוה ותלול. טמפרטורות נמוכות. לא מתאים לגולשים מתחילים (מסלולים תלולים), לא מתאים לחופשת סקי משפחתית עם ילדים קטנים, במיוחד בחודשים הקרים (דצמבר- ינואר)
4.      המחיר  יקר.
 
יתרונות :
1.      גבוה ותלול (כן, יש מי שבשבילו זה יתרון). טמפרטורות נמוכות, תנאי גלישה מהטובים שיש לאורך כל העונה. 
2.      מסלולים ארוכים עם נוף מרהיב ועוצר נשימה.
3.      תחזוקת האתר ברמה הגבוהה ביותר והציוד מהמתקדמים בעולם.
4.      אין ישראלים ברדיוס של 100 קילומטר...
5.      מגוון עצום של מסעדות גורמה קטנות וחמימות בהרים.
6.      אווירה ייחודית, עיירה ירוקה ללא מכוניות.
 
העיירה צרמט, שוויץ
צרמט לעת ערב, תשכחו מאפרה סקי (צילום: Andrey Omelyanchuk)
 

מלון מומלץ בעיירה צרמט

באתר סקי תמיד כדאי לבחור מלון שלא חייבים לצאת ממנו אם מזג האוויר אינו מאיר לכם פנים. כזה הוא מלון הבריאות אלפנהוף (Wellness Hotel Alpenhof), המציע לצד חדרים וסוויטות מרווחות, גם מסעדה, לובי, בר, ספא ובריכה מקורה. בימים יפים אל תוותרו על הישיבה בחוץ, עם נוף ההרים סביבכם.
בתי מלון נוספים בצרמט

מלון מומלץ בצרמט, שוויץ
מלון הבריאות אלפנהוף במרכז העיירה צרמט ובמרחק הליכה ממעליות הסקי
 
אכן, החופשה המושלמת! רק המחיר יכול להעיב מעט על השמחה הכללית, אבל הוא, בכל מקרה, שווה כל פרנק!


אודות הכותבת
ליאת בן צור, חברת הוועדה המקצועית באיגוד מדריכי הסקי והסנובורד בישראל, ומדריכת סקי דרגה 2 (לגולשים מתקדמים). עוסקת בהדרכה מאז שנת 1998, מדריכת Indoor Ski בסקימולטור, מדריכה בקבוצות הדרכה בעברית המאורגנות על ידי משרדי נסיעות שונים. 

ליאת עונה לשאלותיכם בפורום מומחי תיירות






סטטיסטיקות

0
מגזינים שנשלחו

0
שאלות ותשובות

0
כותבים באתר

0
כתבות באתר