הונגריה: גשרי הדנובה בבודפשט

הכתבה מעניינת? שלחו אותה בדואר למי שתרצו

הקש בתיבה את רצף האותיות המופיע למטה:

גשרי הדנובה בבודפשט

שונות: שייט נהרות

גשרי הדנובה בבודפשט
מאת: תמירה צדקיהו-חסון

"הבריגאך והברג שולחים את הדנובה לדרכה" (Brigach und Breg Bringen die Donau Zuweg).
את הפתגם היפה הזה בגרמנית הייתי מצטטת, בשפת המקור, בכל פעם שהגעתי עם קבוצה אל נהר הדנובה. כך גם כשהתגלתה בפנינו הדנובה היפיפייה בבודפשט. הבריגה והברג הם שני נהרות, המתאחדים באזור היער השחור בגרמניה, ויוצרים את הנהר השני באורכו בנהרות אירופה.
 
הדנובה וגשר השלשלאות, בודפשט
הדנובה, עורק החיים של בודפשט, וגשר השלשלאות  (באדיבות: Hungarian National Tourist Office)
 
לאחר שהיטבתי לומר את המשפט, הדלקתי את הטייפ, והנחתי לאנשים לזמזם את היצירה הנפלאה של יוהן שטראוס. הדנובה הכחולה, כך נקראת הדנובה בבודפשט.
 
הדנובה הכחולה מאת יוהן שטראוס (לשמיעה יש להתקין תוסף מתאים)



הגשרים של מלכת הדנובה
כאמור, לידתה של הדנובה במפגש שני הנהרות ביער השחור בגרמניה, והיא עושה דרכה לאורך 2,860 קילומטרים, עד לים השחור. בדרכה היא עוברת בלא פחות מעשר מדינות: גרמניה, אוסטריה, סלובקיה, הונגריה, קרואטיה, סרביה, בולגריה, מולדובה, אוקראינה ורומניה.
 
אל הונגריה מגיעה הדנובה מצפון, לאחר שהיא חוצה את גבול סלובקיה ופונה דרומה במקום המכונה "ברך הדנובה". 28 קילומטרים זורמת הדנובה לכל אורכה של בודפשט, בין שתי הערים שחוברו לעיר אחת בשנת 1873: בודה (Buda), על הגבעה בגדה המערבית, וחברתה המישורית פשט (Pest), בגדה המזרחית. שמונה גשרים מחברים בין בודה ופשט, והם בין המראות היפים ביותר הנשקפים בתצפית לילית מגבעת גלרט (Gellért hegy). אכן, בודפשט ראויה לכינויה "מלכת הדנובה".
 
הגשרים הישנים נפגעו כולם במידה זו או אחרת בסיום מלחמת העולם השנייה, בעת נסיגת הכוחות הגרמנים (ינואר 1945), שניסו להאט כך את התקדמות הרוסים. הגשרים כולם שוקמו, מלבד גשר אליזבת (Erzsébet híd) שנהרס כליל ונבנה מחדש.
 
כבר בימי הרומאים היה גשר עץ שעבר בין המושבה הרומית אקווינקום ( Aquincum) לבין האי מרגיט (Margit) ובמאה ה-15 בנו הטורקים גשר צף שנשען על שבעים חביות. אך לא אפשפש בהיסטוריה, כתבה זו עוסקת בשמונת הגשרים הקיימים כיום - גשר גשר וסגנונו, גשר גשר וסיפורו.
 
תצפית מגשר אליזבת על גשר השלשלאות, בודפשט
תצפית מגשר אליזבת על גשר השלשלאות  (באדיבות: Hungarian National Tourist Office)
 
הנה הם כל הגשרים של בודפשט, מסודרים עבורכם מצפון לדרום:
 
גשר מגיירי ותחרות הריאליטי
הגשר הצפוני ביותר והחדש ביותר, גשר מגיירי (Megyeri híd), הוא גשר המיתרים הראשון בהונגריה. הגשר נפתח בסוף ספטמבר 2008 והוא חלק מכביש הטבעת ההולך ונשלם סביב בירת הונגריה. גשר מגיירי הוא הגשר הארוך ביותר על נהר הדנובה, 1862 מטרים אורכו. הוא מואר על ידי נורות LED, תאורה שהיא גם חסכונית וגם מאפשרת אפקטים מיוחדים.
 
בחירת השם הייתה בשיטת מיטב תוכניות הריאליטי: הציבור הוזמן להציע ולהצביע. הוצעו שמות של מנחי תוכניות אירוח פופולריים, גיבורים היסטוריים, מלכים, ואפילו שם אולטרה-מודרני של שפת התכנות פרל סקריפט (Perl Script). אך ריאליטי לחוד ומציאות לחוד. בסופו של דבר נבחר השם מחוץ למשחק, על ידי ועדה, מכיוון שהגשר מחבר בין שתי שכונות ש"מגייר" הוא סיומת שמן הארוך (Káposztásmegyer  ו- Békásmegyer).
 
גשר מגיירי על נהר הדנובה, הונגריה
גשר מגיירי, גשר המייתרים הראשון והגשר הארוך ביותר על נהר הדנובה
 
גשר ארפאד - כששני מנהיגים רבים על השם
דרומית לגשר מגיירי, בחלקו הצפוני של האי מרגיט, נבנה גשר ארפאד (Árpád híd), שהוא הגשר השני באורכו בבודפשט - 925 מטרים. הגשר נקרא על שמו של מנהיג השבטים המדיאריים, שפלשו אל אגן הקרפטים במאה התשיעית וייסדו את הונגריה. הם התיישבו באזור נהר טיסה (Tisza-tó), בשנת 896, שנה הנחשבת כשנת יסוד הונגריה. ראוי לציין שיש היסטוריונים הסבורים שאל שבעת השבטים המדיאריים הצטרפו שלושת שבטי הכוזרים, וחלקם אף סבורים שאשתו של ארפאד היתה כוזרית.
 
בנייתו של גשר ארפאד החלה בשנת 1939, אך בשל מלחמת העולם השנייה היא הופסקה וחודשה רק ב-1948, במסגרת המאמץ לשקם כמה שיותר גשרים בכמות החומרים הנמוכה ביותר. כך נחנך הגשר
רק בסוף 1950 ונקרא ברוח התקופה "גשר סטלין", אך בשנת 1958 הוחזר לו שמו המקורי. מאז שופץ הגשר שוב והותאם לצורכי התחבורה המודרנית.
 
גשר ארפאד על הדנובה, בודפשט
גשר ארפאד, על שמו של מנהיג השבטים המדיאריים
 
גשר מרגיט - נסיכה בתולה וקדושה
האי מרגיט הוא פארק עירוני מקסים, אליו ניתן להגיע הן בסירה והן על גשר מרגיט (Margit híd). האי פתוח למבקרים ללא תשלום והוא אחד מהאתרים החביבים על תושבי העיר ותיירים כאחד.
 
גשר מרגיט נבנה בין השנים 1872-1876, והיה הגשר השני בבודפשט. הוא תוכנן בידי ארכיטקט צרפתי, ואכן הוא בעל סגנון צרפתי, המשתלב היטב בסביבתו. לגשר קשתות ועמודים ויש ממנו שלוחה אל האי מרגיט, המיועדת להולכי רגל.
העמוד המרכזי של הגשר נבנה ליד האי מרגיט, והמשכו היה בזווית של 30 מעלות, כדי להתאימו לעיקול הנהר. היה זה "מקום משיכה" למתאבדים, שבחרו בנקודה שהייתה מוסתרת מעין העוברים על הגשר. גלי ההתאבדות מהגשר סיפקו השראה למשורר ההונגרי הידוע יאנוש אראני (János Arany), לכתיבת הבלדה "חנוכת הגשר", המספרת על המתאבדים. הבלדה הארוכה התפרסמה בציוריו של הצייר מיהלי זיצ'י (Mihály Zichy).
 
 המתאבדים מהגשר, יצירתו של מיהלי זיצ'י, הונגריה
המתאבדים מהגשר, יצירתו של מיהלי זיצ'י
 
שנה לפני שהגשר נחנך אוחדו שתי הערים בודה ופשט לעיר אחת. באותה עת חיו בעיר קרוב ל- 300 אלף תושבים, (היום מעל 2 מיליון). התנועה על הגשר הייתה קו של קרוניות סוסים, שהוחלפו בקרוניות חשמליות ב-1894.
הגשר הופצץ על ידי הנאצים בתחילת נובמבר 1944, שנה לפני נסיגתם. נראה שההפצצה היתה בטעות, אך היא גרמה למותם של 600 אזרחים שהיו על הגשר באותה שעת אחר הצהריים.
 
בסמוך לגשר מעגן וגשר סירות, המכונה מנסטי (Mantsi), כינוי החיבה למרגיט. מיהי אותה מרגיט שעל שמה האי והגשר?
מרגיט (1242–1270) הייתה בתו השמינית של המלך בלה הרביעי, שמלך בהונגריה במאה ה-13. היא נולדה בעת שמשפחת המלוכה מצאה מקלט בקרואטיה עם פלישת המונגולים. אביה נדר שאם תינצל הונגריה הוא יקדיש את בתו לאלוהים, וכך בגיל ארבע נמסרה הילדה לידי מנזר דומיניקני, שהיה על האי שהיום קרוי על שמה. מרגיט נשבתה בקסמי הדת, סירבה לניסיונות להשיאה וסירבה להתפתות לגבר שהתאהב בה. מרגיט הוכרזה כקדושה עוד בימי חייה הקצרים (נראה שיש שכר להתאפקות...).
 
גשר מרגיט הנושק לאי מרגיט, בודפשט
גשר מרגיט הנושק לאי מרגיט


 
גשר השלשלאות סצ'ניי - לשון האריה ולשון הרע
אין תייר בבודפשט שאינו עובר מספר פעמים בגשר השלשלאות סצ'ניי (Széchenyi lánchíd) ואין תייר שאינו מכיר את סיפור לשונו של פסל האריה, המקבל את פני הבאים מכוון פשט. גשר השלשלאות היה גשר האבן הראשון שחיבר בין שני חלקי העיר בודה ופשט. הגשר נקרא על שמו של הפוליטיקאי ואיש הרוח אישטבאן סצ'ייני (István Széchenyi), שהיה מתומכיו הנלהבים ותרם סכום נכבד לבנייתו.
 
גשר השלשלאות העצום, מהראשונים מסוגו בעולם, דרש מיומנות רבה ולעיתים עבדו בו בו-זמנית מעל אלף פועלים. בנייתו הסתיימה בשנת 1849, אז הוא היה הגשר התלוי השני בגודלו בעולם. הגשר ניזוק וכמעט נהרס כליל בהפצצות על העיר בסוף מלחמת העולם השנייה. מיד בתום המלחמה שוקם הגשר ונפתח שוב בנובמבר 1949, מאה שנה בדיוק לאחר פתיחתו הראשונה. בשנת 1989 הפך הגשר לאחד מסמלי המאבק נגד השלטון הקומוניסטי, כאשר צעדו עליו רבבות המפגינים למען השחרור.
 
ארבעה אריות, שניים מכל צד, "שומרים" על הגשר, פרי עבודתו של הפסל יאנוס מרשלקו (János Marschalkó). אגדה אורבנית מספרת שבעת הפתיחה עבר במקום סנדלר צעיר, ש"גילה" שלאחד האריות אין לשון. ידיעה זו עשתה עד מהרה כנפיים והלעג החל להתגלגל ברחובות העיר. בעקבות התערבות שערך הפסל האומלל עם חבריו, הוא הזמין אותם לביקור בגן החיות, להיווכח שלאריה הפוער את פיו לא רואים את הלשון. עד היום מחפשים התיירים את הלשון מכל זווית אפשרית. האמת היא שלפסלי האריות יש לשון, רק שלא ניתן לראותה מלמטה. אבל אגדה טובה לא מקלקלים.
 
בקצה הגשר, בצד של בודה, נמצאת כיכר אדם קלארק (Clark Adám tér), ובה נטוע גן פורח. בעבר פרחה כאן ערוגת פרחים אדומים בצורת הכוכב הסובייטי, אך צורה זו נעלמה עם השחרור. לצד הכיכר מצוי פסל אובאלי, בצורת הספרה אפס, המסמל את נקודת האפס למדידת המרחקים מבודפשט ומהונגריה כולה, וכן תחנה של הרכבל המוביל אל מצודת בודה.
 
האריה המפורסם של גשר השלשלאות סצ'ניי, בודפשט
בלי לשון או עם לשון? האריה המפורסם של גשר השלשלאות סצ'ניי  (צילום: סטיב אלן)
 
הגשרים המלכותיים של חגיגות האלף
בשנת 1894 רבתה ההתרגשות בבודפשט בירת הונגריה, שהיתה באותם ימים חלק מהאימפריה האוסטרו-הונגרית. עשרות אדריכלים ובוני גשרים הגיעו לבירה, כדי להשתתף בתחרות הבנייה הבינלאומית ולהגיש הצעות לבניית שני גשרים בעיר, לקראת חגיגות האלף להונגריה שנחגגו ברוב פאר והדר שנתיים מאוחר יותר.
 
כמעט שלושים שנה קודם לכן, ב-8 ביוני 1867, הוכתרו קיסר האימפריה האוסטרית, פרנץ יוזף, ואשתו אליזבת (סיסי), למלך ומלכת הונגריה. הפיכתה של הונגריה לחלק מהאימפריה האוסטרית, סימנה את תחילת שנות הפריחה, בעיקר בבירה בודפשט ששינתה את פניה כליל. עיקר הבנייה והפיתוח היו לקראת שנת 1896, השנה בה חגגה הונגריה אלף שנים להיווסדה. בודפשט שאנו מכירים היום היא פרי אותן שנים של שגשוג.
 
הקיסר פרנץ יוזף היה מעורב בעשייה לקראת החגיגות, והשתתף באופן פעיל בטכסים רבים. אך אשתו, המלכה אליזבת, "המלאך השומר" של הונגריה, הייתה שרויה באבל כבד על מות בנה יורש העצר.
העיתונאי והסופר ההונגרי קלמן מיקזץ (Kalman Miksz), שהשתתף בטקס יום השנה ה-29 להכתרתם כמלך ומלכת הונגריה, כתב: "היא ישבה בחדר ההכתרה של הארמון, לבושה בתלבושת ההונגרית שלה, מעוטרת תחרה שחורה ועל שערה צעיף שחור... היא ישבה כמו פסל שיש חיוור... האם המיוסרת...". הוא מתאר את תרועת הקהל כשהוזכר שמה, מחיאות הכפיים שלא נרגעו, ואת עיניה שנמלאו דמעות.
הייתה זו הפעם האחרונה שאליזבת, המלכה האהובה על ההונגרים, ביקרה בעיר שכל כך אהבה. שנתיים לאחר מכן היא נרצחה.
 
אליזבת (סיסי), אשתו של הקיסר פרנץ יוזף
אליזבת (סיסי), אשתו של הקיסר פרנץ יוזף, בשמלת כלולותיה
 
גשר המלכה האהובה אליזבת
במקום הצר שבין שתי גדות הדנובה, מקום בו הייתה תחנת מעבר סירות, נבנה גשר אליזבת (Erzsébet híd) - גשר ארזבט בפי ההונגרים. בניית הגשר הראשון החלה בשנת 1897, שנה לפני רצח המלכה אליזבת (סיסי), שעל שמה הוא קרוי. הבנייה הסתיימה באוקטובר 1903, אז היה זה הגשר התלוי הארוך ביותר בעולם. הגשר הלבן, המעוטר בסגנון אר-נובו, היה בעל ארבעה נתיבים וכן מדרכה להולכי רגל. נבנתה גם מסילה לחשמלית, אך זו נקטעה לפני סוף הגשר, בשל מחלוקת בלתי פתורה בין שתי חברות על הפעלת הקו, שנפתרה רק כעבור אחת עשרה שנה.
 
במלחמת העולם השנייה נהרס הגשר ולא ניתן היה לשקמו. העבודה על הגשר החדש החלה בשנת 1960 והסתיימה ארבע שנים מאוחר יותר. תכנון הגשר גרם למחלוקות בין שני חלקי העיר, בודה ופשט: צד אחד רצה לבנות את הגשר בצורתו המקורית ובצד השני העדיפו גשר מודרני. התכנית שהתקבלה שילבה את שני הסגנונות: הגשר החדש נבנה על פי התכנית הקודמת, אך בקוים מודרניים יותר, מעט רחב יותר ועם מדרכות משני צדיו.
 
בגשר אליזבת החדש שישה נתיבי תנועה ונוף מרהיב. זהו הגשר החביב ביותר על אנשי העיר, המעורר התפעלות אצל כל רואיו. לא ניתן לבקר בעיר מבלי לעבור בו מספר פעמים, בין השאר בדרך אל התצפית הנפלאה מגבעת גלרט. העולים לתצפית יכולים להבחין בפסלו של גלרט הקדוש, שהשליכו לנהר מתנגדי הנצרות בשנת 1046. בצד הצפוני, ליד החניה, פסל ברונזה של המלכה האהובה ארזבט (אליזבת, סיסי).
 
גשר אליזבת, בודפשט
גשר אליזבת, על שם הנסיכה סיסי מלכת ההונגרים האהובה
 
גשר השחרור – שחרור מהכיבוש או שחרור מהחיים?
בארבעה באוקטובר 1896, הלם הקיסר פרנץ יוזף בפטיש ונעץ את הבורג האחרון בגשר שנקרא על שמו. למעשה זהו הגשר הראשון שתוכנן ונבנה על ידי ההונגרים, 344 מטר אורכו. בראש ארבעת התרנים של הקשת המרכזית, מוצבים פסלי ברונזה של הבז הענק (Turul), ציפור מיתולוגית הונגרית, עוף שהוא שליח האל.
משני צדי הגשר ניצבים בתי מכס, לגביית המס שנדרשו לשלם, עד שנת 1918, כדי לחצות את הגשרים. בבית המכס בצד של פשט מוצגת תערוכה על גשרי הדנובה, ולא הרחק, ברחוב (Vaci Utca) נמצא השוק המקורה של בודפשט.
 
בסוף מלחמת העולם השנייה נפגע הגשר, בידי הכוחות הגרמנים הנסוגים, והיה הראשון ששוקם ונפתח מחדש כעבור שנה, בשמו החדש גשר השחרור (Szabadság híd). הגשר פופולארי בקרב מתאבדים, וליצני העיר אף מכנים אותו "גשר המתאבדים". לא ברור האם שמו הוא המביא את המיואשים להשתחרר מהחיים?
 
גשר השחרור או
גשר השחרור או "גשר המתאבדים" בפי ליצני העיר
 
גשר פטפי - מרודן אנטישמי למשורר
בשנת 1937 הוקם גשר פטפי (Petőfi híd), שנקרא תחילה על שמו של הרודן ההונגרי האנטישמי מיקלוש הורטי (Miklós Horthy), ששיתף פעולה עם הנאצים. היו אלו שנים קשות מבחינה פוליטית וכלכלית, ולכן הבניה פונקציונלית וללא קישוטים.
גם גשר זה הופצץ על ידי הגרמנים בסוף מלחמת העולם השנייה, והוא נבנה מחדש בתחילת שנות החמישים. אז ניתן לו שמו החדש, על שם המשורר הלאומי שאנדור פטפי (Sándor Petőfi), מחבר הפואמה "שיר לאומי", שהשפיעה על המהפכה ההונגרית (1848), שבעקבותיה צורפה הונגריה לאימפריה האוסטרית.
 
שיר לאומי (קטע בתרגום הכותבת)
קומו הונגרים המולדת קוראת,
הזמן הוא עכשיו- או לעולם לא
הנהייה עבדים או בני חורין?
זו השאלה, בחרו את התשובה!
בשם אלוהי ההונגרים אנו נשבעים,
אנו נשבעים, לא עוד עבדים, לא עוד.
 
 גשר פטופי, בודפשט
גשר פטופי, שינה את שמו ברוח התקופה
 
גשר לגימניוסי - תאורה יחודית
הגשר הדרומי והחדש ביותר על הדנובה בבודפשט, גשר לגימניוסי (Lágymányosi híd), נקרא על שם השכונה הדרומית בבודה. הגשר נחנך בשנת 1995, לכבוד תערוכה בינלאומית (שלבסוף לא התקיימה), מכיוון שגשר פטפי כבר לא עמד בעומס התנועה בחלקה הדרומי של העיר. בעקבות הקמתו החלה התפתחות מהירה בדרום העיר, כולל בניית התיאטרון הלאומי החדש והמודרני בפשט, שנפתח בשנת 2002.
 
גאוות העיר היא על מערכת התאורה הייחודית שעל הגשר: חמישה עמודים עם מראות ורפלקטורים, המפזרים את האור בצורה אחידה.
 
גשר לגימניוסי, בודפשט
גשר לגימניוסי, תאורת מראות ורפלקטורים  (באדיבות: Hungarian National Tourist Office)
 
גשר קושוט - רק שלט את שמו עוד מזכיר
הגשר הדרומי ביותר, גשר קושוט (Kossuth híd), הוא גשר שכבר אינו קיים. הוא נקרא על שמו של לאיוש קושוט (Lajos Kossuth), מנהיג מוביל במאבק ההונגרי לעצמאות באביב העמים (1848), הנחשב ל"אבי האומה" ההונגרית
זהו הגשר הראשון שהוקם לאחר מלחמת העולם השנייה בידי כוחות ההנדסה של הצבא הסובייטי, במהירות שיא, תוך מחסור בברזל ושימוש רב בבטון. תנאי העבודה הקשים גבו מחיר של חמישה עשר הרוגים.
הגשר נפתח ב-18 לינואר 1946, שנה לאחר ההפצצה האחרונה על העיר, אבל כבר בשנת 1960 היה צריך להרוס אותו בשל בעיות קשות בתחזוקה.
משני צדי הנהר קבועים לוחות זכרון בהם נכתב: "כאן עמד גשר קושוט, לזכר הגבורה וההקרבה של העובדים, שבנו את הגשר כגשר זמני, במקום הגשרים שפוצצו בידי הפשיסטים".
 
גשר קושוט בתצלום מגלויה ישנה, בודפשט לוח הזכרון במקום בו עמד גשר קושוט, בודפשט
גשר קושוט בתצלום מגלויה ישנה ולוח הזכרון המציין את המקום בו עמד
 
למידע נוסף
כתבות נוספות על בודפשט
¡         גן הפסלים
¡         בודפשט, כן לילדים
¡         מסעדות בבודפשט


תמירה צדקיהו-חסון אודות הכותבת
תמירה צדקיהו-חסון, בעלת תואר ראשון בהיסטוריה ובמזרחנות ותואר ראשון ושני בעבודה סוציאלית. במשך שנים שילבה הדרכת טיולים עם עבודתה, וכיום מעדיפה לטייל באופן פרטי ולכתוב. כותבת במגזין טבע הדברים.

לקריאת כתבות נוספות של תמירה.






מספר צפיות: 12173


שלום אורח
 

חבילות לשוויץ
טיולים לבלקן
קומבה מלה
חופשות סקי