המאפיה הסיציליאנית

הכתבה מעניינת? שלחו אותה בדואר למי שתרצו

הקש בתיבה את רצף האותיות המופיע למטה:

המאפיה הסיציליאנית

כפרי נופש סנטר פארקס

המאפיה הסיציליאנית
מאת: ד"ר גילי חסקין

 
המאפיה הסיציליאנית היא ארגון פשיעה חשאי איטלקי, שהפך עם השנים גם כינויו של ארגון פשיעה בארה"ב. המאפיה הוא נושא עמוס באגדות עם, שקשה להפריד בו בין אמת לדמיון. חבר במאפיה נקרא מאפיוזו (בעברית: מאפיונר), או גנגסטר (משורש gang-כנופיה). המאפיה התפשטה גם לארצות הברית בזמן ההגירה של המאה ה-20 מאיטליה והתחילה לצבור תאוצה בארצות הברית, עד סדרה של חקירות FBI בשנות ה-70 וה-80, שהפחיתו את השפעתה. המאפיה גם הפכה להיות חלק מהתרבות ונכנסה לסרטים, תוכניות טלוויזיה ואפילו פרסומות.
 
המושג "מאפיה" מכוון כיום לכל קבוצה גדולה של אנשים העוסקת בפשע מאורגן (המאפיה הרוסית, והיאקוזה היפנית), אבל עדיין ברוב הפעמים הוא מיוחס לארגון הסיציליאני/אמריקני המקורי.
מקור השם אינו ברור. יתכן שמקורו בקריאת קרב במלחמות הסיציליאניות בימי הביניים. קיימות סברות כי מקורו אולי בצרפתית, אחרים סבורים שמקורו בניבים הטוסקנים והפיידמונטים של האיטלקית, ואולי הוא בא מערבית. אחרים טוענים, במידה רבה של אי וודאות, כי היה מילת סתר בשימושו של איש המדינה ג'וספה מאציני, שהיה מבשרה של איטליה המודרנית. 
כתבות נוספות על איטליה
 
הכפר קורליאונה בסיציליה, איטליה
הכפר קורליאונה (Corleone) בסיציליה, מקום הולדתם של ראשי המאפיה במציאות ובספרות
 
ראשיתה של המאפיה הסיציליאנית
כרקע, יש לזכור כי מאז ומתמיד נשלטה סיציליה על ידי מושלים זרים; יוונים, פיניקים, רומאים, ערבים, גרמנים ועוד. מאז ומתמיד ליוותה את הסיציליאני התחושה של "אנחנו והם". המאפיה צמחה בסיציליה, תחילה בעידודם של בעלי האחוזות, שבהעדר שלטון מרכזי יעיל ותקיף, נאלצו להפקיד את השמירה על אחוזותיהם בידי בריונים תקיפים יותר. עם הזמן הפילו אותם ביריונים את חיתתם על האיכרים ואחר כך גם על בעלי האחוזות עצמם. 
בספרו "במלוא מובן המילה" מספר שלום אורן כי המאפיה היא במקור שם לתנועת התנגדות של תושבי סיציליה, איטליה, שנלחמו בפולשים הערבים שכבשו את האי סיציליה במאה התשיעית. מקור המילה מאפיה אינו ברור, אך רוב החוקרים סבורים שמקורו בערבית ומשמעותו בסיציליאנית הוא "אומץ" או "התרברבות". במרוצת הזמן, העסיקו בעלי אחוזות עשירים בסיציליה את חברי התנועה בשמירה על אחוזותיהם.
יש טענה שהתנועה המשיכה להתקיים עוד ימי הביניים, אז הצטרפו לוחמים אלה להגנת האי מפני התורכים והנורמנדים שהקיפו את האזור.
בתי מלון בסיציליה
כתבות על סיציליה

במרוצת הזמן התארגנו בריונים אלה מאחוזות שונות, ובארגונם - המאפיה - התגבשו כללי התנהגות נוקשים - אומרטה (Omareta), שעיקרם נאמנות מוחלטת לארגון ושמירת סודיות קפדנית. המפרים כללים אלה נענשים קשה, והעונש היחידי על הלשנה הוא מוות. 
 
"המילה 'מאפיה' פירושה בתחילה היה מקום מקלט. אחר כך נעשתה לשם הארגון החשאי, שצץ כדי להילחם נגד השליטים שדרסו את הארץ ואנשיה במשך דורות.
סיציליה הייתה ארץ שנאנסה ביתר אכזריות, יותר מכל ארץ אחרת בהיסטוריה. האינקויזיטורים עינו עני ועשיר כאחד. נוכח אכזריותו של שלטון מוחלט זה, למדו הבריות הסובלות שלא לגלות לעולם את חמתם ושנאתם, מפחד פן ירסקו אותם. הם למדו שלא להיעשות לעולם פגיעים על ידי הפטרת איזה איום שהוא, מאחר ומתן אזהרה כזאת היה מבטיח מעשה גמול מהיר. הם למדו שהחברה היא אויבתם, ועל כן בבקשם תיקון לעוולות שנעשו להם, הם פנו אל המחתרת המורדת, אל המאפיה. המאפיה חיזקה את כוחה בתורת השתיקה, אומרטה. זר שהיה שואל לכיוון הדרך לעיר סמוכה באזור הכפרי של סיציליה, לא היה זוכה לנימוס שבתשובה
". 
מתוך "הסנדק", מאת מריו פוזו.
 
לוציאנו לאגיו, מראשי משפחת הפשע קורליאונה
לוציאנו לאגיו, מראשי משפחת הפשע קורליאונה

שורשי המאפיה הסיציליאנית
אגודות פשע היו קיימות באיטליה במאה ה-19. כמו למשל האחים FRATELLANZA בעיירה FUVURA, או חבורת STOPPAGLEIR בעיירה MORAIALI . בתקופה זו אפיינה את סיציליה סימפטיה של האוכלוסייה לאדם המבוקש על ידי השלטונות. עדיין רחוק המושג מהמושג "מאפיה" שטופח ע"י המיתוס. כישלון המשטר בסיציליה וקיום מושג האומרטה, והמשפט של אנשים פרטיים, עזרו להפצת הסיפורים על הארגונים החשאיים. המילה "מאפיוזו", כמו מאפיה, קשורה לביטויים מקומיים בפלרמו שבדרך כלל היוו שמות תואר לאיכויות של יופי, קשיחות ושליטה עצמית. אין כל הוכחה כי המילה "מאפיה" נקשרה לפעילות פלילית לפני דו"ח ממשלתי שחובר ב-1865. הקשר לפעילות פלילית מקורו באי הבנה שנקשרה לחישובים פוליטיים כאשר נוצרה המדינה האיטלקית.

כאשר נוצרה המדינה האיטלקית ב-1860, הייתה סיציליה (בעיקר מערבה) אזור בלתי שקט. מאות שנות הזנחה יצרו אווירה של אי אמון כלפי השלטונות ומסורת של לקיחת החוק לידיים. ציות לחוק נחשב לפחדנות. הביטוי המקומי OMERTA מדבר על שתיקה מול הרשויות. פתגם סיציליאני אופייני אומר: "המדבר הרבה לא אומר הרבה, האומר מעט הוא החכם". האוכלוסייה החקלאית במערב סיציליה פיתחה שלטון עצמי משלה. "איש חזק" מילא את הפער שבין המדינה לבין האוכלוסיה המקומית ופעל כמקור השלטון, לעתים גם כמקור המשפט. על פי רוב הוא היה בעל קרקעות גדול, או לעתים קרובות CABAELLOTO - אדם שחכר אחוזה גדולה והחכיר שטחים גדולים לאיכרים. אדם כזה יכול היה להתמנות לראש עיר וכוחו היה גדול ביותר. הוא למשל ארגן את הבחירות של מקורביו, הוא שלט על המשאבים הפיננסיים של העיר והוא היה הבורר בכל סכסוך הנוגע לקרקע ולסחורות גנובות. בצעירותו היה וודאי פושע פלילי שיצר לעצמו שם של איש קשוח כדי לזכות בכבוד. אי שיתוף הפעולה של הסיציליאנים עם השלטונות היה בולט ואף הרסני. המדינה הפעילה כוח רב במאמצים לארגן מינהל מסודר ואחיד, דבר שהפך למרד נגד השלטונות. יש באיטליה מסורת של אי שיתוף פעולה. אנשים משתפים פעולה עם השלטונות רק כדי להאשים את אויביהם. מתן עדות שקר בבית המשפט נחשבת ללגיטימית; עובדה המקשה כמובן על תפקוד המערכת המשפטית. אי האמון בין השלטון לאוכלוסיה, והנטייה ליצור מעין משטר עצמי באי עם נורמות משלו, נשען על אי צדק כלכלי. סיציליה הייתה אזור עני ובמדינה התגבשה ההכרה שיש לטפח את הצפון המתועש ולהעדיף אותו על פני הדרום הנחשל, דבר שטיפח את הניכור בין האוכלוסייה לשלטון. נקמת דם למשל, נחשבה לרצח בעיני השלטון ולמעשה לגיטימי בעיני האוכלוסייה.
מאמצע שנות השבעים של המאה הקודמת, נקשר המונח "מאפיה" עם שכבה של מתעשרים חדשים והתלויים בהם. המאפיה המודרנית התחילה לפעול בשם "קוזה נוסטרה" (העניין שלנו) כארגון שהגן על בעלי אחוזות עשירים תמורת תשלום ולאחר מכן סחט אותם תמורת דמי חסות וכופר נפש.

עם זאת, כל העוסקים בחקר הנושא, טוענים שלא הייתה כל התארגנות רשמית ביניהם, וודאי לא כפי שהיא מוצגת בספרות ובעיתונות. המשטרה הסיציליאנית העדיפה להאשים אגודת סתר מאשר להאשים אדם בפשע מוגדר. כאשר אדם מסוים היה ידוע כ"מפיוזו" הייתה כביכול עילה להאשימו בפליליים. אך כאמור היו לה שימושים רבים. פעמים שימשה לכנות אדם חזק בעל שליטה עצמית וכך גם כונו המתעשרים החדשים. קיימת דעה כי לאחר מלחמת העולם ה- 2, השתנה לחלוטין אופי הארגון, בעטיים של גנגסטרים סיציליאנים שהיגרו לאמריקה וחזרו עם כוחות בנות הברית ב-1943. מה שלא הייתה המאפיה לפני המלחמה, הרי שאחריה הפכה אכן לארגון פשע ללא כל שורשים בתרבות העממית או תפקיד חברתי. סחר סמים התפתח בסיציליה במחצית שנות השבעים, אך לא ברורה מידת אירגונו. תומאסו בושאטה, אחד ממנהיגי ה"קוזה נוסטרה", טען כי כל "אדם בעל כבוד" חפשי לנהוג כראות עיניו.

שינוי מהותי חל בכלכלת האי סיציליה לאחר מלחמת העולם ה- 2. אנשים היגרו מהכפר אל העיר ושערוריות שנלוו לפעולות בנייה ופעולות אחרות נקשרו ל"מאפיה". כיום מדברים על "מאפיה" שעברה אל הערים ומנהלת אותן. 

המשבר הכלכלי שלאחר 1973, פגע מאד בסיציליה. בשנת 1984 כ- 15% מכוח העבודה היה מובטל ומחציתם של המובטלים לא עבדו מעולם. משכנות העוני התרבו והמאבק הכלכלי הבלתי חוקי הלך והחריף. האלימות הלכה וגברה וכוונה לפקידי הממשל. שופטים, מפקחי משטרה ופקידי ממשל גבוהים נרצחו אף הם, על אף השמירה הקפדנית שנלוותה אליהם, והמשטרה הופעלה בכוחות גדולים כדי לבער את הנגע. מאות אנשים נאסרו וכאשר ראשי הארגון החלו לשתף פעולה, דומה היה והפשע יחוסל. תקוות אלו היו מוקדמות מדי. לפשע שורשים חברתיים וכלכליים. האבטלה בסיציליה עולה, וההגירה צפונה, כמשחררת לחץ, מוגבלת בגלל אבטלה גם באזורים הצפוניים. פעולות החקירה הולכות ומשתכללות, אך נראה כי פעולות המאפיה תמשכנה ללוות את האי סיציליה גם בהמשך.
 
תומאסו בושטה בצעירותו
תומאסו בושטה בצעירותו
 
 
המאפיה הסיציליאנית בארה"ב
המאפיה הסיציליאנית עלתה לכותרות בתמרון משולב של האחים קנדי כנגד ראש הבולשת הפדראלית האגדי, גון האדגר הובר ויו"ר ארגון מקצועי בשם ג'ימי הופה. התמרון נועד, כפי הנראה, על מנת למקד את תשומת הלב הציבורית לפשיעה היהודית/סיציליאנית, ועל ידי כך ולהוריד לחץ מפעילות האירים בחלוקת השליטה הלא-חוקית בעוגת הכסף הקל, וכן להסיר את ההתעניינות במשפחת קנדי וקשריה בעולם התחתון.
בעדות ג'ו וולאצ'י (Joseph Valachi), חייל זוטר במשפחת ג'נובה (Genovese), בפני ועדת הסנאט בראשות סנטור מקלאלן (McClellan) ובכיסוי טלוויזיוני מלא לכל העולם, מסר וולאצ'י, את תיאורו לדרך קבלה ודרך פעולת "העניין שלנו" (קוזה-נוסטרה) בארה"ב. הוא מעולם לא העיד על כך בבית משפט ואיש לא נאשם בשל עדותו, והוא ומת בכלא בשנת 1971, אבל עדותו שכנעה את ראש הבולשת ואת העולם כולו להכיר בקיום המאפיה וכוחה הרב בארה"ב.
 
נושא זה עלה שוב לדיון הציבורי במשפט "קשר הפיצה" בניו-יורק (1985), בעקבותיו גורשו מאפיוזו רבים מארה"ב. במשפט זה החל תומאסו בושטה "לזמר", לאחר שנרצחו חבריו וקרובי משפחתו במלחמת המאפיה השנייה, שנערכה בתחילת שנות השמונים. בושטה, שנכנס לתכנית שמירת עדים, גם העיד במשפט Maxiprocesso שנערך ב- 1986 וכן ב- 1992 על הקשר בין פוליטיקאים למאפיה. 
 
המאפיה בעולם הבידור
סדרות וסרטים רבים הוקדשו לנושא המאפיה, בהם:
הסנדק - הטרילוגיה המפורסמת בנושא המאפיה.
כלבי אשמורת, ספרות זולה, קיל ביל, ג'קי בראון ורומן על אמת - סרטיו של הבמאי קוונטין טרנטינו.
הסופרנוס - סדרת טלוויזיה הסוקרת את חייו של ראש משפחה במאפיה.
החבר'ה הטובים - סרט המבוסס על סיפור חייו של המאפיונר הנרי היל, מכניסתו לעולם הפשע המאורגן ועד להפיכתו לסוכן מטעם ה-FBI.
הסרט ללכת על הכל וסרט ההמשך ללכת על הכול 2 - בנושא המאפיה.
הסרט בואו נדבר על זה וסרט ההמשך בואו נדבר על זה פעם שנייה - סרט על מאפיונר שנזקק לטיפול פסיכולוגי והייחס בין התרפיסט למאפיונר.
Mafia - The City Of Lost Heaven - אחד ממשחקי המחשב המצליחים והפופולרים ביותר בנושא.
הבורר סדרה ישראלית המספרת על משפחת פשע ישראלית.
קזינו- סרט הסוקר את חייהם של 2 חברים במאפיה ואת קורותיהם בלאס-וגאס של שנות ה-70.

מידע נוסף
בתי מלון בסיציליה - השוואת מחירים והזמנות

כתבות נוספות
כתבות על דרום איטליה
כתבות על מרכז איטליה
כתבות על צפון איטליה 
מידע וטיפים למטייל באיטליה

גילי חסקין אודות הכותב
ד"ר גלעד (גילי) חסקין PHd מהחוג ללימודי ארץ-ישראל באוניברסיטת חיפה ומורה דרך מוסמך. מדריך טיולים בחו"ל, בעיקר בארצות אקזוטיות, שימש מספר שנים כמנהל מחלקת ההדרכה בחברה הגיאוגרפית, ובעל ניסיון רב בהרצאות במכללות, במכונים פרטיים ובקורסים למלווי קבוצות
אתר הבית של גילי חסקין
 
לקריאת כתבות נוספות של גילי.






מספר צפיות: 6683


שלום אורח
 

סנטר פארקס
דרום הבלקן
טיולים לאיטליה
נופש ברומניה